بهشت زهرا(س)؛ قطعه 224، خانه ابدي «رسول ملاقلي‌پور» رسول سينماي دفاع‌مقدس

کد خبر: ۱۱۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۹ - 11March 2007

  رسول ملا‌قلي‌پور در حالي روز پنجشنبه 17 اسفندماه از مقابل تالار وحدت تا قطعه هنرمندان در بهشت زهرا(س) تشييع شد كه در اين مراسم دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور سينمايي، هنرمندان و مسئولان سينما، تئاتر و تلويزيون و جمع كثيري از مردم حضور داشتند.

وظيفه اجراي اين مراسم سراسر اندوه را «اكبر نبوي» برعهده داشت و مجيد مجيدي كارگردان به عنوان نخستين سخنران مراسم، گفت: ملا‌قلي‌پور كارگرداني بود كه عمر هنري خود را در جهت اعتلاي سينماي ارزشمند دفاع مقدس گذاشت او امروز از ميان ما رفت ولي آثار و كارهاي او در سينمايمان باقي مي‌ماند.

«مجيدي» به مرور خاطره‌اي از آن مرحوم در حوزه هنري پرداخته و عنوان كرد: رسول عازم كربلا بود. هفته گذشته به پابوس آقا اباعبدالله رفته بود و آرزو داشت فيلمش درباره عاشورا را تكميل كند.

او افزود: او مي‌خواست در بازگشت از شمال به كربلا برود. حال او مسافر كربلا است. در آستانه اربعين، رسول پرواز خواهد كرد و به كربلا مي‌رود.
«محمدرضا شرف‌الدين» مدير عامل انجمن سينماي دفاع مقدس و از دوستان قديمي ملاقلي‌پور نيز در اين مراسم صحبت كرد.

او گفت: من الان چه بايد بگويم. اگر رسول زنده بود ما الان كربلا بوديم. رسول دوشنبه زنگ زد كه ويزا چه شد؟ به اربعين نزديك شديم. او در شوق رفتن به كربلا بود و حالا حتماً به آنجا رفته‌است.

اين تهيه‌كننده در پايان صحبت‌هايش اشاره كرد: ملا‌قلي‌پور قصد كرده بود فيلمي درباره امام حسين(ع) بسازد اما يكدفعه منصرف شد. وقتي دليلش را پرسيدم گفت: اگر فيلم بسازم و آنچه بايد نشود چه جوابي بايد بدهم؟ من لايق فيلمسازي براي آقا نيستم.

در ادامه منوچهر محمدي تهيه كننده فيلم «ميم مثل مادر» و از دوستان ملاقلي‌پور گفت: ما در سينما چند نفر مثل ملاقلي‌پور داريم كه كارگرداني اولين فيلمش در نينوا و آخرينش در كربلا باشد؟

وي كه در پروژه اخير ملاقلي‌پور وظيفه تهيه‌كنندگي را برعهده داشت در قالب خاطره‌اي اظهار داشت: 22 بهمن ماه رفتيم كربلا كه مقدمات ساخت فيلم جديد را مهيا كنيم. او حال عجيبي داشت. در چند روز اخير هم مشغول تدارك مقدمات سفر بعدي بوديم. دوشنبه به او زنگ زدم و گفتم، ممكن است هر لحظه كار سفرمان جور شود و برويم. آماده‌اي؟ گفت: من تنها يك ساك كوچك دارم هر زمان بگويي مي‌آيم. قرار بود ديروز به كربلا برويم و امروز آنجا باشيم اما نشد و امروز اينجا هستيم در بهشت‌زهرا(س) براي خاكسپاري ملاقلي‌پور.

ديگر سخنران مراسم كه حرف‌هايش و گريه‌هايش به شدت جمع و حتي خانواده آن مرحوم را تحت‌تأثير قرار داده بود، «علي شادمان» بازيگر خردسال فيلم «ميم مثل مادر» بود.

او در حالي كه گريه مي‌كرد گفت: عمو رسول خيلي زود رفت. من هيچ وقت او را فراموش نمي‌كنم. يادم هست كه در صحنه آخر فيلم(منظورش ميم مثل مادر است) عمو رسول سرش را كنار گوش من گذاشت و گفت: فيلم را براي فاطمه زهرا(س) مي‌سازم. شايد سال ديگر نباشم.

شادمان ادامه داد: عمو رسول رفت. خيلي زود رفت و نه تنها دل من كه دل همه ايراني‌ها براي او تنگ شده است.
«معصومه» دختر كوچك ملاقلي‌پور از سخنران‌هاي ديگر مراسم بود. او گفت: وقتي آقاي نبوي از من خواست كه در مراسم امروز صحبت كنم قبول نكردم، اما شب پدرم را ديدم كه از دستم ناراحت شده است. به همين دليل آمدم تا حرف بزنم. ولي حرفي ندارم بگويم جز اينكه مي‌گويم پدرم زنده است.

«علي» تنها پسر ملاقلي‌پور در مراسم با تشكر از شركت‌كنندگان در مراسم تشييع پيگر پدرش گفت: هر چند به نظر مي‌رسد سايه پدرم از سرم كوتاه شده، اما دلم خوش است كه سايه‌اش به سوي آسمان رفته و حال بزرگ‌تر شده‌است.

او اشاره كرد: رسول احدي كه تا آخرين لحظات در كنار پدرم بوده، دوربين او را به من داد و گفت اين اسلحه پدرت است، نگهش دار. پدرم عاشق رزمندگان بود و هميشه دغدغه سينماي جنگ داشت، حالا كه او رفته احساس مي‌كنم او فرمانده سينماي جنگ بود.

«محسن رضايي» دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در مراسم تشييع اين كارگردان حضور داشت، گفت: ملاقلي‌پور تابلوي صداقت بود. او روحي لطيف داشت و توانست تابلويي صادقانه از رزمندگان دفاع مقدس به نمايش بگذارد. او واقعاً مسافر كربلا بود. خيلي‌ها جسمشان به كربلا رسيد، اما روحشان نرسيد اما رسول هم جسمش و هم روحش به كربلا رفت.

مهندس جعفري‌جلوه معاون امور سينمايي وزارت ارشاد نيز در سخناني با اشاره به نوع نگاه ملاقلي‌پور در فيلمسازي و شخصيت وي گفت: او همه عمر سينمايي‌اش در عاشورا گذشت او يك عاشورايي كامل بود. با نينوا به عرصه سينما آمد و به كربلا رفت و در قطعه كربلايي 8 سال دفاع مقدس حضور پررنگي داشت. او راوي عشق بود و روح عاشورايي ملت را به زبان سينمايي بيان كرد و تا «عصر روز دهم» بر سينماي عاشورايي پاي فشرد.

«صفارهرندي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه حامل پيام رئيس جمهوري بود به قرائت اين پيام پرداخت.

او اين‌گونه گفت: ابتدا اجازه مي‌خواهم ابلاغ كننده سلام رئيس جمهور به جمع حاضر باشم و تسليت ايشان خطاب به مردم شريف و خانواده مرحوم ملاقلي‌پور را بيان كنم.

در پيام رئيس جمهور آمده‌بود: خبر ناگوار درگذشت هنرمند ملي كشور و فيلمساز برجسته دفاع مقدس موجب تأسف و تألم شد. بي‌شك فقدان ايشان ضايعه‌اي براي مجموعه هنري كشور و ملت ايران است. اينجانب مصيبت وارده را به ملت شريف ايران و خانواده آن مرحوم تسليت مي‌گويم و براي روح پرتلاطم رسول ملاقلي پور ، پرواز در جوار رسول خدا را آرزو مي‌كنم.

صفار هرندي بعد از ابلاغ پيام رياست جمهوري افزود: اگر چشم دل باز كنيم مي‌توانيم روح لطيف رسول عزيز را بر فراز اين مكان و اين جمع ببينم. او حتي زير لب آيه‌اي را كه در «ميم مثل مادر» بود، تلاوت مي كند. امسال سال رسول الله بود و رسول ما در سال او در جوار قرب خداوندي جاي‌گرفت.

در پايان پيكر ملا‌قلي‌پور در قطعه 224، رديف 55، شماره 35 بهشت زهرا(س) خانه ابدي آن يادگار سينماي دفاع مقدس براي هميشه آرام گرفت.
 منبع : خبرگزاري ايکنا

 


nikbakht
نظر شما
پربیننده ها