هفت سال ابتدای زندگی کودک با عطوفت طی شود
«غلامعلی افروز» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و روانشناس کودک در ابتدای این مراسم درباره نقش خانوادهها در تربیت کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: هفت سال ابتدای زندگی کودک باید به خوبی و درستی و همراه با عطوفت و احساس طی شود زیرا هفت سال اول زندگی کودکان خمیر مایه شخصیت آنها را میسازد و آنها را برای باقی زندگی آماده میکند.
وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که کودکان را نباید خیلی زود به مدرسه فرستاد، افزود: نباید کودکان را زیر هفت سال به مدرسه فرستاد؛ زیرا کودکانی که زود به مدرسه میروند از نظر عاطفی دچار مشکل میشوند. زیرا بلوغ روانی با زمان رفتن آنها به مدرسه رابطه مستقیمی دارد.
محصولات فرهنگی کشور توسط غربیها تولید میشود
«محمد میرکیانی» نویسنده بخش کودکان و نوجوانان هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی آموزش را به دو بخش رسمی و غیر رسمی تقسیم کرده و بیان کرد: آموزش رسمی آن چیزی است که بچهها خواسته یا ناخواسته از طریق سیستم آموزش و پرورش میآموزند و آموزش غیررسمی بخش مهمی از تعلیم است که از طریق آثار فرهنگی هنری ارائه میشود.
این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی انبوهی از محصولات فرهنگی توسط کشورهای غربی تولید میشود و در اختیار بچهها قرار میگیرد، گفت: امروز مجموعه تولیدات فرهنگی با اندیشه «جهان باوری» و همچنین «جهان سرزمینی» برای کودکان و نوجوانان تولید میشود. کشورهای غربی میخواهند به نسل آینده خود آموزش دهند که جهان تحت سلطه آنان است. ما باید در این شرایط به تولید آثار ارزشمندی بپردازیم که هم برای کودک و نوجوان امروز جذاب است و هم سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به او آموزش میدهد و ساخت چنین محصولاتی به آگاهی و درایت هنرمندان، نویسندگان و سینماگران نیاز دارد.
مربیان کودکان معمارند!
«رضا پورحسین» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این مراسم طی سخنانی، گفت: تعلیم و تربیت مانند معماری است و کسی که تربیت کودکان را انجام میدهد، یک معمار است. در معماری غیرانسانی افراد با نقشهای که در دست دارند یک ساختمان را میسازند ولی در معماری انسانی، کار مهمتری صورت میگیرد، چون در این معماری باید یک انسان را پرورش داد و به ثمر رساند.
پورحسین با بیان اینکه دو نوع برخورد در تولد یک کودک صورت میگیرد، افزود: زمانی که کودک زاده میشود خدا آن را به مانند یک بذر کاشته شده به ما میدهد و ما باید همانند باغبان از آن نگهداری کنیم، به صورتی که علفهای هرز آن را بزنیم، آن بذر را آبیاری کنیم تا به ثمر برسد.
وی با بیان اینکه تنها رده سنی بدون متولی در کشور، رده سنی کودکان هستند، افزود: همه ردههای سنی متولیان خود را دارند، ولی متاسفانه رده سنی کودکان هیچ متولی ندارد. متاسفانه در عرصه تعلیم و تربیت در مهدکودکها هم به خوبی عمل نمیشود. والدین آموزشها و اطلاعات لازم را درباره آموزههای ایرانی ندارند و این یک خلاء بزرگ است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در تربیت کودکان دو دیدگاه وجود دارد، گفت: دیدگاه اول، دیدگان جان لاک که انسان را مانند یک لوح سفید میپندارد و میگوید ما میتوانیم هرکاری که میخواهیم با این لوح انجام دهیم. این حرف از لحاظی درست است ولی وقتی پای دیدگاه فطری که دیدگاه دوم است به میان میآید، این دیدگاه تا حدودی غلط میشود.
پورحسین در ادامه افزود: در دیدگاه فطری کودک بالقوه یک انسان کامل است و باید با آن آموزشهایی داد تا پرورش یابد.
انتهای پیام/ 131