علی محمد نائینى در گفت‌وگو با پیام انقلاب

مدیران ما تهدید نرم را جدى نمى‏ گیرند

مهم‏ترین آسیب این است که بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامى تهدید فرهنگى باور نشده و در کشور جدى گرفته نشده است.
کد خبر: ۱۱۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵ - 10February 2014

مدیران ما تهدید نرم را جدى نمى‏ گیرند

خبرگزاری دفاع مقدس: نظام سلطه همگام با تهدیدات نظامى و تحریم هاى اقتصادى و البته بیاثر دیدن آن، با راه اندازى جنگ نرم، براندازى نظام اسلامى را در پیش گرفته است. در این راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که براساس قانون اساسى مسئولیت خطیر حفظ انقلاب و دستاوردهاى آن را برعهده دارد با تأسیس و راه اندازى مراکز علمى، پژوهشى و فرهنگى به مقابله با جنگ نرم برخاسته، و بسیارى از توطئه هاى نظام سلطه را خنثى کرده است.

دانشکده و پژوهشکده علوم اجتماعى و فرهنگى دانشگاه جامع امام حسین(ع) ازجمله این مراکز است که در سطح مجموعه هاى سپاه و کشور در زمینه هاى آموزشى، مطالعاتى و مشاورهاى فعالیت هاى گسترده اى را ارائه نموده است.

براى آشنایى با مهمترین و جدیدترین فعالیتها و برنامه هاى این مرکز، گفتوگویی با دکتر علی محمد نائینى مسئول دانشکده و پژوهشکده، انجام شده است که در ادامه میخوانید؛

جهت آشنایى بیشتر ابتدا اشاره اى به تاریخچه و روند تأسیس، و همین طور شرح وظایف و برنامه هاى دانشکده داشته باشید؟

دانشکده و پژوهشکده فرهنگى اجتماعى یکى از دانشکده هاى اصلى دانشگاه جامع امام حسین (ع) است که در ساختار و اساسنامه دانشگاه جامع به تصویب رهبر معظم انقلاب رسیده است. ساختار آن ساختارى علمى و دانشگاهى است و پیشینه آن نیز مربوط به هفت، هشت سال قبل است.

زمانى که سپاه در حوزه فرماندهى بحث فرهنگى را به عنوان مأموریت تعریف کرد و مأموریت هاى سه گانه مقابله با تهدیدات نرم، سخت و نیمه سخت مطرح شد. در واقع این دانشکده مأموریت دارد منابع انسانى سپاه را براى مواجهه با مأموریت هاى مقابله با جنگ نرم و بخش داخلى و خارجى آن آماده کند.

بنابراین فلسفه وجودى این دانشکده پاسخ به نیازهاى علمى و آموزشى در عرصه فرهنگى و اجتماعى سپاه و آموزش و توانمندسازى مدیران و کارشناسان فرهنگى در عرصه هاى مختلف اجتماعى است.

این دانشکده هم مسئولیت آموزش و توانمندسازى و هم یک مرکز و اتاق فکر براى پاسخ به نیازهاى فکرى و علمى و تحقیقاتى در بخش هاى مختلف سپاه در حوزه هاى علوم انسانى و اجتماعى و فرهنگى است.

در خصوص عملکرد دانشکده آمارى جهت ارائه، موجود است؟ مثلاً در سال گذشته چند نفر در چه رشته هایى فارغ التحصیل شدند؟

درحال حاضر حدود ۳۰ دوره در سطح تحصیلات تکمیلى (ارشد و دکترا) طراحى شده و در حوزه هاى مختلف علوم اجتماعى ۲۲ گروه اجتماعى فعال داریم و حدود ۷۰۰ دانشجوى ارشد و دکترا از این دانشکده فارغ التحصیل شدهاند که اکثر آنها از مدیران بخش هاى مختلف سپاه به خصوص سازمان بسیج و بخش فرهنگىاند.

رشته هاى این دانشکده عبارتنداز؛ مدیریت فرهنگى، مطالعات فرهنگى، مدیریت رسانه، جنگ نرم، عملیات روانى، حقوق، حسابدارى، اقتصاد، تربیت بدنى، تعلیم و تربیت، مدیریت آموزشى، مدیریت بحران و...

علاوه براین ما در حوزه آموزش کارگاه هاى عملیات روانى، کارگاه هاى مدیریت بحران و جنگ نرم را براى بخش هاى مختلف سپاه داریم. توافقنامه اى نیز با سازمان بسیج اساتید داریم که براى اساتید بسیجى برتر و برجسته کشور تاکنون در ۱۳ استان کارگاه جنگ نرم برگزار کردهایم و در سایر استانها تا پایان سال برگزار خواهد شد.

موضوع تحول در علوم انسانى در این دانشکده چگونه دنبال مى شود؟

با کارهاى تبلیغى و شعارى نمى توان تحول در امور انجام داد. این علمى که از قبل در اختیار ما قرار گرفته حاصل مثلاً بیش از ۱۰۰ سال کار غربى هاست.

شما اگر بخواهید تحول ایجاد کنید باید یک راهبرد داشته باشید و با یک برنامه هوشمندانه و با اعتقاد به این کار عمیق و بزرگ به تدریج کارهاى تحولى را گام به گام پیش ببرید. بنابراین خیلى باید مراقبت کنید، یعنى همایش و جلسه و تبلیغات و این چیزها مسئله تحول را حل نمى کند. ما تلاش کردیم با همین ظرفیتها و دوره هایى که در اختیار داریم ضمن اینکه به نیازهاى آموزشى سپاه پاسخ مى دهیم محتوا را هم اصلاح و به روز کنیم.

این مسئله نیاز به زمان و حمایت بخش هاى مختلف سپاه هم دارد. تا زمانى که این موضوعات دغدغه اصلى بخش هاى مختلف سپاه نشود و سپاه حمایت و کمک نکند در دانشکده نمى توانید شاهد تحولات اساسى و تعیین کننده باشید.

این دانشکده چه میزان توانسته در تحقق اهداف فرهنگى و اجتماعى کشور نقش داشته و مؤثر باشد و علاوه بر نیازهاى سپاه نیازهاى بخش کشورى را تأمین نماید؟

به اعتقاد من دانشکده در حوادث و اتفاقاتى که در کشور رخ داده فعال بوده و حضور مؤثر داشته است. اکنون در زمینه تصمیم سازى و تولید متن و محتوا و نیز کمک به تربیت نیروى انسانى فرهنگى با بخش هاى مختلف کشور ارتباط داریم. در اساسنامه محدودیت هایى وجود دارد و فلسفه اصلى دانشکده پاسخ به نیازهاى سپاه منظور شده و اگر در جایى ظرفیتى وجود داشته فرمانده کل سپاه این مجوز را دادهاند که بخشى از ظرفیت کشور در اختیار مجموعه هاى خارج از سپاه قرار گیرد.

اگر بخواهیم به آسیب ها و چالش هاى حوزه فرهنگى بپردازیم با توجه به تجارب ارزنده شما، مهمترین آسیب و چالش را باید در کجا جستجو کنیم؟

به نظر من مهمترین آسیب این است که بعد از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامى تهدید فرهنگى باور نشده و در کشور جدى گرفته نشده است. دشمن به این نتیجه رسیده که با ابزارها و روش هاى فرهنگى با استفاده از قدرت نرم خودش مى تواند نظام جمهورى اسلامى را به چالش بکشاند و این باور در خیلى از مسئولان و مدیران و کارشناسان فرهنگى ما نیست و اصلاً نگاه و نگرش اینگونه ندارند و دانش این را ندارند.

نکته بعدى این است که امروز مدیریت در حوزه هاى فرهنگى یک مدیریت کاملاً حرفه اى و تخصصى نشده و بسیارى از مدیران فرهنگى ما فارغ التحصیل رشته هاى حوزه فرهنگ نیستند و به لحاظ دانش نیز به روز نیستند.

نکته بعدى توجه به ماهیت فرهنگى انقلاب است. حضرت امام فرمودند اگر استقلال و امنیت فرهنگى مورد توجه قرار گرفت در سایر حوزهها هم ما شاهد استقلال و امنیت همه جانبه خواهیم بود.

حالا شما نیز در این وضعیت نگاه کنید ما در آموزش و تربیت نیروهاى انقلاب در رشته هاى فرهنگى، هنرى، ادبى، سینمایى و... در این حوزهها متناسب با نیاز انقلاب باوجود سوژهها و مضامین فراوانى که براى کار وجود دارد کار نکرده ایم.

بنابراین من معتقدم مهمترین مسئله این است که ما ظرفیت هاى فراوانى داریم و پیام فرهنگى انقلاب اسلامى متناسب با فطرت تمامى انسانها در سراسر جهان است و این پیام مخاطب هم دارد، و ظرفیت هاى جدید ارتباطى هم این فرصت و امکان را در اختیار ما قرار داده است، ولى ما باور نداریم به اینکه بخش قابل توجهى از قدرت ما قدرت فرهنگى ماست.

شما اشاره داشتید که مدیران ما تهدید نرم را جدى نمى گیرند. آیا کیفیت آموزش هاى داده شده توانسته این مدیران را هوشیار کند که تهدیدات در این زمینه جدى است؟

حوادث و اتفاقاتى که در کشور اتفاق افتاد مثل فتنه ۸۸ خیلى کمک کرد در تقویت باور به وجود جنگ نرم در کشور و خیلى از مدیران کشور باور کردند که جنگ نرم، (براندازى نظام از طریق روش هاى نرم افزارانه) جدى است.

قطعاً این آموزشها و دوره هاى جدید و استقبالى که از کارگاه هاى جنگ نرم در دانشگاه هاى سراسر کشور مى شود به این معناست که این باور تقویت شده و قطعاً وضعیت ما با وضعیت ۸۸ و قبل از فتنه یکسان نیست.

مجموع تحولاتى که انجام شده در محیط منطقه اى، جهانى و داخلى و مجموع کارهاى خوبى که انجام شده در کشور توسط بخش هاى مختلف و به خصوص تبیین هاى عالمانه و بسیار کارشناسانه رهبر معظم انقلاب در حوزه جنگ نرم ـ که به اعتقاد من غنىترین و پربارترین حرف ها مربوط به ایشان است ـ مؤثر بوده است، اما انتظار ما بیش از این است. ما از سپاه انتظار داریم که در این بخشها سرمایه گذارى کند. با اینکه دانشجوى ما در این حوزهها ده برابر شده، اما بودجه و اعتبارات ما نسبت به پنج سال پیش تغییرى نکرده است.

باتوجه به تحولات فرهنگى و سیاسى که در دنیا و منطقه به وجود آمده رویکرد دانشکده به این موضوعات چیست و چه راهبردى دارد؟

در فضاى جدید، مفهوم، ماهیت و ابزار قدرت تغییر کرده و افکار عمومى اهمیت یافته است. ما باید خلاقانه و با ابتکار عمل وارد این عرصهها شویم.

ما یک مرکز رصد جنگ نرم داریم. فصلنامه رصد جنگ نرم داریم. حدود هشت فصلنامه در این دانشکده هست که چهار فصلنامه علمى پژوهشى است و چهار فصلنامه علمى ترویجى و داخلى که یکى از آن فصلنامهها فصلنامه رصد فرهنگى است. یعنى جدیدترین ادبیات نظرى را که توسط غرب و کانون تفکر غربى تولید مى شود رصد و ترجمه مى کند تا در اختیار مدیران و اندیشه ورزان این عرصه قرار دهد.

نظام سلطه با راه اندازى جنگ نرم براندازى را دنبال مى کند. در چنین شرایط حساسى چه باید کرد؟

من معتقدم که مجموعه فرهنگى سپاه و بخش هاى مختلف مدیریتى در سپاه و بخش هاى اجرایى زمانى مى توانند مأموریت هاى خود را به خوبى و مؤثر انجام دهند که حتماً یک عقبه هاى علمى و آموزشى، اتاق هاى فکر و مراکز تحقیقاتى با خودشان داشته باشند. مراکز علمى تحقیقاتى حتماً باید جدى تر از این مورد توجه قرار گیرند.

در زمینه تربیت و آموزش مدیر و کارشناس فرهنگى در بخش هاى مختلف کوتاهى و غفلت شده و فاصله با آنچه که انقلاب اسلامى و سپاه نیاز دارد بسیار زیاد است. ما الگوهاى موفق فراوانى در حوزه هاى دفاعى، امنیتى و سیاسى داریم، اما در حوزه هاى فرهنگى ـ با اینکه تجربه هاى نظام جمهورى اسلامى در عرصه هاى فرهنگى فراوان است ـ کارهاى تئوریزه شده و مدون کمتر انجام شده است. در این زمینه ها باید توجه جدى ترى انجام شود و به این پژوهشها بهاء بیشترى بدهند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار