رویدادها و تحولات «عراق» در یک نگاه

پیشروی نیروهای عراقی در محور جنوبی موصل و آزادسازی شهرک راهبردی «الشوره»؛ ورود رییس قوه قضائیه کشورمان به بغداد؛ انتشار اطلاعات کشتار دانش آموزان عراقی از سوی آمریکا؛ اعدام یکصد غیر نظامی در موصل به دست داعش و تظاهرات دهها نفری در بغداد و بصره برای اصلاحات؛ از خبرهای مهم روز شنبه عراق است.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲ - 29October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مرکز اطلاع رسانی اتاق جنگ عراق روز شنبه اعلام کرد که نیروهای عراقی با آزاد سازی شهرک الشوره واقع در جنوب موصل از چهار محور به هم رسیدند.
 
بنا بر اخبار رسیده، جنگنده های ائتلاف نیز با بمباران این منطقه دهها تن از تروریست ها را به هلاکت رساندند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز به منظور گسترش همکاری ها و مراودات حقوقی و قضایی با عراق، وارد بغداد شد.

روسیه با اعلام این که در حمله های هواپیماهای ائتلاف آمریکایی به مناطق غیرنظامی عراق در روزهای اخیر، دهها نفر کشته و شمار زیادی مجروح شدند، اطلاعات بمباران دو مدرسه در موصل را منتشر کرد.

به گفته ژنرال سرگئی رودسکوی رئیس اداره اصلی عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، 24 اکتبر (سوم آبان) بر اثر حمله موشکی و بمباران هواپیماهای آمریکایی به منطقه 'تل کیف' در 14 کیلومتری شمال موصل یک مدرسه ویران شد که شمار زیادی از دانش آموزان و معلمان جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مجروح شدند.

منابع امنیتی عراق امروز آمار حمله انتحاری به یک هیات عزاداری در غرب بغداد را پنج کشته و 17 زخمی اعلام کردند.

ستاد تبلیغات فرماندهی مشترک عملیات موصل در بیانیه ای اعلام کرد که روستاهای 'الحمیدیه'، 'الشروق'، 'المخلط' و 'الجایف' در محور جنوب غربی موصل که الحشد الشعبی عملیات خود را در آنجا آغاز کرده است، آزاد شدند.

از طرفی تشکیلات الحشد الشعبی که از بامداد امروز عملیات خود را از منطقه 'سن الذبان' در جنوب غربی موصل آغاز کرده در بیانیه ای اعلام کرد که سه منطقه سن الذبان، 'عین الناصر و 'الحمزه' را در این محور آزاد کرده است.

عناصر گروه تروریستی به دنبال راهی برای فرار از اراضی عراق، امروز به پاسگاه مرزی در غرب عراق با مرزهای اردن حمله کردند که به گفته یکی از فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی در الانبار، این حمله ناکام ماند و 11 عنصر تروریست داعشی به هلاکت رسیدند.

عبد الرحیم الشمری' رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق گفت که عناصر گروه ترویستی- تکفیری داعش اقدام به اعدام یکصد غیرنظامی ربوده شده به وسیله این گروه کرده اند.

به رغم اعلام غیرمنتظره آمریکا در روز گذشته (جمعه) مبنی بر توقف عملیات آزادسازی موصل، گزارش ها حاکیست، پیشروی نیروهای عراقی در تمامی محورها همزمان با شروع مرحله دوم عملیات و با ورود الحشد الشعبی به نبرد موصل، این عملیات شتاب و سرعت بیشتری گرفته است.

منابعی در الحشد الشعبی اطلاع دادند که بیش از هزار نفر از اهالی و غیر نظامی و متواریان از دست گروه تکفیری تروریستی داعش، به دلیل استنشاق گاز ناشی از آتش زدن چاه های نفت و خندق های نفت سیاه دچار مصدومیت های ریوی و چشمی شده اند.

معاون تشکیلات الحشد الشعبی با اصلی خواندن نقش این گروه در عملیات موصل، تأکید کرد که پس از پایان عملیات موصل، الحشد الشعبی داعش را در هر کجا که امنیت عراق را تهدید کند تعقیب خواهد کرد.

ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در حالی توقف عملیات موصل را برای تثبیت مواضع تصرف شده، اعلام کرد که فرماندهان عراقی این موضوع را رد کرده و همزمان نیروهای الحشد الشعبی با ورود رسمی به میدان نبرد، مناطقی را در محور جنوبی آزاد کردند.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که گروه تروریستی داعش از آغاز عملیات آزاد سازی موصل بیش از هشت هزار خانواده عراقی را از حومه این شهر ربوده و به اسارت خود درآورده است و به کشتار این غیر نظامیان ادامه می دهد.

به دنبال تجمع دهها تن از عراقی ها جهت پیگیری روند اصلاحات فوری و مبارزه با فساد اداری و دولتی در میدان التحریر در مرکز بغداد، پل جمهوری در مرکز این شهر بر روی خودروها و عابران بسته شد.

گروهی از شهروندان عراقی عصر جمعه در میدان التحریر، وعده گاه تظاهرات هفتگی عراقی ها در شرق دجله، تجمع کردند و خواستار اجرای فوری اصلاحات از سوی دولت شدند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها