مصطفي محمودي :اسناد دفاع مقدس بهترين وسيله براي ايجاد نوآوري است

کد خبر: ۱۱۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۳ - 15July 2008
به گزارش خبرگزاري حيات ، مصطفي محمودي منتقد آثار ادبي و سينما و تئاتر دفاع مقدس، گفت: طي ساليان گذشته آثار توليدشده در حوزه دفاع مقدس بسيار اندک بوده و همين تعداد اندک هم با موضوعات کليشه اي و نخ نما شده، امکان هرگونه نوآوري در اين حوزه را از بين برده است.
وي افزود: البته در چند سال اخير حرکت هايي در جهت ارتقا سطح کيفي آثار فرهنگي صورت گرفته است اما، به دليل عدم زيربنايي بودن اين حرکت ها در پرداختن به امور سطحي باقي مانده است و به همين دليل هيچگاه امکان رسيدن به نقطه ي آرماني در اين حوزه پيش نيامده است. آنچه در آثار توليد شده دراين حوزه ديده مي شود، اکثرا بياني سطحي از ظواهر جنگ دارد و هيچ گاه به معنويات به عنوان اساسي ترين موضوع آن پرداخته نشده است.
محمودي ادامه داد: البته پرداختن به چنين موضوعاتي دشوار است اما، با کمي تلاش از سوي هنرمندان و حمايت هاي بيشتري از سوي مسوولان اين مهم امکان پذير خواهد بود.
وي با اشاره به لزوم ايجاد کارگروه هايي تخصصي به عنوان مرجعي براي ايجاد آثاري با سطح کيفي بالا، گفت: در اين کارگروه هاي ويژه با ارائه نظرات و پيشنهادات کارشناسانه در حقيقت مواد اوليه ي نگارش متون نمايشي و فيلم نامه هاي سينمايي حاصل مي شود،که در نتيجه آثاري توليد مي شود که به پختگي کامل رسيده است. فعاليت در اين کارگروه ها بايد در مدت زمان معيني انجام گيرد به عنوان مثال فعاليت 3 تا 5 سال يک کارگروه فرهنگي براي ايجاد ارتقاء سطح آثار کفايت مي کند تا کارايي لازم را به دست بياورد.
اين منتقد آثار ادبي ادامه داد: دفاع مقدس و به خصوص بحث ايثار و شهادت از مسايلي نيست که، به سادگي فراموش شود اما اين موضوع به اين معنا هم نيست که انتقال اين مفاهيم به جوانان ضروري نيست. علي رغم وجود مستندات کاملي که در ارتباط با موضوع دفاع مقدس وجود دارد آثار قابل قبولي در زمينه هاي گوناگون ادبيات، سينما و تئاتر ارايه نشده است.
وي گفت: البته صدا و سيما حرکت جديدي در جهت انتقال اين مفاهيم به جوانان را آغاز کرده است که فعاليت اين مرکز به تنهايي کافي نيست و همه ارگان هايي که به نوعي با فرهنگ سروکار دارند بايد، در جهت انتقال مفاهيم ايثار و شهادت به جوانان تلاشي مضاعف نمايند.
محمودي در پاسخ به اين پرسش که آيا مي شود فرهنگ ايثار و شهادت را در قالب واژه هاي مصطلح در بين نسل جوان امروز منتقل کرد، گفت:ازميان فرهنگ واژگان مصطلح نسل امروز، تنها واژگاني قابل استفاده هستند که بار معنايي مثبتي دارند وهمچنين داراي قابليت انتقال مفاهيم ارزشمند دفاع مقدس در قالب آثار گوناگون فرهنگي هستند. مزيت استفاده از اين فرهنگ واژگاني برقراري ارتباط صميمي با نسل جوان است. تغييرنسل ها موجب تحول در زمينه هاي فکري، بينشي و ديدگاه هاي فردي مي شود و اين مسئله لزوم استفاده از فرهنگ واژگاني جوانان امروز را ثابت مي کند.
اين منتقد ادبي گفت: ما بايد زبان ارتباطي و ابزار ارتباطي با جوانان را پيدا کنيم. هنرمندان با نزديک کردن کلام خود به کلام جوانان، پيوندي بين نسل هاي گذشته و آينده برقرار مي کنند. شايد در زمانه فعلي بايد از زبان اينترنت و رايانه با جوانان ارتباط برقرار کرد که متاسفانه در اين زمينه آثار توليدي وارد دنياي مدرن ارتباطات نشده و هنوز هنرمندان ما مفاهيم دفاع مقدس را با زبان 20 سال گذشته بيان مي کنند.
محمودي در پايان ضمن بيان اين مطلب که دفاع مقدس هميشه دغدغه هنرمندان اصيل ايراني بوده است، گفت: در هر زمان که شرايط لازم از سوي مسوولان دولتي براي توليد اثري فراهم شود، هنرمندان با استقبال گسترده به توليد آثاري در اين زمينه مي پردازند. آنان بدون هيچ چشم داشت مالي، خالصانه آنچه که در حوزه هاي مختلف علمي، هنري و تجربي در توان دارند را براي توليد چنين آثاري به کار مي گيرند. هنرمندان هميشه در تمام زمينه هاي فرهنگي در حوزه دفاع مقدس پيش قدم هستند و اگر که در اين حوزه کم کاري و کاستي هايي وجود دارد متوجه مسوولان و سياستگذاران دولتي بخش فرهنگ کشور است.
نظر شما
پربیننده ها