رستم وندی خبر داد؛

«اعتیاد» عامل 50 درصد طلاق‌ها در کشور/ سازمان مدیریت اجتماعی به زودی تاسیس می‌شود

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه 5 اولویت مهم در بحث آسیب‌های اجتماعی شناسایی شده است، گفت: اعتیاد سر منشا 50 درصد از طلاق‌ها در کشور است.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵ - 23October 2016
«اعتیاد» عامل 50 درصد طلاق‌ها در کشور/ سازمان مدیریت اجتماعی به زودی تاسیس می‌شودبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «تقی رستم وندی» قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در گفت‌و‌گویی در پاسخ به این سوال که شناسایی آسیب‌های اجتماعی و دسته‌بندی و اولویت‌بندی آن‌ها برای تهیه گزارش و ارائه آن به مقام معظم رهبری بر چه مبنا و ترتیبی بوده است، بیان داشت: کاری که در این زمینه انجام شده پیشینه 2 تا 3 ساله در وزارت کشور دارد و جلساتی در دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حوزه آسیب‌های اجتماعی برگزار شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که در این جلسات دستگاه‌های مختلف دولتی حضور داشتند، از 2 سال و نیم پیش مسئولیت به وزارت کشور محول شد و پیرو این تصمیم در وزارت کشور یک مرکز رصد اجتماعی شکل گرفت که در آن مرکز تلاش شد با یک نگاه علمی و فرآیندی در طول بازه زمانی که بعضا حتی مربوط به قبل از وقوع انقلاب اسلامی هم می‌شود، اطلاعاتی جمع آوری و در حقیقت گزارشی تبیینی از وضعیت موجود فراهم شود.
 
رستم وندی تصریح کرد: در آبان ماه سال 94 این گزارش طی دو جلسه خدمت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ارائه شد و قرار بر این شد که 6 ماه بعد در اردیبهشت 95 دستگاه‌های اجرایی اقدامات خود را برای کاهش آسیب‌ها را ارائه کنند که نهایتا آن جلسه هم در اردیبهشت 95 ماه تشکیل شد اما مطالبه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از دستگاه‌ها یک مطالبه جدی و مبتنی بر اقدام فوق العاده بوده است که دستگاه‌ها تا اردیبهشت ماه موفق نشده بودند و مجددا یک تاریخ جدیدی تعیین و این کار محول به آبان ماه 95 شده است.
 
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی بیان داشت: راجع به بحث اولویت بندی و دسته بندی آن گزارش هم، در حقیقت گزارش تبیین آسیب‌های اجتماعی، یک گزارش جامع بوده است یعنی هم به آسیب‌ها و ریشه‌ها و علل آن‌ها پرداخته شده است و هم در بخش پایانی راجع به راهکارها مطالب آمده است. منتهی در جلسه اردیبهشت 95 مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از بین همه آسیب‌های موجود که بیش از 20 مورد می‌باشد، پنج مورد اصلی را شناسایی و دستور دادند دستگاه‌های اجرایی تمام اقدامات خود را در این پنج دسته متمرکز کنند.
 
وی در این خصوص اضافه کرد: این پنج اولویت مبنای علمی دقیق و مشخصی هم دارد و بر اساس آمارها و تحقیقات پژوهشی است که وجود دارد. برای نمونه اعتیاد سر منشا 50 درصد از طلاق‌ها در کشور است و یا در زمینه همسر آزاری، کودک آزاری، قتل و جرایم اجتماعی عامل اصلی شناخته شده است لذا خیلی بدیهی و روشن است که در میدان عمل هم اعتیاد در بین اولویت‌ها باید در اولویت نخست باشد و طلاق و مفاسد اخلاقی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بعد از آن‌ها حاشیه نشینی و در نهایت مناطقی که به واسطه همین آسیب‌ها وضعیت حاد و بحرانی دارند. در اولویت پنجم آسیب‌های اجتماعی قرار دارد و در حقیقت چهارتای اول چهار اولویت موضوعی تلقی می‌شود و اولویت مناطق حاد و بحرانی هم مناطق و شهرستان‌هایی هستند که از جهت شاخص آسیب‌ها بالا هستند.
 
رستم وندی در پاسخ به این سوال که چند دستگاه درگیر رسیدگی و بررسی به این آسیب‌ها هستند، گفت: اکنون تمام اعضای شورای اجتماعی کشور در این حوزه فعالند یعنی هم دستگاه‌های فرهنگی و هم دستگاه‌هایی که در حوزه‌های اجتماعی فعال هستند. بر طبق دستور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) چون جایگاه شورا ارتقا پیدا کرد از مجلس شورای اسلامی و قوه مقننه هم در شورای اجتماعی عضو هستند و شورای اجتماعی کشور یک حیثیت فرا قوه‌ای پیدا کرده است و شاید بیش از سی دستگاه به شکل مدعو یا عضو دایم در شورا مشارکت دارند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه باید در اوایل آبان ماه این گزارش داده شود امکان دارد از نتایج آن در هر یک از دسته بندی مطالبی را بیان کنید، اظهار داشت: فعالیت‌هایی که ار اردیبهشت امسال صورت گرفته است شاید بتوان در دو دسته و شاخه عمده تقسیم کرد، یکی شاخه ستادی و اقدامات اجرایی و دسته دوم اقدامات معطوف به این پنج اولویت است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی اضافه کرد: اقدامات ساختاری و ستادی مربوط می‌شود به تشکیل سازمان مدیریت اجتماعی که در مردادماه شورای عالی اداری، اصل تشکیل سازمان مدیریت اجتماعی را تصویب و ابلاغ کرد و لذا اکنون در سازمان امور استخدامی و اداری بحث تشکیلات و پست‌های آن نهایی می‌شود و به زودی در هفته‌های آتی سازمان مدیریت اجتماعی متولد خواهد شد.
 
وی عنوان کرد: در مورد بودجه یک عددی را سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده بود برای آسیب‌های اجتماعی در سال جاری که فعلا برای 200 میلیارد تومان آن در حال مبادله تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه هستیم و هنوز به صورت تخصیص یافته به دست ما نرسیده است که احتمالا تا یکی دو هفته آتی هم بودجه نهایی می‌شود.

رستم وندی گفت: از کارهای دستگاهی قرار بود یک هیات اندیشه ورزی تاسیس شود که به شورای اجتماعی و سازمان مدیریت اجتماعی در حوزه‌های مختلف کمک کند و آن هیات اندیشه ورزی هم در گفتگو با دو گروه اساتید دانشگاه و حوزه در حال تشکیل و شکل گیری است.
 
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در رابطه با نقش و عملکرد گروه اندیشه ورزی توضیح داد: در صحبت‌های مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سه سطح تعریف شده، اول اینکه شورای اجتماعی کشور ارتقا یابد و نظام تصمیم گیری آن تقویت شود. دوم؛ سازمان مدیریت اجتماعی به عنوان بازوی شورای اجتماعی تشکیل شود و سوم یک هیات اندیشه‌ورز تشکیل شود که مباحث محتوایی را به شورای اجتماعی ارائه کند و شورای اجتماعی را تغذیه فکری کند تا شورای اجتماعی ارتقا پیدا کند، که کارگروهای تخصصی چهارگانه آن مشخص شده و این هیات یک – دو جلسه ابتداییش تشکیل شد و در حال تکمیل اعضا و فرآیند کارشان است و در واقع هر سه سطح آن در دست اقدام و اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: بخش بعدی گزارش، معطوف به اقدامات موضوعی می‌شود که در حوزه اقدامات فوق العاده چون ما هنوز جمع بندی نهایی را نکردیم شاید اکنون نشود با جامعیت در مورد اقدامات حرف زد.

رستم وندی در پایان گفت: از آن جایی که اعتیاد بسیار مهم است، تحرک خوبی در حوزه مبارزه با اعتیاد صورت گرفته به این معنا که در شهر تهران و برخی از کلان شهرها جمع آوری معتادان متجاهر در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است و حدود چهار – پنج هزار نفر در تهران تاکنون جمع آوری شده‌اند. در حوزه کشفیات، آماری که ستاد می‌دهد می‌گوید طی شش ماهه اخیر 11 درصد افزایش کشفیات داشته است. در شش ماهه اخیر در بحث پیشگیری، آموزش را گسترش دادند. دوستان ستاد در حوزه مقابله و مبارزه با باندهای بزرگ چند سرشاخه‌ی بزرگ را در مناطق مرزی دستگیر یا به هلاکت رساندند و در جمع آوری معتادان، دستگیری، کشفیات و پیشگیری توفیقات خوبی را داشته‌اند.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار