علی نصیریان:

معرفی مدافعان حرم فیلمنامه موثر می‌خواهد

بازیگر فیلم ضدصهیونیستی «شکارچی شنبه» گفت: بحث مدافعان حرم از آن سوژه‌هایی است که هر کسی که می‌خواهد به آن ورود کند باید با تجربه کافی و احاطه کامل بر سوژه بیاید.
کد خبر: ۱۰۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲ - 18October 2016
معرفی مدافعان حرم فیلمنامه موثر می‌خواهدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، کارنامه بازیگری نصیریان در سینما و تلویزیون و تئاتر کارنامه پرباری است به ویژه در دو دهه ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی که حضور او و همتایان دیگرش از تئاتر سبب‌ساز شکل‌گیری نسلی تازه از بازیگران سینمای ایران شد؛ بازیگرانی که توانستند علاوه بر کمک به رشد کیفی محصولات سینمایی به لحاظ تکنیکی هم الگوهای درجه یکی برای نسل جوان باشند.
 
نصیریان از بازیگران ایران زمین است که همواره در انتخاب مضمون برای بازیگری، جایگاه ویژه‌ای را برای فیلمنامه‌های میهنی سینمای ایران که ادا کننده حق ایثار و جانفشانی‌های ایرانیان‌اند درنظر گرفته است.
 
در زمینه سینمای جنگ و دفاع مقدس او در آثاری مانند «برج مینو» و «بوی پیراهن یوسف» ظاهر شده و در حیطه سینمای تاریخی واجد ارزش‌های انسانی «شیر سنگی»، «جاده‌های سرد» و «کمال‌الملک» را دارد. در حیطه سینمای استراتژیک ضدصهیونیستی نیز علی نصیریان «شکارچی شنبه» را دارد که از آثار قابل تأمل در این حیطه است.
 
نصیریان حتی وقتی بناست در یک کمدی ظاهر شود تجربه‌ای چون «ایران برگر» را پشت سر می‌گذارد که در کنار نقدهای سیاسی-اجتماعی خود با حداقل آلودگی به دامان اروتیک تولید شده است.

پیشنهادات اندک مرتبط با مدافعان حرم

علی نصیریان که آخرین حضور تصویری‌اش سریال «شهرزاد» بوده است درباره اینکه در ماه‌های اخیر و با ایجاد شرایط حساس در منطقه تا چه حد فیلمنامه‌هایی را خوانده که بازتاب دلاوری‌های مدافعان حرم در آنها باشد؟ بیان داشت: پیشنهاداتی در زمینه مسائل استراتژیک مثل دفاع مقدس رسیده است اما در زمینه مدافعان حرم واقعاً فیلمنامه‌ای که الویت خود را به طور کامل بر این سوژه گذاشته باشد به من پیشنهاد نشده است. قطعاً اگر پیشنهاداتی در این زمینه باشد می‌توان بیشتر روی آن فکر کرد و شرایط تولید یک محصول غنی را فراهم آورد.


نصیریان درباره اینکه چرا سوژه مدافعان حرم هنوز چنان که باید در اهم سوژه‌های فیلمنامه‌نویسان قرار نگرفته است؟ اظهار داشت: اینکه چه زمانی باید به این سوژه‌ها پرداخت و اینکه بهتر است الان به این سوژه بپردازیم یا بعد از گذشت چند سال، نمی‌دانم ولی به نظرم بحث مدافعان حرم از آن سوژه‌هایی است که هر کسی که می‌خواهد به آن ورود کند باید با تجربه کافی و احاطه کامل بر سوژه بیاید.
 
وی ادامه داد: در این حیطه مطمئناً قدم نخست تحقیقات است؛ چون تحقیقات به شما کمک می‌کند اشرافی همه جانبه به سوژه داشته باشید و همین اشراف است که باعث می‌شود فیلمنامه‌ای که نگارش می‌شود هم، فیلمنامه کاملی باشد که قابلیت تبدیل مؤثر به فیلم را داشته باشد.

باید جوانان در این حیطه کار کنند

این بازیگر 81 ساله که سابقه کارگردانی تئاتر را هم دارد و آخرین بار دو سال قبل نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» را در تالار وحدت روی صحنه برد، در پاسخ به این سؤال که آیا خودش هیچ گاه وسوسه نشده که نمایشنامه‌ای با موضوع مدافعان حرم نوشته و آن را برای اجرا آماده کند؟ گفت: راستش را بخواهید به لحاظ جسمی دیگر توان کارگردانی تئاتر را ندارم. من کارهایم را کرده‌ام و تلاش‌هایم در حیطه‌های مختلف پیش‌روی علاقمندان است. الان نوبت جوانان است که به این حیطه ورود کنند و نیرو و انگیزه جوانی را مجالی کنند برای تولید محصولات مؤثر در این زمینه.

وی خاطرنشان ساخت: البته جوانان هم باید حمایت شوند که بتوانند سوژه‌ای را که دست گرفته‌اند به بهترین صورت اجرایی کنند. چیزی که در کشور فراوان داریم جوانان مستعدی‌اند که فقط کافیست قدری به آنها اعتماد کنیم تا هنر خود را نشان دهند. امکانات را از این جوانان دریغ نکنیم و اجازه دهیم ایده‌های مؤثری را که در موضوعاتی مانند مدافعان حرم دارند، اجرایی کنند.

بازیگر آثاری نظیر «هزاردستان»، «دیوانه از قفس پرید» و «ناخدا خورشید» درباره این که اگر پیشنهاد بازی در فیلمی با مضمون مدافعان حرم به وی شود او چه واکنشی نشان خواهد داد؟ گفت: اگر فیلمنامه مناسبی پیشنهاد شود و انگیزه لازم را در من ایجاد کند قطعاً همکاری خواهم کرد. باید سناریوی منسجمی نگاشته شود و نقش پیشنهادی هم نقش درستی باشد. فیلمنامه‌ای که سطحی نباشد و درست باشد، قطعاً باعث می‌شود من نیز همه تجربیاتم را برای چنین نقشی هزینه کنم.

منبع: صبح نو
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار