كارنامه فعاليت هاي نويسنده و خاطره نويس جنگ "سعيد عاكف"

کد خبر: ۱۱۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۷ - 16June 2008
به گزارش خبرگزاري  كتاب ايران(ايبنا)، عاكف درباره ادبيات دوران جنگ گفت: در زمان قبل از جنگ يا در طي آن دوران دو موضوع كه در جامعه مورد استقبال قرار مي‌گرفت، فقر و عشق بود. نويسندگان آن دوره درباره عشق‌هاي مجازي و نداري و فلاكت‌ قلم مي‌زدند. اما اين مطالب مرا ارضا نمي‌كرد.

اين نويسنده به نحوه جمع‌آوري خاطرات شهيد حاج عبدالحسين برونسي اشاره كرد و افزود: در مقر لشكر زرهي اهواز هنگام ديدن عكس‌هاي شهدا به عكس اين شهيد برخوردم. سادگي چهره و وقار او برايم جالب بود. در مورد وي شنيده بودم كه بنٌا بوده و اين كه حضرت صديقه طاهره (س)، زمان و محل شهادت شهيد برونسي را به او خبر داده است. خصوصيات اين شهيد تلنگري شد كه پس از جنگ در اين عرصه فعاليت نمايم و حاصل آن كتاب" خاك‌هاي نرم كوشك" شد. پس از اين در سال 1370 تحقيق و پژوهش در زمينه دفاع مقدس را به طور جدي آغاز كردم.

عاكف خاطر نشان كرد: تاكنون درباره 250 شهيد از دوران دفاع مقدس كار پژوهشي انجام داده‌ام. البته اسناد قابل توجهي كه تعداد آن‌ها از صد هزار صفحه گذشته در اختيار دارم و تاكنون بر اساس اسناد موجود 59 عنوان كتاب منتشر كرده‌ام.

وي با اشاره به يكي از فرمايشات امام خميني(ره) گفت: قصه خوب با الهام گرفتن از آن فرمايش امام كه فرمودند:"هنر عبارتست از دميدن روح تعهد در انسان‌ها" شكل مي‌گيرد. اين جمله در اعتراض به جنبش‌ تارهايي كه در روح انسان تنيده شده و نمي‌گذارد خوب بينديشد و بنويسد، سخن بي‌نظيري است.

سعيد عاكف اظهار داشت: اگر ما وارد اين عرصه براي نوشتن شديم، نه به خاطر پول و نه به خاطر اعتبار است، بلكه فقط براي گفتن ناگفته‌هاست و اين ‌كه درد و دل‌هايمان و آن چيز‌هايي كه بعد از جنگ ديده‌ايم را بگوييم.

وي افزود: بعد از كتاب ‌"خاك‌هاي نرم كوشك"، كتاب "رقص در دل آتش" براي اولين بار بعد از گذشت 5 سال از نگارشش چاپ شد. فروش و استقبال از اين دو كتاب بسيار بالا بود و بعد از 3 ماه هيچ نسخه‌اي از آن باقي نماند و متاسفانه چاپ مجدد آن به تاخير افتاد. ناشران خصوصي و دولتي براي چاپ اين‌گونه كتاب‌ها كمي بي‌ميل هستند و به همين دليل از چاپ مجدد بعضي كتاب‌ها شانه خالي مي‌كنند. متاسفانه كاغذ بازي، آزار واذيت‌هايي را براي نويسندگان ايجاد مي‌كند و آن‌ها را از چاپ مجدد آثار‌شان باز مي‌دارد.

عاكف درباره ادبيات دفاع مقدس اظهار داشت: ادبيات دفاع مقدس در كشور ما دچار ضعف است. اين ضعف‌ بيشتر در ارگان‌هاي دولتي است كه خودشان هم بر اين موضوع واقفند. ولي بودجه كافي در اختيار نويسندگان و ناشران قرار نمي‌دهند.

اين نويسنده دفاع مقدس درمورد كتابي درباره شهيد حاج بابايي (يكي از فرماندهان سپاه) گفت: اين كتاب به لحاظ تكنيكي و محتوايي بسيار ضعيف است و توسط افرادي تدوين شده كه نسبت به موضوع مهارت و تخصص كافي نداشتند. نحوه جمع‌آوري اطلاعات كامل نيست و خيلي ساده فقط به زندگي‌نامه شهيد اكتفا كرده‌اند. نثر كتاب هم كسالت آور و خارج از حوصله خواننده است.

عاكف پيرامون آثار ارائه شده در زمينه دفاع مقدس تصريح كرد: برخي از آثار ارائه شده در زمينه ادبيات دفاع مقدس، آثاري بودند كه تأثير منفي داشتند و با مطرح كردن مباحثي در اين زمينه نقد‌هايي را متوجه خود ساختند. بايد هدف ما حفظ اصالت‌هاي انساني و اهداف شهدا باشد. چرا بايد از بين زيبايي‌ها و خوبي‌هاي دوران جنگ و جبهه فقط به دنبال مسائلي كه در حاشيه قرار داشتند برويم و از آن‌ها كوه بسازيم.

وي ادامه داد: شهيد مرتضي آويني كه تمام وجودش را وقف مقوله شهيد و شهادت ـ كه مقوله انسانيت است ـ کرد، هميشه مي‌گفت جنگ ما با همه قداستي كه داشته به طور حتم با مشكلاتي همراه بوده است و چه بسا افرادي كه حتي با حضور در اين فضا متحول نشده‌اند. ايشان هم با اين مسائل و موضوعات حاشيه‌اي درگير بودند. ولي معتقد بودند اينها كف روي آب هستند، ما حقيقت را مي‌گوييم، باطن خود به خود مشخص مي‌شود.

اين خاطره‌نويس دفاع مقدس افزود: من از اولين پله‌ها شروع و با تمام سختي‌هاي اين راه مبارزه كردم. يك انرژي بسيار عظيمي مرا در اين راه همراهي مي‌كرد. زماني كه استقبال از كتاب‌ها را بين جوانان و دانشجويان مي‌ديدم، انرژي عظيمي در اين راه به تن من مي‌دويد. يك روز جواني به من گفت الگوي من در زندگي چه‌گوارا بود، ولي اين تا زماني بود كه من شهيد محمودكاوه را نشناخته بودم.

عاكف معتقد است كه رسانه‌هاي جمعي نقش به سزايي در انعكاس اين مطالب در جامعه دارند. وي تصريح كرد: آشنايي جوانان با فرهنگ جبهه و شهادت باعث مي‌شود كه بسياري از نقاط كور و مبهم در زندگي آ‌ن‌ها تحليل و روشن شود. نبايد در اين زمينه دچار ضعف شويم. همان‌طور كه در دوران جنگ در رأس بوديم الآن هم بايد به كساني كه در راه اشاعه اين فرهنگ تلاش مي‌كنند و قدم برمي‌دارند، كمك كنيم.

وي درباره شمارگان و تجديد چاپ آثارش خاطر نشان كرد: از يك منظر مي‌توان به كمك‌هاي معنوي و عنايت شهدا به اين كارها اشاره كرد و از طرف ديگر انگيزه افرادي كه در اين زمينه كار مي‌كنند، موثر است. به طور مثال كتاب "خاك‌هاي نرم كوشك" توسط مسوولين در كاروان‌هاي راهيان نور تبليغ شد. براي چاپ اول اين كتاب تبليغات بسياري صورت گرفت و جلسات زيادي براي معرفي اين كتاب تشكيل شد. اگر كسي بخواهد در اين وادي موفق عمل كند بي‌نياز از كمك شهدا نيست‌.

عاكف كه مديريت انتشارات ملك‌اعظم را بر عهده دارد از تازه‌ترين كارهاي خود و انتشارات خبر داد و گفت: كتابي درباره شهيد"حسين دهستاني"، معاون اطلاعات و عمليات تيپ‌الغدير با عنوان " اروند، خاطره اولين قايق‌هاست" و با محوريت مصاحبه با مادر اين شهيد در حال چاپ است.

وي افزود: مصاحبه با خانواده شهيد حسين علم‌الهدي به در خواست خانواده‌ ايشان در حال بررسي و چاپ است. همچنين كتاب "جاي خالي خاكريز"، از سلسله كتاب‌هاي "فرماندهان شهيد غير معروف دردوران جنگ" در دست چاپ است. تاكنون براي  30 نفر از اين فرماندهان كتاب نوشته شده است.

عاكف، نويسنده و خاطره‌نويس جنگ و دفاع مقدس سال 1351 در تهران متولدشد. اواخر سال‌هاي جنگ به مدت 3 ماه براي دوره‌هاي ‌آموزش نظامي در جبهه‌ بود. اولين نوشته او در روزنامه خراسان مشهد به چاپ رسيد و در كنار نوشتن، در كلاس‌هاي نقد قصه و داستان شركت كرد.

‌از آثاري كه تاكنون از اين نويسنده دفاع مقدس به چاپ رسيده است، مي‌توان به: "خاك‌هاي نرم كوشك" ،"رقص در دل آتش"، "مجموعه ‌كتاب‌هاي ملك اعظم"،"حكايت زمستان"و" نسيم تقدير" اشاره كرد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار