«دفاع مقدس» شبيه‌ترين جنگ‌ها به عاشورا بود

دفاع مقدس چه در نام، چه در مرام، چه در بازیگران نقش‌آفرین میادین نبردش و حتی چه در شعارهای ملتی که با دل و جان از رزمندگانشان دفاع می‌کردند، به تمامی آدرس عاشورا و کربلا را می‌داد.
کد خبر: ۱۰۷۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ - 10October 2016
«دفاع مقدس» شبيه‌ترين جنگ‌ها به عاشورا بودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، عاشورا با دفاع مقدس پیوند خورده است. مثل پیوند خون ثارالله و پیروانش که در جای جای صفحات تاریخ به چشم می‌خورد و این طور می‌شود که هیچ موقعی از زمان را خالی از عاشورا نمی‌بینیم؛ «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا».
 
دفاع مقدس اما در میان تمامی وقایع خونینی که در طول تاریخ رخ داده و در آن‌ها اثری از خون شهید دیده می‌شود، اختصاصات و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. همین ویژگی‌ها به نوعی آن را متمایز می‌سازد. این واقعه (جنگ تحمیلی) بعد از انقلابی رخ داد که عمده تحول آن در قلوب دوستداران خمینی کبیر رخ داده بود. دل و جان این جوان‌ها و رزمنده‌ها آنچنان متحول شده بود که گویی روح بیقرارشان تنها با شهادت در میدان نبرد آرام می‌گرفت.
 
همین روح بی‌قرار و پیوندخورده با ثارالله، همه شعائر و شعارهای دفاع مقدس را رنگ و بویی عاشورایی بخشید؛ از تکرار نام ائمه و اباعبدالله (ع) در نامگذاری واحدهای نظامی گرفته تا عملیاتی که هرکدام با اسم رمز کربلا و... برگزار می‌شدند و دلدادگی رزمندگان خمینی را به امام‌حسین (ع) به نمایش می‌گذاشتند.
 
در واقع دفاع مقدس چه در نام، چه در مرام، چه در بازیگران نقش‌آفرین میادین نبردش و حتی چه در شعارهای ملتی که با دل و جان از رزمندگانشان دفاع می‌کردند، به تمامی آدرس عاشورا و کربلا را می‌داد و اگر خوب نگاه کنیم، جنگ تحمیلی انجام گرفته بود تا یکبار دیگر عشق بازی خدای شهیدان با اصحاب حسین را شاهد باشیم. بار دیگر زمین به خود ببالد که می‌تواند قدم‌گاه چنین انسان‌هایی باشد. این بار فریاد هل من ناصر ینصری حسین زمان، بی‌جواب نماند. شهید آوینی در یکی از نوشته‌هایش می‌آورد: «این‌ها (رزمندگان) انسان‌هایی هستند که زمین قرن‌ها در انتظار قدومشان لحظه‌شماری می‌کرد.» دفاع مقدس‌‌ همان اتفاقی بود که باید رخ می‌داد تا تاریخ بیش از این در انتظار عاشورایی دیگر لحظه‌شماری نکند.
 
منبع: روزنامه جوان
نظر شما
پربیننده ها