گودرزی‌دیباج در نشست سوگواره هنر عاشورا عنوان کرد؛

توان تکثیر آثار سوگواره هنر عاشورا برای هیئات را نداریم/ شهرداری حیثیت هنری هنرمندان را حفظ کند

دبیر هنری دهمین سوگواره هنر عاشورا گفت: حوزه هنری با ظرفیت کم توان تکثیر آثار سوگواره هنر عاشورا برای استفاده در هیئت‌ها را ندارد.
کد خبر: ۱۱۰۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ - 30October 2016
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری دهمین سوگواره هنر عاشورا صبح امروز با حضور «مرتضی گودرزی‌دیباج» دبیر هنری و «محمد زرویی نصرآبادی» معاون محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در سالن امیرحسین فردی برگزار شد.

گودرزی‌دیباج دبیر هنری سوگواره هنر عاشورا در ابتدای این نشست اظهار داشت: این سوگواره سال‌هاست كه به شكل مستمر برگزار شده و تلاش داشتیم تا در حد بضاعت این حركت را توسعه دهیم و كیفیت آن را هم بالا ببریم.

مدیر مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه داد: زمانی كه نخستین دوره این سوگواره شكل گرفت، چنین جریان هنری در كشور وجود نداشت و سعی كردیم به لطف اباعبدالله الحسین(ع) چنین فضای هنری را شكل دهیم تا بتواند جمع كثیری از هنرمندان كشور به ویژه جوانان را مشغول به خود كند.

گودرزی با تاكید بر این كه تا این دوره از سوگواره هنر عاشورایی سعی كرده‌ایم به شعارها جامه عمل بپوشانیم، عنوان كرد: بخش بین الملل این سوگواره از سال گذشته راه اندازی شده است و بخش‌های دیگری نیز به سوگواره اضافه شده است. همچنین آثار سوگواره در انحصار دبیرخانه نیست و علاقه‌مندان می‌توانند با دریافت فایل آثار از آن استفاده كنند.

مدیر مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری همچنین گفت: برای داوری آثار این دوره از سوگواره نیز تركیبی از اساتید دانشگاهی و هنرمندان تجسمی حوزه هنری را به كار گرفتیم و تلاش داشتیم تا از بین حجم زیادی از آثار رسیده، برترین آثار را با سخت گیری‌ها و نگاه كارشناسانه انتخاب كنیم.

وی خاطرنشان كرد: از نكات قابل توجه این دوره از سوگواره، حضور چشم‌گیر شركت كنندگان خانم است كه تعدادشان بیش از آقایان بوده است. همچنین تهران بیشترین شركت كننده را در این دوره داشته است. معتقدیم كه اگر مدلی از اطلاع رسانی و ارتباط را با هنرمندان شهرستان‌های كشور برقرار كنیم، شركت كنندگان در سطح كشور افزایش می یابد. در بخش بین‌الملل نیز با توجه به این كه بخش نوپایی در سوگواره هنر عاشورایی است، می‌توانیم در سال‌های آینده با تبلیغات مناسب‌تر، شركت كنندگان و هنرمندان بیشتری را جذب كنیم. البته در این دوره نیز 83 هنرمند بین المللی در سوگواره شركت كردند كه آمار قابل قبولی است.

وی افزود: آثار پوستر تصویرسازی دهمین سوگواره هنر عاشورایی همزمان با برپایی نمایشگاه در تهران، در مراكز استانی حوزه هنری در شهرستان‌های كشور همچون كرمان، شیراز، مشهد، زاهدان، بندرعباس و كردستان برپا خواهد شد.

گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ورود حوزه هنری برای چاپ آثار سوگواره در سطح هیئات مختلف گفت: حوزه هنری با توان و ظرفیت کم توان تکثیر آثار سوگواره هنر عاشورایی برای هیئت‌ها را ندارد، این کار نیاز به مدیریت و پشتوانه مردمی دارد. ما همواره در نشست‌های خبری و برنامه‌های مختلف اعلام آمادگی کردیم که حاضریم آثار سوگواره را در اختیار همه قرار دهیم. شهرداری تهران نیز باید در استفاده از این آثار نام هنرمند و کیفیت را در نظر بگیرد تا به حیثیت هنری هنرمندان لطمه وارد نشود.

«زرویی نصرآباد» معاون هنری حوزه هنری در ادامه این نشست با بیان این كه دهمین دوره از سوگواره هنر عاشورایی در بخش‌های نقاشی، تصویرسازی، پوستر و پرچم‌های سوگواری برگزار شد، اظهار كرد: در این دوره از سوگواره، در بخش‌های نقاشی، پوستر و پرچم موضوع ویژه حماسه عاشورا و در بخش تصویرسازی شخصیت قاسم ابن الحسن (ع) انتخاب شده بود.

وی افزود: ساعت 18، سه شنبه 11 آبان ماه مراسم اختتامیه دهمین سوگواره هنر عاشورایی برگزار می‌شود و برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی خواهند شد. در این مراسم حجت اشرف زاده قطعاتی از تازه‌ترین آلبوم خود به نام «خاتون» را اجرا خواهد كرد. همچنین كتاب آثار این دوره از سوگواره چاپ و در اختیار شركت كنندگان قرار می‌گیرد.

زرویی نصرآباد همچنین گفت: در بخش پوستر و پرچم به نفر اول 3 میلیون تومان، نفر دوم 2 میلیون تومان و نفر سوم یك میلیون تومان اهدا می‌شود. در بخش نقاشی و تصویرسازی نیز به نفر اول سه میلیون و 500 هزار تومان، نفر دوم دو میلیون و 500 هزار تومان و نفر سوم، یك میلیون و 500 هزار تومان تعلق می‌گیرد. همچنین در تمام بخش‌ها به سه نفر به عنوان تقدیر، 500 تومان اهداء می‌شود.

معاون هنری حوزه هنری با اشاره به این كه در بخش بین‌الملل، در این دوره از سوگواره هنر عاشورایی از هفت كشور جهان هنرمندان شركت كرده‌اند، عنوان كرد: هنرمندان كشورهای عراق، تونس، مصر، اردن، بحرین، لبنان، امارات متحده عربی و اقلیم كردستان عراق در این دوره از سوگواره هنر عاشورایی حضور دارند.

وی تصریح كرد: در مجموع یک هزار و 109 اثر از 541 هنرمند به دبیرخانه سوگواره هنر عاشورایی رسیده است كه 740 اثر در بخش پوستر و پرچم، 148 اثر در بخش نقاشی و 201 اثر در بخش تصویرسازی حضور داشته اند. آثاری كه به نمایشگاه راه یافته اند نیز شامل 35 پوستر، 17 پرچم، 11 نقاشی و 46 تصویرسازی می‌شوند.

زرویی نصرآباد همچنین با تاكید بر برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در عراق و همچنین نمایشگاه‌هایی در شهرستان های كشور در نهمین دوره سوگواره هنر عاشورایی، عنوان كرد: در این دوره نیز تلاش داریم تا در عراق آثار را به نمایش بگذاریم تا زائران اربعین بتوانند از این آثار بازدید كنند. در لبنان نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا امكان برپایی نمایشگاه دهمین دوره سوگواره هنر عاشورایی فراهم شود.

وی ضمن تشكر و قدردانی از موسسات و نهادهایی همچون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای نمایش آثار سوگواره هنر عاشورایی در سطح شهر، عنوان كرد: در چند سال اخیر، شهرداری تهران همكاری بسیار خوبی با ما داشت. البته انتقاداتی هم وجود داشته است و بهتر بود نام هنرمندان ذیل اثرشان ذكر می شد و یا برخی آثار، در قطع های نامناسب چاپ نمی‌شد.

وی با اشاره به همكاری موسسات فرهنگی كشورهای منطقه با این سوگواره، عنوان كرد: موسسه ابداع لبنان، مركز خط عربی عراق، موسسه رسالات لبنان و ... در این دوره از سوگواره همكاری صمیمانه ای با ما داشتند.

در پایان این مراسم، پوستر دهمین سوگواره هنر عاشورایی با حضور مسئولان این سوگواره رونمایی شد.

  انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها