سازمان عقيدتي سياسي ارتش جشنواره‌ي سرودهاي حماسي را برگزار مي‌كند

کد خبر: ۱۱۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۴ - 07September 2007

به گزارش ايسنا، در اين نشست كه صبح چهارشنبه 14 شهريور ماه برگزار شد، محمدعلي سلاجقه‌يي انصاري، معاون فرهنگي هنري سازمان عقيدتي سياسي ارتش، گفت: ارتش و سازمان‌ها شبيه به ارتش ذاتا مسووليتي را براي كارهاي هنري به‌عنوان مسووليتي ملي ندارند و وظيفه‌ي اصلي آنها دفاع از كشور است. اما ارتشيان در خانواده‌اي بزرگ همواره خواهان هنر بوده و همچنين خود نيازمند هنر و برنامه‌هاي هنري بوده‌اند.

وي افزود: امروز يكي از موضوعاتي كه بايد به آن پرداخته شود، بحث سرودهاي حماسي است كه تاكنون به آن پرداخته نشده است.

انصاري خاطرنشان كرد: مديريتي به نام مديريت هنري درسازمان عقيدتي سياسي ارتش تشكيل شده كه يكي ازموضوعات فعاليت‌ها آن موضوع موسيقي و سرودهاي حماسي است، كه جشنواره‌ي آن از هفته‌ي آينده آغاز مي‌شود.

وي ادامه داد: يكي از مخاطبان هنري ما قشر سربازان وظيفه هستند و يكي از فرصت‌هاي خوب نيروهاي مسلح اين است كه مي‌تواند فرهنگ سازي در جامعه را برعهده داشته باشد چرا كه قشر عظيمي ازجوانان در آن حضور دارند.

انصاري تاكيد كرد: از همان روزهاي آغازين انقلاب اسلامي ارتش نسبت به برنامه‌هاي فرهگي، هنري علاقه شان داد و همچنين تشكيل " كانون حمايت ازهنرمندان سرباز" را مدتي پيش اعلام كرد.

وي افزود: عقيدتي سياسي ازجوانان هم حمايت معنوي وهم حمايت مادي مي‌كند، درهمين جشنواره‌ي سرود بخشي از فعاليت سرودها و اين جشنواره را سربازها بر عهده دارندو از سراسر كشور همه‌ي يگان‌هاي نيروي زميني، هوايي ودريايي دراين برنامه شركت مي‌كنند.

انصاري ارتش را بهترين جا براي عرضه‌ي سرودهاي حماسي خواند و گفت: سرود هم مي‌تواندمورد استفاده‌ي خود كاركنان باشد و هم توليدي از خود ارتشي‌ها و خانواده‌هايشان در همين زمينه عقيدتي سياسي و مجموعه ارتش اين آمادگي را دارد تا هم در زمينه‌ي حمايت گروه‌ها سرود حماسي و هم شكل دادن چنين گروه‌هايي از هنرمندان حمايت كند و حتي جشنواره سرودهاي حماسي كل كشور را برگزار كند.

وي افزود: سعي داريم تا با همكاري گروهها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال‌هاي آينده اين جشنواره رابرگزاركنيم و اين كانون همواره از سربازان حمايت مي‌كند تا توليداتشان را ارائه كنند اگر هر هنرمند در هر سطحي از هنر و ارداتش شد، نبايد دو سال دچار سكوت و ركود شده و بايد حمايت شود.

انصاري تصريح كرد: اولويتي كه در جشنواره‌هاي هنري تعريف مي‌شود از جنس ارزشي مثل ديني، دفاع مقدس و ... است محورهاي جشنواره سرودهاي حماسي دفاع، شهادت، حماسه، ايثار، جانبازي وفداكاري است.

سيدموسي حسيني كاشاني، دبير جشنواره و مدير هنري ارتش، گفت: هدف ما تعيين جايگاه موسيقي حماسي در كشور و تبين الگو براي موسيقي حماسي است به راستي جايگاه موسيقي حماسي در كشور كجاست؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گاه مجوزهايي كه صادرمي‌كند هيچ كدام در زمينه‌ي موسيقي حماسي نيست.

وي افزود: براي ساخت سرودهاي حماسي بودجه‌ي خوبي در اختيار ما قرار دارد، اما متاسفانه مافيايي دربحث موسيقي كشور وجود دارد كه مانع از ارائه‌ي موسيقي حماسي شود اين در حاليست كه هنرمندان طراز اولي مانند انتظامي، شهبازيان و چراغعلي با ما همكاري مي‌كنند.

كاشاني گفت: اولويت اول ما براي شركت دراين جشنواره، داشتن مدرك موسيقي هنري است، در سال‌هاي گذشته جشنواره سرود كاركنان نيروهاي مسلح بود امسال اختصاصا براي ارتش برگزار مي‌شود، اميدواريم بشود برنده‌هاي اين جشنواره را بتوانيم به جشنواره‌هاي بزرگ تري معرفي كنيم.

وي افزود: در كشور، بيش از 170 شركت ارتشي با تقريبا يك ميليون نفر جمعيت وجود داردو اكثر اين شركت‌ها گروه سرود تشكيل داده‌اند 118 گروه سرود درمرحله‌ي مقدماتي شركت كرده كه 48 گروه از نيروي زميني، 42 گروه از نيروي‌هايي، 26 گروه از نيروي دريايي و 2 گروه ستاد مشترك بودند، در پايان 24 گروه انتخاب شدند كه 9 گروه از نيروي زميني، هفت گروه از نيروي هوايي، شش گروه از نيروي دريايي و دو گروه ستاد مشترك بودند.

كاشاني تاكيد كرد: از روز 18 شهريور رقابت‌ها را در مجموعه‌ي فرهنگي هنري شهيد واعظي واقع در خيابان پيروزي آغاز كرده و در رشته‌هاي هم‌خواني، تك‌خواني، تك‌نوازي، گروه‌نوازي و آهنگ‌سازي مسابقات برگزار مي‌شود، 20 شهريور ماه نيز اختتاميه با حضور مسوولان در سالن كوثر همين مكان برگزار مي‌شود.

او ادامه داد: داوران حسين شريفي، حسين يوسف زماني و مهرداد دلنوازي هستند كه نشان دهنده رابطه‌ي خوب با صدا و سيما است، همچنين به بهانه‌ي جشنواره از فريدون شهبازيان و امين‌الله رشيدي نيز تقدير مي‌شود.

كاشاني گفت: جشنواره در سه سطح سنين ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و دانشجو برگزار شده و 336 نفر در قسمت نهايي شركت مي‌كنند و در قسمت خواهران " تك خواني" نداريم.

وي همچنين گفت: با 2-3 آهنگساز قرار داد بسته‌ايم تا 3-2 كاست را به‌منظور هدفمند شدن در اختيار گروه‌هاي سرود قرار داريم و تاكنون كل كارهاي جشنواره به صورت لوح فشرده آماده شده است.

 

نظر شما
پربیننده ها