حمیدرضا مقدم‌فر تشریح کرد

"راز روشن" بازی فاخر و ارزشمند/ فرهنگ‌سازی غیر ملموس بازی‌‌های رایانه‌ای

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران گفت: طبق آمار‌ها در ایران ۲۰ میلیون gamer‌ و ۴۰ میلیون بازی‌های کامپیوتری داریم که از این تعداد تنها یک درصد ایرانی است.
کد خبر: ۱۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵ - 09February 2014

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "حمیدرضا مقدمفر" معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران در آیین رونمایی بازی رایانهای "راز روشن" در سالن همایشهای دانشگاه شهید بهشتی ضمن تبریک دهه فجر و میلاد امام حسن عسکری (ع) گفت: در انقلاب اسلامی به رسانه کم توجهی شده است و برخی آسیبهای امروز ناشی از این کم توجهی است.

وی افزود: ما با یک جنگ بزرگ فرهنگی روبرو هستیم که نقش رسانهها و بازیهای کامپیوتری در آن خیلی زیاد است.

تصویر اثر غیرمستقیم دارد

مقدمفر با بیان اینکه دنیا از رسانههای شنیداری و دیداری گذر کرده و به رسانههای تصویری رسیده است، تصریح کرد: تصاویر بسیار موثرند و قدرت تاثیرگذاری در جنگ نرم استفاده از انواع تصویر است. تصویر اثر غیرمستقیم دارد و پیام به همین صورت به مخاطب تزریق میشود. روانشناسان معتقدند یک تصویر معادل هزار کلمه است.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرات و ویژگیهای خاص بازیهای رایانهای، تشریح کرد: بازنمایی واقعیتها، جهتدهی به ارزشها، درهم تنیدگی مرزهای بازیهای مجازی، هدایت غیرمستقیم و کنترل از ویژگیهای خاص بازیهای رایانهای هستند.

"راز روشن" بازی فاخر و ارزشمند است

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه با اشاره به بازی راز روشن تاکید کرد: این بازی یک بازی فاخر و ارزشمند در جنگ روانی است.

وی افزود: ما در دوران جنگ سخت، شرایط سختی را سپری کردیم. امروز جنگ نرمی رقم خورده است که بسیار سختتر از آن جنگ است و برای مقابله با این جنگ باید کارهای فاخری مانند بازی راز روشن تولید شود و ما میتوانیم.

بازیهای رایانهای فرهنگسازی غیر ملموس هستند

مقدمفر بیان کرد: شهید حسن طهرانی مقدم عزم کرد و به دنبال ساختن موشک رفت، عدهای به او ایراد میگرفتند و میگفتند نمیشود، شهید پاسخ میداد: ما از امام یاد گرفتهایم که میتوانیم. این سردار شروع کرد و اثبات کرد که ما میتوانیم. دانشمندان شهید ما همچون شهید "مصطفی احمدی روشن" اثبات کردند که ما میتوانیم. ما نیز باید در جنگ نرم اثبات کنیم که میتوانیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه اظهار کرد: تفاوت بازی با فیلم این است که بازی ذهن انسان را ساعتها درگیر میکند درصورتی که یک فیلم در یکی دو ساعت نمایش داده میشود. بسیاری از بازیها، خلاقیتهای جوانهای ما را تلف میکند و در مسیر غیر سازنده به کار میبرد.

وی با بیان اینکه بازیهای رایانهای فرهنگسازی غیر ملموس هستند، عنوان کرد: القا پیام از طریق نماد یکی از ویژگیهای خاص بازیهای رایانهای است. امروز بازیهای رایانهای دشمنان به جوانان ما آموختهاند که در بازی هر فردی دیدی که چفیه انداخته و الله اکبر میگوید مصداق تروریست است و باید او را کشت.

این کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: در بازیهای آنها، تروریست یک مسلمان است و آن کسی که پیام آور امنیت است آمریکاییها هستند. این بازیها ابزاری برای آمریکایی کردن سبک زندگی مردم از طریق القای پیامها با استفاده از زبان تصویر است.

۲۰ میلیون gamer و ۴۰ میلیون بازی کامپیوتری در ایران

وی خاطرنشان کرد: در عرصهٔ فرهنگی جنس مقابله باید از همان جنس باشد. طبق آمارها در ایران ۲۰ میلیون gamer و ۴۰ میلیون بازیهای کامپیوتری داریم که از این تعداد تنها یک درصد ایرانی است.

مقدمفر با اشاره به بازیهای رایانهای ملی گفت: در طول ۳۵ سال بعد از انقلاب اسلامی، یک بازی برای معرفی انقلاب اسلامی نداشتهایم در حالی که در طرف مقابل آمریکاییها اعلام کردند بازی ۱۹۷۹ برای معرفی انقلاب ما طراحی میکنند.

وی افزود: در زمینه دفاع مقدس بازیهایی تولید شده است که البته تعداد فاخر آن کم است در شرایطی که غربیها برای جنگ جهانی دوم هر سال چند صد بازی میسازند ولی ما برای بهترین صحنههایمان در هشت سال دفاع مقدس تعداد قابل توجهی از بازیهای فاخر تولید نکردهایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران در پایان ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر شبکهای شدن بازی راز روشن خاطرنشان کرد: این بازی، یک بازی فاخر، هوشمند و هدفمند است که موضوع آن شهیدی مانند شهید احمدی روشن است. این بازی باید تقویت و به دنیا معرفی شود. امیدواریم این رونمایی باب فتحی برای شکستن ابزار و سلاحهای جنگ نرم در مقابل انقلاب اسلامی باشد.

نظر شما
پربیننده ها