"خرمشهر در جنگ طولاني" 25 سال پس از نگارش بررسي شد

کد خبر: ۱۱۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۸ - 26May 2008
به گزارش  خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، محمد دروديان، يکي از نويسندگان کتاب "خرمشهر در جنگ طولاني" در اين نشست گفت: نگارش اوليه کتاب در فاصله سال هاي 1361 تا 1363 به طول انجاميد و با گذشت ربع قرن از نوشتن اين کتاب ، نگاه من بيشتر به دنبال موضع نقد اين اثر است.

وي افزود: مباحث مورد بررسي در اين کتاب، اهميت تاريخي خرمشهر، شناسه نيروهاي ضد انقلاب و نيروهاي انقلابي و همچنين مقاومت خرمشهر است.

دروديان منابع اين کتاب را اسناد سپاه پاسداران، ارتش، شهرباني، فرمانداري، استانداري و روايت کساني که در خرمشهر بوده اند، ذکر کرد.

علير ضا کمري پژوهشگر و کارشناس ادبيات و تاريخ دفاع مقدس نيز در اين نشست گفت: بخش هاي نخست کتاب بسيار خوب تاليف شده است و بافت خيلي خوبي دارد.

وي يکي از بخش هاي بسيار مهم "خرمشهر در جنگ طولاني" را مقدمه اين کتاب دانست و با اشاره به قسمتي که مقاومت 34 روزه خرمشهر را مبناي کل جنگ مي داند، افزود: مقاومت مردمي و هويت و ارزش مقاومت مردم خرمشهر خيلي خوب تحليل شده است.
 
کمري ادامه داد: بخش اول کتاب بيشتر تحليل سياسي و تاريخي است. در حالي که بخش دوم کتاب واقعه نگاري و با آرايه هاي ادبي و احساسي همراه است.

اين پژوهشگر و کارشناس ادبيات و تاريخ دفاع مقدس نقاط قوت کتاب "خرمشهر در جنگ طولاني" را بيان واقعيت ها و از جمله فعاليت ستون پنجم، خوف اسارت نيروهاي خودي و خوي ددمنشانه دشمن ذکر کرد و طرح ناقص موضوع دو قطبي شدن اتاق و مقر جنگ در خرمشهر و ذکر اسامي افرادي که در پايان اين کتاب مشخص نمي شود چه سرانجامي داشتند را از نقاط ضعف اين کتاب دانست.

دکتر سنگري، پژوهشگر ادبيات دفاع مقدس هم ضمن ارزشمند دانستن اين کتاب گفت: در مطالعه قسمت هايي ازکتاب دچار تعجب مي شدم. زيرا احساس مي شد که نويسندگان در يک سرگرداني به سر مي برند. اگر رويکرد تاريخي است، نويسندگان مي توانستند در بيان حقايق سير تاريخي دقيق تري پيدا کنند.

وي با اشاره به شتابزدگي در نگارش و گم شدن بعضي از راويان در طول اثر گفت: 6 دسته راوي از جمله: اسراي عراقي، نيروهاي اعزامي، نيروهاي بومي خرمشهر، اسناد خودي و دشمن و وجود کمرنگ مولف در نگارش اين کتاب سهيم بودند، اما نويسنده ذکر بعضي از راويان و مشاهدات آنها را فراموش کرده است.

دکتر سنگري در پايان گفت: در اين کتاب مشخص نيست که رويکرد نگارش گزارشي يا تلفيقي است .

در حاشيه اين نشست اميران ارتش جمهوري اسلامي ايران، چون نشست هاي قبلي نقد و بررسي كتاب در مرکز اسناد دفاع مقدس، به عدم بازتاب حضور ارتش در روايت هاي تاريخي و نظامي اين کتاب منتقد بودند.

امير معين وزيري با اشاره به حضور جدي نيروهاي ارتش در روزهاي آغازين جنگ تحميلي عراق عليه ايران گفت: در اين کتاب نسبت به حضور و نقش سربازان ارتشي در نبردهاي مقاومت در خرمشهر، يک جا کم توجهي پيش آمده است و در جاي ديگر نوشته شده، همه عقب نشيني کردند به جز ارتشي ها.

امير سرتيپ خلبان نمکي هم با اشاره به نقش نيروي هوايي در دفاع از خرمشهر، با توجه به حضور خود در ماموريت هاي بمباران عقبه دشمن افزود: هيچ سخني از نقش خلبانان در اين کتاب به ميان نيامده است.

گزارش کامل نشست نقد و بررسي كتاب "خرمشهر در جنگ طولاني" به زودي در بخش دفاع مقدس ايبنا منتشر مي شود.

 تازه ترين چاپ اين کتاب با ويرايش جديد در بيست و يکمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران عرضه شد.

در كتاب "خرمشهر در جنگ طولاني" نوشته مهدي انصاري، محمد دروديان و هادي نخعي، مقاومت خرمشهر در 35 روز نخست جنگ بررسي شده است.

چاپ جديد اين کتاب در قطع رقعي و 528 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه و قيمت 3000 تومان توسط انتشارات مرکز اسناد دفاع مقدس (مرکز مطالعات و تحقيقات جنگ) منتشر شده است.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار