مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان سمنان:

نگاه مادی گرایانه و دنیادوستانه به قیام امام حسین(ع) باطل است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان سمنان گفت: ایستادگی در برابر جائران و ظالمان و اصلاح امت روح فرهنگ عاشورا است و نگاه مادی گرایانه، صوفیانه و دنیادوستانه به قیام امام حسین(ع) باطل است.
کد خبر: ۱۰۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸ - 10October 2016

نگاه مادی گرایانه، صوفیانه و دنیادوستانه به قیام امام حسین(ع) باطل استبه گزارش دفاع پرس از سمنان، حجت الاسلام والمسلمين عليرضا صابريان مدیر حوزه های علمیه خواهران استان سمنان در جمع عزاداران اباعبدالله(ع) حسينيه شهداي سپاه استان سمنان، اظهار داشت: متأسفانه در فضاي مجازي بسيار بر عليه ارزش هاي ديني خصوصاً عاشورا و ارزش هاي عاشورا تبليغات سوء می‌شود و گاهي برخي خرافه گرايي‌ها پررنگ مي شود.

وي با اشاره به اينكه ديدگاه‌هاي مختلفي در خصوص اصل قيام عاشورا مطرح است، افزود: اهل تسنن جمعاً به عاشورا نگاه مادي گرايانه دارند و قائلند به اينكه نبايد امام حسين(ع) با آن تعداد كم به مقابله با جمع كثيري از يزيديان برمي‌خواست چون موازنه نظامي برقرار نبود و مي‌گويند چرا ايشان اين كار را انجام داد؛ البته همگي اهل تسنن اتفاق نظر بر اين دارند كه يزيد فاسد بوده است؛ اما معتقدند چون موازنه نظامي برقرار نبوده است يا امام حسين(ع)‌ بايد تن به صلح مي‌داده اند و يا به كار كشاورزي مي‌پرداخته است.

مدير حوزه هاي علميه خواهران استان سمنان گفت: ابن تيميه كه خواستگاه عقايد وهابيت است و در واقع بنيانگذار وهابیت است بيان مي كند مفسده چنين خروجي از مصلحتش بيشتر بوده است و در خروج اباعبدالله(ع) آن‌هم با جماعتي بالغ بر 100 نفر زن و بچه و افراد سالخوره چرا بايد امام حسين(ع) به مقابله با سپاه گران يزيد برمي‌خواسته است.

حجت الاسلام صابريان بيان داشت: ابن خلدون از دانشمندان بزرگ جهان اسلام متوفي سال 808 است و صاحب دو كتاب تاريخ و مقدمه كه بسيار مورد توجه است، مي گويد حسين ديد كه قيام بر ضد يزيد واجب و ضروري است و گمان كرد كه توانايي چنين قيامي را دارد اما درباره شوكت نظامي خود اشتباه كرد؛ نظر و ديدگاه ابن خلدون كاملاً‌ برداشت دنيوي از قيام حسيني دارد.

وي اظهار داشت: ‌نگرش ديگري نيز در باب قيام امام حسين(ع)‌ وجود دارد آنهم نگاه عارفانه و صوفيانه است كه اين نگاه جزء آسيبهاي عاشورا است و نبايد در نگاه شيعيان اين ديدگاه وجود داشت باشد؛ اين نگرش عارفانه معتقدند كه فلسفه قيام اين بوده است كه عاشقي مي خواسته به معشوقش برسد و ظرف وجودي كربلا و عاشورا اين فرصت را براي امام حسين(ع) پيدا كرد تا اين وصال صورت گيرد.

اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه با نگرش عارفانه به حادثه كربلا وقتي عاشق به معشوقش پيوست پس بايد جشن گرفت و روز عاشورا روز شادي است نه حزن و اندوه و براساس اين نوع نگرش اصلا ً‌فلسفه‌اي براي قيام عاشورا باقي نمي‌ماند؛ ظاهر تفسير زيباست و اينگونه نيز برداشت مي‌شود چون قاتلان امام حسين(ع) وسيله اين وصال شده‌اند پس بايد تجليل شوند و گرامي داشته شوند، اظهار داشت: در اين نوع نگرش صرفا قيام عاشورا شخصي و فردي جلوه مي‌كند و ديگر الگويي براي اين نيست كه بايد برابر ظالمان و جائران ايستاد و حق مظلوم را از ظالم ستاند.

 صابريان با اشاره به اينكه ديدگاه ديگري نيز وجود دارد كه بسيار خطرناك است و در بين ما شيعيان كم و بيش مي توان ديد كه رواج دارد و آن ديدگاه مسيحانه است، اظهار داشت: جهان مسيحيت بر دو قسمت كه يك قسم آن اينكه كاري به دين  ندارند و لائيك هستند و گروه دوم معتقد به كليسا هستند و مراسم مذهبي كليسايي انجام مي دهند و اين گروه معتقدند مسيح فداي امت شده است و طبق اين نگرش هيچ مسيحي اهل عذاب نيست و همه مسيحيان عالم اهل نجات هستند؛ چرا كه هزينه اش را پرداخت كرده است و حضرت عيسي(ع) خود را براي امتش فدا كرده است و مي گويند مسلمانان هم حواسشان نيست و آنها هم مسيحي هستند و آنها كه حضرت عيسي را قبول دارند هم اهل نجات هستند.

وي گفت: متأسفانه امروز تفكر اباحي گري رشد يافته است و بر اساس آن اگر كسي قطره اي اشك بريزد در رثاي حسين (ع) او را كفايت مي كند و التزام به شريعت لازم نيست يعني اگر شخصي نماز نخواند، روزه نگيرد، احكام اسلام را رعايت نكند اما براي حسين (ع) قطره‌اي اشك بريزد نجات يافته است.

مدير حوزه‌هاي علميه خواهران استان سمنان گفت: شنيده مي‌شود كه در عزاداري‌ها از سخنراني استقبال نمي شود و روضه‌خوانی هم استقبال نمي‌شود و بلكه تنها سينه‌زني و شور مورد استقبال قرار مي‌گيرد؛ پيداست كه اين به معناي فاصله گرفتن از روح نهضت عاشوراست.

حجت الاسلام والمسلمین صابريان گفت: عزاداري‌ها نمايش و گردهمایی است كه بگويم ما زير بار ظلم شيطان صفتان نمي‌رويم چون حكومت جائران و ظالمان عالم نمي‌تواند مشروعيت داشته باشد.

وي مهمترين فلسفه قيام عاشورا را تشكيل حكومت ديني و حفظ نظام اسلامي عنوان كرد و گفت: عزاداري‌ها براي اين است كه بايد حاكم عادل بر سر حكومت باشد و بيعت با حاكم جائر حرام است و بايد با او مبارزه كرد و اينجاست كه اگر قطره‌اي اشك بريزيم دريايي از آتش را خاموش مي كند.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار