روایت فرمانده کل سپاه از نقش شهید سوداگر در عبور غرور آفرین از اروند

سوداگر سرداری دلیر، فکور و اندیشمند بود

اصرار داشت ثابت کند که با یک پا هم مى ‏شود از ارتفاعات و دکل‏ ها بالا رفت و کارهایى را که معمولاً انسان ‏هاى عادى به سختى انجام مى‏ دهند انجام مى‏ داد.
کد خبر: ۱۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵ - 09February 2014

سوداگر سرداری دلیر، فکور و اندیشمند بود

خبرگزاری دفاع مقدس: عملیات غرورآفرین والفجر و عبور موفقیت آمیز از رود خروشان اروند همچنان ناگفتهها و آموزه هاى فراوانى در دل خود دارد. آموزه هایى که یادآور شجاعت توأم با دانش و ایمان و اراده فرزندان ایران زمین براى غلبه بر دشوارى هایى است که به نظر غیرممکن مى نمود.

بى تردید این موفقیت بزرگ مرهون تدبیر و درایت منبعث از ایمان و اعتقاد سردارانى چون حاج احمد سوداگر بود که شایسته است به دقت مورد بررسى قرار گیرد و به عنوان اسناد افتخار براى نسل هاى آینده باقى بماند.

آنچه در ادامه میخوانید روایتى است از نقش و جایگاه سردار سوداگر در جریان عملیات والفجر۸ و عبور از اروندرود از زبان سردار سرلشکر محمد علی جعفرى، فرمانده کل سپاه.

گویا اصرار داشت این را به همه ثابت کند که با یک پا هم مى شود از ارتفاعات و دکلها بالا رفت و کارهاى سختى را که معمولاً انسان هاى عادى به سختى انجام مى دهند انجام مى داد.

تحرک، روحیه جهادى، تلاشگرى، انجام وظیفه و تکلیف به نحو احسن از ویژگى هاى شهید سوداگر بود.

نیروهاى اطلاعاتى ویژگى هاى خاصى دارند، از جمله تیز بودن، بصیربودن و داشتن شم دشمن شناسى که معمولاً در نیروهاى اطلاعاتى هست. حاج احمد سوداگر هم این چنین بود ولى یک تفاوت ایشان با دیگر نیروهاى اطلاعاتى این بود که تمام اطلاعات خود را از خط و دیدگاهها و دکل اطلاعاتش به دست مى آورد و با زیرنظر داشتن همه حرکات، برآوردش را از دشمن مىگرفت و حرکات دشمن را تجزیه و تحلیل مى کرد.

یک نکته خیلى مهم در والفجر۸ غافلگیرى دشمن بود. باید غافلگیرى ما صد در صد مى بود تا این عملیات موفق انجام مى شد. همین موضوع غافلگیرى مسئله اى بود که نیروهاى اطلاعات ابهام داشتند که آیا دشمن غافلگیر شده یا نه و آیا دشمن متوجه شده که عملیات مى خواهد انجام بگیرد یا نه؟

ما باید از پشت رودخانه اروندرود به منطقه فاو مى رسیدیم. لذا باید در اینجا یک عملیات پشتیبانى انجام مى دادیم که جزیره «ام الرصاص» است و به آن طرف رودخانه اروندرود دست مى یافتیم که دشمن را به خودمان مشغول کنیم تا نیروها بتوانند در منطقه اصلى عملیات فاو کارشان را درست انجام دهند.

آنجا خیلى عملیات سختى بود. هم مرحله شناسایى اش و هم طرح ریزى براى عملیات و نیز عبور دادن غواص ها براى شناسایى در پشت دشمن و نفوذشان در جزیرهام الرصاص و پیدا کردن سنگرهاى اصلى دشمن.

اینها و البته عبور از موانع مین و خورشیدى هایى که دشمن کار گذاشته بود کارهاى خیلى سختى بود که نیروهاى اطلاعات عملیات باید با یک مدیریت خیلى مجرب و دقیق و حساب شده این جبهه را شناسایى مى کردند و اینها با هدایت حاج احمد سوداگر خیلى خوب انجام شد.

عملیات پشتیبانى در این منطقه خیلى خوب انجام شد و همین کارها باعث شد تا دشمن از عملیات اصلى غافل شود و وقتى هم عملیات شروع شد باز چون فشار اصلى از اینجا بود دشمن باور نمى کرد که تلاش اصلى در منطقه فاو است. تلاش هاى حاج احمد سوداگر در این محور نقش خیلى تعیین کنندهاى در موفقیت این تک پشتیبانى داشت.

منبع: ویژه نامه پیام انقلاب

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار