افقهی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

نگرانی تروریست‌ها و حامیان آنها از معادلات میدانی در حلب/ روس‌ها با راهبرد سنتی آمریکایی‌ها مبارزه می‌کنند

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای آنها از تغییرات معادلات میدانی به نفع محور مقاومت نگران هستند، گفت: آمریکایی‌ها و متحدان بین‌المللی و منطقه‌ای آنها هزینه زیادی را در سوریه صرف کردند، نقشه‌های پیچیده و جهنمی برای سوریه ترسیم کردند، تا حکومت بشار اسد سقوط کند و اسد از صحنه سیاست کنارگذاشته شود. وقتی می‌بینند که رقیبی مثل روسیه وارد این بحران شده‌ و تمام محاسبات آنها را به هم زده است، بر آن بر نمی‌تابند.
کد خبر: ۱۰۷۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵ - 13October 2016
نگرانی تروریست‌ها و حامیان آنها از معادلات میدانی در حلب/ روس‌ها با راهبرد سنتی آمریکایی‌ها مبارزه می‌کنند
گروه بین‌الملل دفاع پرس: بعد از شکست توافق آتش‌بس آمریکا و روسیه در سوریه و به دنبال آن، حمله هوایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور و همچنین موفقیت‌ها و پیروزی‌های قابل توجه ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در جبهه‌های مختلف عملیاتی، مرحله‌ای کاملا متفاوت و مغایر با مراحل پیشین در بحران سوریه آغاز شده‌است. بهره‌گیری از گروه‌ها و جریان‌های تروریستی در قامت جنگ نیابتی از یک طرف بحران سوریه را به جنگ فرسایشی هزینه بر تبدیل کرده‌ و از سوی دیگر باعث افزایش تنش بین دو قدرت بزرگ یعنی آمریکا و روسیه شده است.
 
در همین خصوص سید هادی افقهی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس با بیان اینکه اساس تنش بین روسیه و آمریکا به راهبرد آمریکایی‌ها در تقابل با حضور این کشور در منطقه بر می‌گردد، اظهار داشت: راهبرد آمریکا در قبال روسیه تعریف شده و سنتی است و به حزب «جمهوری‌خواه» و «دموکرات» ندارد. روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری به‌عنوان ابر قدرت دوم جهان و رقیب شماره یک آمریکا به شمار می‌رود که به زعم آمریکایی‌ها باید همچنان ضعیف نگه داشته شود و در حد یک بازیگر منطقه‌ای در منطقه خود نقش‌آفرینی کند، نه اینکه در حیات خلوت‌های آمریکا، مناطق دور دست و آب‌های بین‌المللی رقیب آمریکایی‌ها شود.
 
 وی در ادامه با تاکید بر اینکه روسیه بنا دارد، با راهبرد آمریکایی‌ها مقابله کند، افزود: «ولادیمیر پوتین» می‌خواهد این مسئله را به آمریکایی‌ها تفهیم کند که روسیه قبول می‌کند، به‌عنوان بازیگر منطقه‌ای باقی بماند. آنها نیز دیگر ابر قدرت جهانی و قدرت مطلق به شمار نمی‌روند که هر خواسته‌ای را که اراده کنند، باید انجام شود.

افقهی با طرح این سؤال که چرا امروزه آمریکایی‌ها،غربی‌ها و مزدوان منطقه‌ای آنها در قبال بحران سوریه نگران هستند؟ خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها و متحدان بین‌المللی و منطقه‌ای آنها هزینه زیادی را در سوریه صرف کردند، نقشه‌های پیچیده و جهنمی برای سوریه ترسیم کردند، جنایتی نبود که آنها در سوریه مرتکب نشوند تا حکومت بشار اسد سقوط کند و اسد از صحنه سیاست کنارگذاشته شود. وقتی ملاحظه می‌کنند که رقیبی مثل روسیه وارد این بحران شده‌ و تمام محاسبات آنها را به هم زده است، بر آن بر نمی‌تابند.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: حلب یکی از نقاط اساسی در شرط‌بندی بین روسیه و آمریکا به شمار می‌رود، آمریکایی‌ها به تروریست‌ها قول داده‌بودند که کنترل حلب را در مقابل دمشق به ست بگیرند تا وقتی گروه‌های تروریستی سر میز مذاکره رفتند، بگویند که حلب دست آنهاست. هر وقت در پای میز مذاکره حاضر می‌شدند، چون تکلیف حلب مشخص نبود، مذاکره با شکست روبرو می‌شد. علت شکست مذاکره نیز این بود که تروریست‌ها می‌گفتند تا حلب را نگیریم با نماینده بشار اسد مذاکره نمی‌کنیم.
 
افقهی با بیان اینکه حلب به زودی از دست تروریست‌ها خارج می‌شود، اظهار داشت: اشک تمساح و سروصدای زیاد از سوی طرف‌های غربی برای وضعیت انسانی در حلب نمایشی است و نشان می‌دهد که آنها  نگران از دست دادن حلب هستند. این همه مناطق مسکونی در سوریه بمباران می‌شود و تکفیری‌ها در روز روشن سر انسان‌های بی‌گناه را می‌ُبُرند چرا صدایشان در نمی‌آید! اما همه در حلب نگران وضع انسانی، بمباران و .. هستند.
 
وی گفت: چون تروریست‌ها در حلب در حال شکست هستند و قولی که حامیانشان به آنها داده بودند، مبنی بر اینکه حلب را از دست دولت سوریه خارج خواهند کرد و به آنها تحویل خواهند داد تا در سر میز مذاکره حرف برای گفتن داشته باشند و هر امتیازی که خواستند از بشار اسد بگیرند، عملی نکرده‌اند سر و صدا می‌کنند و از پیشروی ارتش سوریه و متحدانش در حومه حلب نگرانند.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه آمریکا چون درگیر انتخابات ریاست جمهوری است، فرانسوی‌ها تحریک کرده است که به مسکو بروند و آنها را تهدید کنند، گفت: آمریکایی‌ها به فرانسوی‌ها گفته‌اند که اگر مسکو پیشنهاد آنها را قبول نکرد، قطعنامه‌ای به شورای امنیت ارائه دهند اگر روس‌ها آنرا وتو کردند- که وتو کردند- وضعیت را آنچنان ترسیم می‌کنیم تا روسیه به‌عنوان جنایت‌کار جنگی پای میز محاکمه کشانده شود. روسیه نیز مقابله به مثل کرد و طرحی ارائه داد که طرحش کاملا همه جانبه بود. روس‌ها اعلام کردند که از  طرح دی‌مستورا حمایت و جبهه‌النصره را از حلب خارج می‌کنند که مسئله برای آمریکایی‌ها و فرانسوی‌‌ها مورد پسند نبود.
 
وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه موضع مصر که تا کنون در کنار آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و جبهه مخالف سوریه بود، طرح روسیه را تایید کرد؛ که این چرخش موضع مصر موجب خشم عربستان سعودی شده‌است. چرخش مصر در قبال بحران سوریه به نفع محور مقاومت بازتاب دارد که باید پیگیری شود.
 
افقهی تصریح کرد: قبل از سفر وزیر خارجه فرانسه به مسکو، اخباری در رسانه‌ها مخابره شد که 800 جنگنده از 14 کشور به سوریه اعزام خواهند شد تا پایگاه‌های مهم سوریه را هدف حملات خود قرار دهند. به نظر می‌رسد که اینگونه اخبار بهانه‌ای بود که هرچی از مسکو می‌خواهند، بگیرند که مسکو نیز به آنها پاسخ دندان شکن داد و اعلام کرد که هر هواپیمای ناشناسی وارد حریم سوریه شود ما بی درنگ به سمت آن شکلیک می‌کنیم و هر حمله‌ای به پایگاه‌‌ها، فردوگاه‌ها و مناطق نظامی و استراتژیک صورت گیرد، قطعا یک زلزله‌ای به پا خواهیم کرد که چهره خاورمیانه عوض کند.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: پوتین دستور داد سامانه‌های اس 300 و 400 در سراسر مناطق استراتژیک سوریه مستقر ‌شود. مجلس روسیه نیز طی یک حرکت استراتژیک و تاریخی به نیروهای روسیه اجازه حضور نامحدود و تا ابد در سوریه داد. این نشان می‌دهد که روس‌ها آمده‌اند تا آخر حل بحران سوریه با آمریکایی‌ها و غربی مبارزه کنند و گرنه چنین هزینه‌ای را تا این حد مصروف نمی‌داشتند و نیروهای مسلح خود را درگیر نمی‌کردند.
 
وی با بیان اینکه روس‌ها با حساب و کتاب این تصمیات را اتخاذ می‌کنند، تصریح کرد:  روس‌ها چون می‌دانند که آمریکا درگیر انتخابات است و اصرار دارد قبل از انتخابات تکلیف حلب را مشخص کند. این مسئله مشهود است که این تلاش‌ها و فریادهایی که روس‌ها به آن ترتیب اثر نمی‌دهند نشان می‌دهند که روس‌ها، ارتش سوریه و حزب الله ایران کاملا مسلم هستند خیلی از این درگیری‌ها و کشمکش‌ها بر سر حلب است. هر چند اگر تروریست‌ها حلب را از دست بدهند ممکن است جبهه‌های دیگری فعال شود و آمریکا اجازه ندهد، بحران سوریه حل و فصل و طرح قبلی آنها ابطال شود.
 
افقهی در پایان خاطرنشان کرد: قطعنامه روسیه در مقابل قطعنامه فرانسه به‌عنوان تعادل روانی و جنگ دیپلماتیک بود. شورای امنیت نقش قبلی را در آرام کردن بحران‌‌های بین‌المللی از دست داده است. شورای امنیت به محل تسویه حساب سیاسی تبدیل شده است. سازمان ملل هم بعد از خروج عربستان از لیست سیاه ناقضان حقوق بشر هیبت خود را از دست داد است.
 
انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها