آیت الله مصباح یزدی:

برخی جایی که از نظر اسلام باید دست به شمشير برد را نمی بينند

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به آيه اي از قرآن کريم گفت: عده اي با نگاه به برخي آيات قرآن و چشم پوشي از ديگر آيات، فقط به جنبه دوستي و رحمانيت خدا نظر مي‌کنند، اما جايي که از نظر اسلام بايد محکم ايستاد و حتي دست به شمشير برد، را نمي بينند.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸ - 10October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار با جمعي از رزمندگان دفاع مقدس و پيش‌کسوتان جهاد و شهادت، با بيان اين‌که از دست دادن بزرگاني از ارتش و سپاه در دوران انقلاب و دفاع مقدس غم انگيز است، ادامه داد: اما سنت خداوند اين است که اين فداکاري‌ها را سبب پيروزي‌هاي بزرگ قرار مي‌دهد. همان گونه که از صدر اسلام هم، چنين بوده است. از طرفي خدا چنين مقدر فرموده که زمينه براي فداکاري کساني که لياقت دارند تا چنين مقامي را احراز کنند، فراهم شود.
 
وي ضمن تجليل از شهدا اظهار داشت: اين اجتماع، نشان دهنده روح مقاومت و اخلاص و فداکاري شماست که بعد از دوران بازنشستگي، باز هم داوطلبانه به عنوان بسيج، مسئوليت‌هاي سنگين را پذيرفته‌ايد و به خدمات خود ادامه مي‌دهيد و اين شرف بسيار بزرگي است. اگر در دوران دفاع مقدس به واسطه امر حضرت امام (ره) در دفاع مقدس شرکت کرديد، امروز چنين امري نيست و چنين تعهدي هم نيست، اما شما داوطلبانه خدمت مي‌کنيد و چه بسا خدمات و اجر شما در اين دوران که تجربيات گذشته و مهارت‌هاي کسب شده‌تان در دوران استثنايي دفاع مقدس را به ديگران منتقل کنيد، کمتر از دوران دفاع مقدس نباشد.
 
وي با اشاره به اين‌که شهدا دوست دارند در چنين اجتماعاتي درباره حفظ انقلاب، دستارودهاي آن، تعمق بيشتر در آموزه‌هاي اسلام و پيگيري وصاياي امام (ره) و اوامر رهبري سخن گفته شود، ادامه داد: همه ما مي‌دانيم که پيروزي انقلاب، يکي از بزرگترين نعمت‌هاي الهي بود که در تاريخ بشريت نصيب انسان‌ها شده و هنوز زود است که عظمت اين نعمت را درست ارزيابي کنيم.
 
وي با اشاره به اين‌که آفاتي وجود دارد که مي‌تواند اين انقلاب عظيم را با خطر مواجه کند، ادامه داد: اولين آفت، جنبه‌هاي شخصي است که به ضعف ايمان و تعلق خاطر افراد به دنيا مربوط مي‌شود؛ همواره بوده‌اند افرادي که نزديک مرزحق و باطل حرکت مي‌کردند تا بر اساس منافعشان، تغيير جهت دهند.
 
اين مفسر قرآن کريم با اشاره به آياتي از قرآن، به وقايع صدر اسلام اشاره کرد و افزود: خداوند رابطه برقرار کردن با افرادي که مورد غضب او هستند را مذمت کرده است؛ البته افرادي که با کفار رابطه برقرار مي‌کنند، لزوما دل در گرو مسير باطل ندارند، بلکه به دنبال راحتي خودشان هستند؛ آن‌ها در واقع دين خدا و خون‌هاي شهدا را بازيچه و وسيله‌اي براي منافع خود قرار داده‌اند؛ براي برقراري و حفظ اين نظام، صدها هزار گل پرپر شده که هر گلبرگش بر تمام ثروت‌هاي دنيا مي‌ارزيد؛ اما عده‌اي از خون آن‌ها استفاده مي‌کنند تا چند روز دنياي آبادتري داشه باشند.
 
وي با اشاره به اين‌که اگر نمونه‌هاي اين افراد را در جامعه ديديم، جاي تعجبي ندارد و در گذشته نيز چنين افرادي وجود داشته‌اند، خاطر نشان کرد: لذا ابتدا بايد حسابمان را با خود و خداي خود، پاک کنيم؛ به اين سئوالات پاسخ دهيم که آيا واقعا اسلام را قبول داريم؟ آيا فرمايشات پيامبر (ص) و ائمه (ع) را قبول داريم؟ آيا اطاعت از نايب آن‌ها را واجب مي‌دانيم و يا فقط هرکجا با ميل و خواست ما سازگار باشد، ولايت‌فقيه را قبول داريم؟
 
آيت الله مصباح يزدي به آفت مهم ديگري در بين مسلمانان اشاره کرد و افزود: آفت ديگر، جزئي نگري به دين و نشناختن دين در جامعيت آن است؛ البته اين امر گاه ناشي از هواهاي نفساني است و گاهي ناشي از شرايط اجتماعي و بين المللي. به هر حال بايد توجه داشت که اسلام در جامعيتش، دين خداست و اگر برخي از آن را قبول کرده و قسمتي را رها کنيم، دچار التقاط خواهيم شود و پا در مسير شيطان خواهيم گذاشت.
 
وي با اشاره به يکي از نمونه‌هاي جزئي نگري به دين، اظهار داشت: يکي از نمونه‌هاي بارز آن، تعريف کردن دين در نماز، روزه، عزاداري و امور عبادي فردي است. لذا عده اي مبارزه با دشمنان اسلام و مبارزه با طاغوت را جزء اسلام نمي دانستند و نمي دانند. حتي قضاوت عده اي نسبت به علما بر اساس اين بينش بود؛ لذا مرحوم آيت الله کاشاني که از نظر علمي در عداد مراجع بود، اما از توجه و احترامي که به ديگر مراجع مي‌شد، کاملا محروم بود؛ چرا که وي با نگاه جامع به اسلام، در امور سياسي دخالت مي‌کرد.
 
وي با اشاره به اين‌که قبل از انقلاب، اسلام در مسائل عبادي فردي خلاصه شده بود، افزود: اين جريان مي‌رفت که ادامه داشته باشد تا خدا امام(ره) را مبعوث فرمود تا اين سد و خطا را از جامعه اسلامي، بلکه از فقه اسلامي بردارد. اگر قيام امام (ره) نبود، آن خط هم چنان ادامه مي‌يافت؛ اين امام (ره) بود که فرمود حفظ نظام از نماز واجب‌تر است.
 
استاد اخلاق حوزه علميه قم، نگاه تک بعدي به رحمت و رأفت خدا و بي توجهي به نقطه مقابل آن در دين را از ديگر نمونه‌هاي آفت تک بعدي نگاه کردن به دين دانست و افزود: تولي و تبري، هر دو در دين مبين اسلام وجود دارد و با اهميت است؛ اما عده اي با نگاه به برخي آيات قرآن و چشم پوشي از ديگر آيات، فقط به جنبه دوستي و رحمانيت خدا نظر مي‌کنند، اما جايي که از نظر اسلام بايد محکم ايستاد و حتي دست به شمشير برد، را نمي بينند.
 
وي ادامه داد: البته گاهي گفته مي‌شود که اين‌ها اسلام واقعي نيست و اين موارد را خشونت طلبان، وارد اسلام کرده اند! البته اين نوع نگاه تک بعدي به رحمانيت خداوند، تحت تأثير افکار جهاني پديد مي‌آيد که در قالب افکار و عباراتي زيبا بيان مي‌شود، و پديد آمدن اين افکار، از جمله شگردهاي استکبار جهاني است که با عبارات زيبا، مردم را از مبارزه، مقاومت و دفاع بازدارد تا مبادا مقاومت مردم و شورش آنها عليه حکومت‌هاي دست نشانده، منافع آن‌ها را به خطر بيندازد.
 
اين مفسر قرآن کريم با اشاره به آيات متعددي از قرآن گفت: در بسياري از آيات قرآن مسئله تبري ذکر شده و در برخي از آنها تبري، مقدم بر تولي ذکر شده است. در آيه اي از قرآن، اولين صفتي که براي همراهان پيامبرذکر مي‌کند، اين است که شديدترين افراد نسبت به کفار هستند؛ در آيات ديگري از قرآن، دشمني با کفار ابدي ذکر شده است، مگر آن که آنان ايمان بياورند.
 
وي در جمع بندي سخنانش با اشاره به اين‌که براي ايمني از آفت دنياخواهي و دنياطلبي، بايد سعي کنيم باطن خود را تصفيه کنيم، اظهار داشت: بايد خود را از دلبستگي و وابستگي به پول، مقام و شهوت برهانيم؛ چرا که وجود اين عوامل، سبب کج فهمي انسان و بازماندن از شناخت حق مي‌شود.
 
استاد اخلاق حوزه علميه قم ادامه داد: بايد دل خود را بيازماييم و ببينيم حب و بغض‌هايمان براي چيست؟ مبادا حب دنيا بر ما غالب شود که سبب انحراف ما خواهد شد؛ کساني در ميدان جهاد در رکاب پيغمبر (ص) شرکت کردند، اما جهنمي شدند؛ کساني در کربلا براي کشتن سيد الشهدا (ع) اقدام کردند که پاي منبر علي (ع) تربيت شده بودند. فکر نکنيم اگر چند سالي پاک بوديم، ديگر تا آخر سالم خواهيم ماند.
 
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: براي ايمني از آفت دوم نيز بايد اسلام را با جامعيتش ببينيم و از کساني تبعيت کنيم که اسلام را در جامعيتش شناخته اند.
 
 
منبع : الف
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار