مشروح/ روحانی در جمع راهپیمایان ۲۲ بهمن

ملت ایران در برابر هیچ تجاوزی شکست نخورده و نخواهد خورد

رئیس جمهور گفت: دولت در فکر تعامل موثر و سازنده از موضع برابر، توام با عزت، حکمت، مصلحت، احترام متقابل و در چارچوب تدابیر مقام معظم رهبری است.
کد خبر: ۱۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶ - 11February 2014

ملت ایران در برابر هیچ تجاوزی شکست نخورده و نخواهد خورد

به گزارش خبر گزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیسجمهور در سخنرانی خود در مراسم سیو پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در میدان آزادی اظهار کرد: رژیم کودتا به مردم ما اجازه آزادی بیان و رای را نمیداد که این امر تحقیر بزرگی برای ملت تاریخ ساز ایران بود. مردم در این انقلاب میخواستند، کشور با رای و نظر آنها اداره  و حاکمیت ملی را در برابر استبداد مستقر شود.

وی مداخله ابر قدرتها را از دیگر موارد تحقیر ملت ایران در زمان طاغوت برشمرد و گفت: آمریکاییها فکر میکردند، مالک سرزمین ایران هستند و درامور فرهنگی، رادیو و تلویزیون، مسائل امنیتی و نظامی مداخله میکردند.

روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دست ردی بر سینه مداخله جویان و استعمارگران بود، تصریح کرد: اساس انقلاب بر عدم پذیرش تحقیر از سوی مردم بود. اما آیا امروز با گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی امکان دارد مردم تحقیر آمریکا را بپذیرند؟ گویا انها ملت بزرگ ایران راهنوزنشناختهاند.

رئیس جمهور ادامه داد: انقلاب ما برای استقرار احکام عزت آفرین و مسیر نجات بخش اسلام در این سرزمین بود. رژیم گذشته به دنبال دین زدایی بود، این در حالی است که مردم ما به دنبال استقرار استقلال، آزادی جمهوری اسلامی بودند و ما امروز خوشحالیم که بعد از گذشت ۳۵ سال به اهداف بلند و آرمان انقلاب اسلامی نزدیک و نزدیکتر میشویم.

وی با اشاره به حماسه بزرگ مردم ایران درانتخابات ۲۴ خرداد یاد آور شد: مردم ایران در خرداد امسال، در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری حماسه بزرگ و عظیمی را آفریدند. پیام اصلی مردم در انتخابات ۲۴ خرداد این بود که به دنیا اعلام کنند که به نظام جمهوری اسلامی پیابند بوده و هر گونه تغییر و اصلاح را در چارچوب مردم سالاری دینی اعمال خواهند کرد.

روحانی افزود: مردم در آن روز حماسه ساز اعلام کردند که از دولتی حمایت میکنند که در مسیر اعتدال و تغییر امیدها را زنده کند و پیشرفت را از طریق اتکاء به مردم و با تعامل زنده در برابر جهان و تعامل سازنده راه را ادامه خواهد داد. دولت تدبیر و امید که برخاسته از ارداه ملت است، بر همین اساس شکل گرفته است.

رئیس جمهور تاکید کرد: یکبار دیگر دولت با مردم پیمان میبندد که بر منویات مقام معظم رهبری، خواست ملت بزرگ ایران، عزت و سربلندی کشور پا فشاری خواهد کرد و این دولت برای تحقق این اهداف تا پای جان مقاومت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۶ ماه از عمر دولت تدبیر و امید میگذرد، اظهار کرد: در این ۶ ماه جامعه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی ثبات بیشتری پیدا کرده است و ما شاهد آرامش، وحدت و انسجام بیشتر در این سرزمین هستیم. مردم بیشتر از گذشته مسیر صلح، دوستی و آشتی را در میان خود برقرار کردهاند. امروز مردم میخواهند به آینده متحد و وحدت افرین بیاندیشند.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم در فکر حاکمیت قانون در سراسر این سرزمین است و با قانون گریزی مقابله خواهد کرد و تلاش دولت بر ایجاد تعامل نزدیک با قوه قضائیه و مجلس است.

رئیس جمهور ادامه داد: همکاری دولت و مجلس نسبت به تصویب بودجه سال ۹۳ نمایشی از تعامل دو قوه برای رشد و توسعه کشور است. ما در پی یک مدیریت منسجم در کشور هستیم. علت اینکه برخی به ناروا هر روز استعفای این مسئول یا آن مسئول یا اختلاف بین این مسئول یا آن مسئول را به نادرست شایع میکنند، به خاطر این است که میبینند امروز یک مدیریت منسجمی در این کشور حضور دارد. ما امروز در میان کابینه و همه مسئولان رده بالا شاهد یک هماهنگی و همکاری هستیم. بین قوای سهگانه و نیروهای مسلح، بین همه مردم. ما شاهد یک نوع اتحاد و وحدت و هماهنگی هستیم. هیچکس نباید فکر کند که یک جناح میتواند بر کشور حاکم باشد. باید همهٔ جناحها، همهٔ احزاب و همهٔ گروهها نقش خود را ایفا کنند.

وی با بیان اینکه نباید هیچ کس به فکر این باشد که یک جناح میتواند در کشور حاکم باشد، گفت: ۲۲ بهمن امسال با سالهای گذشته متفاوت است. امسال همهٔ جناحها و احزاب، تفکرهای مختلف در این راهپیمایی عظیم شرکت کردهاند که مایه مباهات برای مسئولان و مایه یاس برای دشمنان است. انقلاب و آثار انقلاب تعلق به گروه خاص ندارد بلکه انقلاب از آن ملت ایران وهمهٔ آحاد این سرزمین است. ما میخواهیم روز به روز آشتی ملی، وحدت ملی، انسجام ملی بیشتر شود. دلها را از کینهها پاک کنیم. مداوم به گذشته نپردازیم. بیشتر به فکر امروز و فردای کشورمان باشیم.

روحانی با تاکید بر اینکه این دولت در فکر نظام اداری سالمتر و در پی مبارزه با فساد است، افزود: من از همه مردم درخواست میکنم دولت را در زمینه فساد یاری کنند. همهٔ قوا باید دست به دست هم دهیم. مگر میتوان تحمل کرد که یک فرد ۹ هزار میلیارد تومان پول این ملت را ببرد. کجا برده و مصرف شده است؟ چه کسانی اجازه دادهاند؟ ما باید مواظب فساد باشیم و در برابر مفسدان ایستادگی کنیم. ملت ما نمیپذیرد که پول بیتالمال در جیب مفسدان و افراد خاصی باشد. مبارزه با فساد خواست این ملت بزرگ است. این دولت به تمام وعدههایی انتخاباتی خودایبند بوده و به آن عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به تدوین حقوق شهروندی از سوی دولت، خاطر نشان کرد: حقوق شهروندی که اکنون در حال تدوین نهایی در چارچوب فصل سوم قانون اساسی است در این کشور باید مورد احترام همگان قرار گیرد. همهٔ ما ایرانی هستیم. همهٔ ما به قانون اساسی افتخار میکنیم. همهٔ مردم باید از حقوق عادلانه شهروندی برخوردار باشند. دولت این خط را دنبال خواهد کرد. دولت، دولتی مسئولیت پذیر، پاسخگو در برابر ملت و انتقادپذیر خواهد بود. دولت به انتقاد سازنده افتخار میکند. همه یادمان باشد باید به فکر انتقاد باشیم. هیچ کس به فکر انتقام نباشد. همهٔ ما تلاش کنیم نقد سازنده. یادمان باشد همهٔ ما ممکن است اشتباه کنیم.

رئیس جمهور افزود: این دولت اگر در مورد خاصی اشتباه کرد به صراحت به مردم خواهد گفت و عذرخواهی خواهد کرد. عذرخواهی در برابر مردم فخری برای دولت ما خواهد بود. ما امروز شاهد آن هستیم که وضع اقتصادی نسبت به گذشته بهتر است و تورم کاهش یافته است.

روحانی در قمست دیگر از سخنان خود با اشاره به سیاست خارجی ایران تاکید کرد: سیاست دولت در زمینه مسائل خارجی سیاست اعتدال است. یعنی نه تسلیم، نه سازش، نه انفعال، نه تقابل. دولت در فکر تعامل موثر و سازنده از موضع برابر، توام با عزت، حکمت، مصلحت، احترام متقابل و در چارچوب تدابیر مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: دولت آرمان و واقعیت را در کنار هم میبیند و بین آنها توازنی برقرار خواهد کرد. خودباوری، هوشمندانه عمل کردن، واقع بین بودن برای ارتقای جایگاه و منزلت ایران و توسعه کشور مدنظر دولت است. سیاست خارجی ما هم جهانی است و هم منطقهای است و هم دوجانبه. ما برای روابط خارجی نسبت به کشورهای منطقه و بخصوص همسایگانمان اهمیت خاصی قائلیم و قدمهای بسیار موثری را در این زمینه برداشتهایم. ما در فکر ایجاد ثبات و آرامش در منطقه هستیم و معتقدیم باید برعلیه تروریزم همه دست به دست هم دهیم و همه آنهایی که در سوریه برای ملت سوریه و در عراق برای ملت عراق و در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه مشکل آفریدند. ما باید به فکر ثبات. آرامش و امنیت کل منطقه باشیم. ما باید ذهنیت منفی که دشمنان ما نسبت به چهره انقلاب اسلامی بوجود آوردهاند را بزداییم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید از دستاوردهای انقلاب اسلامی و دستاوردهای ۳۵ ساله انقلابمان با کمترین هزینه به خوبی حراست، حفاظت و صیانت کنیم، گفت: باید بداند همهٔ دنیا و مردم ما، که مذاکره ما با ۵+۱ بر مبنای اعلام حسن نیت و صلحطلب بودن ملت ایران است. ما خواستیم در این مذاکره با صدای بلندتر فتوای مقام معظم رهبری را به جهانیان اعلام کنیم. ما خواستیم در این مذاکره بهانههای واهی و دروغ را از دست بدخواهان بگیریم. ما خواستیم در این مذاکره به کشورهای منطقه بگوییم که ایران هراسی دروغ است. ایران در فکر تجاوز به هیچ کشوری نیست. کشور ما ۲۰۰ سال است علیه کشور دیگری تجاوز نکرده است. فقط دفاع کرده در برابر متجاوزین. امروز هم اگر کسی قصد تجاوز داشته باشد باید بداند ملت بزرگ ایران با همه قدرت در برابر متجاوزین خواهد ایستاد و آنها را پشیمان خواهد کرد.

روحانی افزود: ما در مذاکره با ۵+۱ خواستیم به جهان بگوییم تحریم علیه ملت ما ظالمانه، غیرقانونی و غلط بوده و این تحریم را دنیا نمیتواند ادامه دهد. من با صدای رسا از طرف ملت ایران میگویم، تهدید علیه ملت ایران، بیارزش و کودکانه است چون ملت ما در طول سیوپنج سال گذشته در برابر انواع تهدیدهای دشمن ایستاده است، مقابله کرده است و به پیروزی رسیده است. ملت ایران زبان تهدید را خلاف قانون، اخلاق و ادب میداند و باید بدخواهان بدانند که هرگونه تهدیدی باعث مقاومت بیشتر مردم، انسجام و وحدت ملی بیشتر این مردم عزیز و بزرگوار خواهد بود.

وی تصریح کرد: آنها که تهدید میکنند بفهمند، تهدید یعنی ایستادن در برابر عظمت یک تاریخ. تهدید به معنای ایستادن در برابر یک ملت عظیم و بزرگی است که هرگز در برابر هیچ تجاوزی شکست نخورد و در آینده نیز پیروز خواهد بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: من به صراحت اعلام میکنم اگر کسانی در توهم هستند، که بر روی میز آنها تهدیدی علیه ملت ایران وجود دارد، میگویم: نیاز به عینک جدید دارند. روی هیچ میزی در جهان تهدید نظامی علیه ملت ما وجود ندارد. من با صراحت اعلام میکنم حرکت ملت ایران به سمت قله پیشرفت دانش و فناوری و از جمله فناوری صلح آمیز هستهای دائمی خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه من به کشورهای ۵+۱ به صراحت میگویم مذاکرات هستهای یک آزمایش تاریخی برای اروپا و آمریکااست، عنوان کرد: اگر در مذاکرات اتمی در چارچوب قانون، حقوق ملت ایران، منافع مشترک و احترام مشترک و تعامل و همکاری حرکت کنند از طرف ملت بزرگ ایران پاسخ مثبت و مناسب خواهند شنید. اما اگر بخواهند شیوههای ناپسند و نادرست گذشته را تکرار کنند بدانند به ضرر ملت خودشان، به ضرر منطقه و به ضرر رفاه و ثبات جهانی قدم گذاشتهاند و روشن میشود که تمام اتهاماتی که تا امروز علیه ملت ایران بر زبان جاری کردهاند نارواست. ایران به یک مذاکرات عادلانه و سازنده در چارچوب مقررات بینالمللی مصمم است. امیدواریم چنین ارادهای از طرف مقابل هم در زمان مذاکره که در روزهای آینده شروع میشود شاهد باشیم. همه ی دنیا بدانند که مردم ما از تهدید و تحریم هراسی نداشته و نخواهند داشت.

وی بیان کرد: برخی افراد بدانند که سیاست خارجی جناحی و حزبی نیست و در چارچوب منافع ملی ما خواهد بود. همهٔ ما دست به دست هم دهیم و متحد باشیم و زیر پرچمدار واحد یعنی مقام معظم رهبری حرکت کنیم. همهٔ ما بدانیم ما در برابر انواع توطئهها پیروز خواهیم بود. این دولت در چارچوب وعدههایی که داده در طول این ۶ ماه به وعدههای خود عمل کرده و پایبند است. از مردم استمداد میطلبد آنچه تاکنون موفق بوده این دولت به خاطر حضور مردم در صحنه و حمایت مردم و نظارت مردم بوده و ما همچنان حمایت و نظارت مردم و وحدت و انسجام جامعه را میخواهیم. همهٔ اقوام و گروهها، زن و مرد و بویژه جوانان در صحنه باشند تا ما از مسیر دشوار بخوبی و با کمترین هزینه عبور کنیم.

روحانی در پایاین سخنان خود گفت: مردم عزیز ایران! ما به ایرانی بودنمان افتخار میکنیم. ما به مسلمان بودنمان افتخار میکنیم. ما به انقلابی بودنمان افتخار میکنیم. انقلاب ما، اسلام ما، کشور ما، برای همیشه سربلند و پاینده بود.

نظر شما
پربیننده ها