اولین شهید محراب انقلاب اسلامی چه کسی بود؟+ تصاویر

اولین شهید محراب انقلاب پس از اقامه نماز در راه مراجعت به منزل توسط منافقين به ضرب گلوله به شهادت رسید.
کد خبر: ۱۱۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴ - 31October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شهيد آيت‌الله محمدعلی قاضی طباطبايی، در سال 1293 در تبريز متولد شد. در سال 1316 هنگام قيام مردم تبريز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به تهران تبعيد شد و پس از چند ماه تبعيد در تهران و ری به تبريز بازگشت.

در سال 1318 جهت ادامه تحصيل علوم دينی به قم عزيمت کرد و در سال 1328 راهی نجف گرديد و در اين دو شهر از محضر علما و بزرگان کسب فيض نمود. شهيد قاضی طباطبايی در سال 41، با شروع نهضت اسلامی، به علت فعاليت عليه رژيم، توسط مأموران دستگير و به زندان قزل قلعه منتقل و سپس به شهرهاي بافت و کرمان و زنجان و پس از آن به عراق تبعيد شد ولي پس از يکسال به ايران بازگشت و به هدايت مردم و روشنگری و تبليغ اسلام پرداخت و تا پيروزی انقلاب اسلامي به مبارزات خود و ارشاد مردم ادامه داد.
 
اولین شهید محراب انقلاب اسلامی چه کسی بود؟+ تصاویر

شهيد قاضی طباطبايی اولین شهید محراب در دهم آبان 1358، مصادف با عيد قربان، نماز عيد را اقامه کرد و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط منافقين مورد اصابت گلوله قرار مي‌گيرد و به فيض شهادت نائل می‌گردد.
 
اولین شهید محراب انقلاب اسلامی چه کسی بود؟+ تصاویر

پيام امام خمينی(ره) به مناسبت شهادت آيت الله قاضی طباطبائی:

بسم الله الرحمن الرحيم

انالله و انا اليه راجعون

با کمال تاسف، ضايعه ناگوار شهادت عالم مجاهد حجت الاسلام و المسلمين آقاي حاج سيد محمد علی قاضی طباطبائی رحمت الله عليه را به عموم مسلمانان متعهد و علماي اعلام مجاهد و مردم غيور مجاهد آذربايجان و خصوص بازماندگان اين شهيد سعيد تسليت عرض و از خداوند متعال صبر انقلابي براي مجاهدين راه حق و اسلام خواستارم.

ملت عزيز برومند ايران و آذربايجانيان غيرتمند عزيز بايد در اين مصيبت های بزرگ که نشانه شکست حتمي دشمنان اسلام و کشور و عجز و ناتوانی و خود باختگی آنان است، هر چه بيشتر مصمم و در راه هدف اعلای اسلام و قرآن مجيد بر مجاهدات خود افزوده و از پاي ننشينيد تا احقاق حق مستضعفين از جباران زمان بنمايند. عزيزان من در انقلابی که ابر قدرت ها را به عقب رانده و راه چپاولگری آنان را از کشور بزرگ بسته است، اين ضايعات و ضايعات بالاتر اجتناب ناپذير است. ما بايد از کنار اين وقايع با تصميم و عزم و خونسردی بگذريم و به راه خود که راه جهاد فی سبيل الله است، ادامه دهيم.

شهادت در راه خداوند، زندگي افتخار آميز ابدي و چراغ هدايت براي ملت هاست. ملت هاي مسلمان از فداکاری مجاهدين ما در راه استقلال و آزادی و اهداف توسعه اسلام بزرگ الگو بگيرند و با پيوستن به هم سد استعمار و استثمار را بشکنند، به پيش به سوي آزادگی و زندگی انساني بروند.
 
از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمين و رحمت و مغفرت براي شهدای راه حق و شهيد سعيد طباطبائی خواستارم.

 والسلام عليکم و رحمت الله و برکاته

روح الله الموسوی الخمينی
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار