اسماعیل براری مطرح کرد:

«فتح خون»؛ مقتل ناتمام سيد شهيدان اهل قلم

کارگردان سینما گفت: در میانه سالهای جنگ، شهید مرتضی آوینی یک مقتل‌نویسی به نام «فتح خون» انجام داد که تا روز عاشورا را نوشت ولی آن را ناتمام گذاشت.
کد خبر: ۱۰۸۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸ - 15October 2016
«فتح خون»؛ مقتل ناتمام سيد شهيدان اهل قلمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اسماعیل براری کارگردان سینما، با اشاره به آثار عاشورایی شهید مرتضی آوینی گفت: شهید مرتضی آوینی به غیر از آثاری که در مجموعه «روایت فتح» کارگردانی کرده است، آثاری خارج از سوژه دفاع مقدس داشت که به موضوع حادثه کربلا و عاشورا می پردازد.
 
وی افزود: تنها فیلم غیرجنگی آوینی که من نیز با او در ساخت آن به عنوان تهیه‌کننده همکاری داشتم، «عاشورا در مهریز» محصول سال 1367 به کارگردانی مجید ماهیچی بود.  
 
این فیلم، ده سال پیاپی از شبکه دوم سیما پخش شده است و پشت صحنه جالبی دارد که ان شاءالله در وقتی دیگر خواهم گفت.
 
مقتل‌نویسی آوینی، در قالب سینمایی نمی‌گنجد!

براری با اشاره به نگارش یک کتاب مقتل‌نویسی توسط شهید آوینی اظهار داشت: در میانه سالهای جنگ، شهید مرتضی آوینی یک مقتل‌نویسی به نام «فتح خون» انجام داد که تا روز عاشورا را نوشت ولی آن را ناتمام گذاشت؛ انتهای این کتاب باز است. شهید آوینی در پاسخ به اینکه چرا کتاب را تمام نکرده، گفت به اینجا که رسید، بند آمد. انگار بارانی بود که بر او باریده و حالا بند آمده است! ایشان فرد فوق العاده پرکاری بود. ضمن فعالیت های اجتماعی و خانوادگی که به طور معمول داشت و به غیر از ساخت فیلم‌های «روایت فتح» در فرصت پس از نماز صبح، در مسجد قلهک می‌نشست و به نگارش این کتاب می‌پرداخت. وی می گفت: هیچ نویسنده شیعه ای تا در رثای سالار شهیدان قلم نزند و مقتل نویسی نکرده، کارش به پایان نمی رسد! «فتح خون» کتاب جالب و شبه نمایشی است که راجع به مقتل نویسی سالار شهیدان نوشته شده و فصل آخر آن، درست وقتی به روز عاشورا رسیده، قطع شده است!
 
این کارگردان عنوان کرد: این کتاب در بنیاد روایت فتح منتشر شده و بسیار خاص است. من بارها آن را دیده و خوانده‌ام. سبک و ساختار خاصی دارد و در آن داستان‌گویی و فیلمنامه‌نویسی، توامان روایت شده است. این کتاب راوی دارد و در آن زاویه دید، گاهی اول شخص است و در مواقعی سوم شخص. تا کنون این کتاب را هیچ کارگردانی در هیچ قالب سینمایی نتوانسته بگنجاند و فیلمی از آن بسازد. دست کم خودم بسیار دوست داشتم که فیلم این کتاب را بسازم. اما نمی‌توان به سادگی آن را محدود به قالبی کرد. اگر قالب ساختاری متناسب این داستان پیدا می‌شد، تا به حال صدبار آن را ساخته بودیم!
 
وی با اشاره به حساسیت‌های ساخت فیلمی با موضوع عاشورا و قیام امام حسین (ع) تصریح کرد: محرم صاحب دارد. نمی‌توان به این راحتی در مورد موضوع عاشورا صحبت کرد. ساخت فیلم سینمایی با موضوع عاشورا و مقتل سازی برای نمایش واقعیات عاشورا باید به گونه‌ای باشد که حقانیت آن را بتواند اثبات کند. در سینمای ما آثار ارزشمندی ساخته شده که به دلیل حساسیت این موضوع، از بی‌خطرترین معبرهای این قضیه عبور کرده‌اند و صحنه‌های کربلا را عملا به نمایش نکشیده‌اند. اینها حاشیه عاشورا است و باید در مورد اصل عاشورا فیلم ساخته و نمایش داده شود. مقتل‌سازی و نمایش ماجرای عاشورا و ابعاد آن کاری است که باید انجام پذیرد وگرنه، نمی‌توانیم در آن دنیا، به امام حسین (ع) پاسخ دهیم که چرا اجازه ساخت فیلمی با موضوع قیام و شهادت ایشان را نداده ایم واثر سینمایی از مهمترین واقعه تاریخ شیعه ساخته نشد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار