یادداشت/ سیدعبدالله متولیان

روایت تحریم در آموزه‌های دینی و عاشورا

در واقعه عاشورا و در راه یاری دین خدا حتی کودک شش ماهه هم قربانی شد اما هیچ کس حتی فکر مذاکره برای لغو تحریم یا تسلیم و عقب‌نشینی هم به ذهنش خطور نکرد.
کد خبر: ۱۰۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ - 15October 2016
روایت تحریم در آموزه‌های دینی و عاشورابه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، قرآن کریم ما را به دو نوع تحریم متذکر می‌شود: اول، تحریم‌هایی که از ناحیه خداوند متعال برای آزمایش و سیر استکمالی بشر وضع می‌گردد؛ علاوه بر تمامی نواهی پروردگار، برخی تحریم‌های الهی به صورت برجسته در چارچوب زندگی اجتماعی و به منظور مقابله با استیلاطلبی شیطان وضع شده است که نمونه بارز آن را در آیه 249 سوره مبارکه بقره شاهدیم که خداوند سبحان، سپاه حضرت طالوت را از خوردن آب نهر (مگر به قدر یک مشت و زنده ماندن) منع و تحریم کرده و کسانی را که از آب نهر بنوشند، از عداد سپاه حق خارج می‌داند. در مجموع اوامر و نواهی پروردگار ما را به عدل و احسان فرا می‌خواند و از فحشا و منکر دور می‌‌کند و به صراط حق و فلاح فرا می‌خواند.

دوم، نقطه مقابل اوامر و نواهی پروردگار، تحریم‌هایی است که از ناحیه طاغوت و شیطان فراروی بشر قرار داده می‌شود. طاغوت و شیطان در اوامر و نواهی و تحریم‌های خود ما را به فقر، فحشا، منکر و تباهی فرا می‌خوانند. در طول تاریخ در هر زمان و مکانی که طواغیت، مستکبران، زورمداران، مستبدان و شیاطین دستشان از منطق و استدلال، تهی شده و در مقابل اراده الهی مردم درمانده و مستأصل شده‌اند با حربه و سلاح تحریم به میدان مبارزه آمده‌اند.
 
اساساً اوامر و نواهی زرسالاران، مستکبران، طواغیت و شیاطین با اوامر و نواهی پروردگار نسبت عکس دارد، به این معنا که شیاطین امر خدا را نهی و نهی الهی را امر می‌کنند و چون هدف اصلی شیاطین به تسلیم کشاندن جبهه حق است چنانچه از تحریم نتیجه دلخواه را به‌دست نیاورند بی‌شک از آن تحریم بی‌سر و صدا عبور می‌کنند.
 
عقل و شرع به ما می‌آموزد ‌‌ جبهه حق بر اساس آموزه‌های قرآنی و تجربه مسلم تاریخی، باید در برابر تحریم دشمن به گونه‌ای مقاومت کند که:

1- تحریم دشمن را تحریم کرده و داغ اثر بخشی تحریم را به دل دشمن بگذارد، همانگونه که در دفاع مقدس، پس از هشت سال بالاخره دشمن تسلیم اراده‌های پولادین مردم ایران شده و مجبور به پایان جنگ و تغییر راهبرد خود در برابر ایران شد.
 
2- تهدید ناشی از تحریم‌های دشمن را تبدیل به فرصت‌های ناب برای پیشرفت و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان نمایند.
 
رفتار جبهه حق در برابر باطل در دو واقعه تحریمی در صدر اسلام (تحریم مسلمانان در شعب ابی‌طالب و تحریم حضرت سیدالشهدا(ع) و سپاهش در کربلا) برای جمهوری اسلامی در شرایط کنونی بسیار درس‌آموز و مایه عبرت است:

در سال هفتم بعثت، مشرکان مکه به دلیل هراس روزافزون از نفوذ اسلام در میان مردم و استیصال و درماندگی در برابر اراده‌های پولادین مسلمانان، تصمیم به اعمال تحریم‌های سنگین علیه پیامبر و مسلمین گرفته و طی قطعنامه‌ای که به امضای 80 نفر از اعضای «شورای امنیت مشرکین» رسید، مسلمانان را در شعب ابی طالب محبوس و از امکانات اولیه زندگی نیز محروم ساختند.  آن چیزی که تحریم‌های ظالمانه مشرکین مکه را بی‌اثر ساخت بی‌تردید مذاکرات خیالی ‌ بین پیامبر اکرم (ص) و مشرکین نبود، بلکه پیروزی مسلمانان حاصل سه سال استقامت و پایمردی بی‌بدیل آنان در برابر شیاطین و دست نکشیدن از اعتقادات توحیدی خود بود.

در سال 61 هجری و در کربلا نیز، حربه‌ ناجوانمردانه‌ تحریم، دوباره مانند همیشه تاریخ، به ابزاری برای تحت‌فشار قراردادن مؤمنان حقیقی، تبدیل شد. ظالمان سنگدل و شیطان‌صفت اموی، این بار از رسیدن «آب» به خیمه‌ها جلوگیری کردند. خیمه‌هایی که از مادر شیرده تا کودک شش‌ماهه و از طفل سه‌ساله تا بیماری رنجور، در آن حضور داشتند. بستن آب، هدفی جز تسلیم شدن یاران سیدالشهدا(ع) در برابر شیطانی مثل یزید نداشت؛ اما آیا تسلیم شدند؟
 
هرگز! در راه یاری دین خدا حتی کودک شش ماهه هم قربانی شد اما هیچ کس حتی فکر مذاکره برای لغو تحریم یا تسلیم و عقب‌نشینی هم به ذهنش خطور نکرد. و امروز نیز بعد از گذشت 1400 سال از تحریم‌های دشمن در شعب ابی طالب و کربلا، باز هم قصه‌ تحریم‌ها تکرار شده است و این بار، یزید و شمر در لباس امریکا و انگلیس، ملت انقلابی ایران را آماج تحریم‌ها قرار داده‌اند تا بلکه دست از حرکت پر شتاب خود به سمت قله‌های افتخار بردارند.  امروز حتی داروهای مورد نیاز بیماران صعب العلاج، از آنان دریغ می‌شود تا یکبار دیگر چهره‌ زشت تحریم و ناجوانمردی دشمنان خدا خودنمایی کند. در این میان اما تردیدی نیست که پیروان رسو‌ل‌الله و حسین‌ بن‌علی(ع) با استقامت خود و با اعتماد به الطاف الهی، مانند چهار دهه گذشته، دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام خواهند گذاشت.  عقل و آموزه‌های دینی و تجربه کربلا و عاشورا به ما می‌آموزد که:
 
1- اعتماد به شیطان احمقانه و بی‌نتیجه و خسارت بار خواهد بود و هرگز تحقق خواسته‌های خود را موکول به مذاکره و توافق با شیطان نکنیم و بدانیم که نتیجه و حاصل مذاکره و توافق «برد  -  برد» و «برجام»‌ خسارت محض خواهد بود.
 
2- طبق آیه 120 سوره مبارکه بقره، دشمن (یهود و نصاری) به کمتر از دست کشیدن ما از دین خود و تبعیت محض از روش منحط آنان رضایت نخواهد داد.
 
کربلا به ما آموخت که تحریم‌ها زمانی برداشته خواهد شد که «سرها به نی»، «بدن‌های مطهر شهدا پایمال سم اسبان»، «خیمه‌ها در آتش» و «خانواده و اهل بیت حضرت سیدالشهدا علیهم السلام همگی در غل و زنجیر به اسارت» در آمده باشند و دشمن به کمتر خواری و ذلت مسلمانان و نابودی اسلام انقلابی رضایت نخواهد داد.

امروز که تمام پیش بینی‌های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای در باره نتیجه مذاکره با شیطان اکبر و طاغوت اعظم به صورت کامل محقق شده و با بدعهدی و کارشکنی و فریبکاری امریکا راه تحقق «برجام» مسدود شده و حاصل سه سال تلاش دولت برای لغو تحریم‌ها با دست‌اندازی‌های جدی مواجه شده و شیطان بزرگ انجام تعهدات خود را به امتیاز دادن‌های بیشتر ایران در قالب‌های جدید نظیر «FATF» نموده است بر مسئولان و دولتمردان واجب است که با تبعیت عملی از تدابیر و منویات مقام معظم رهبری، فرصت‌سوزی‌های سه سال گذشته را به فرصت‌سازی برای خنثی کردن تلاش‌های موذیانه دستگاه استکبار جهانی تبدیل نمایند و مطمئن باشند که ملت قهرمان ایران در این راه هرگز امامشان را تنها نخواهند گذاشت.
 
منبع: روزنامه جوان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار