سید مسعود خاتمی خبر داد

تدوین آیین‌نامه اهدا جایزه شهید دکتر رهنمون

دبیر چهارمین یادواره و دومین آیین جایزه ملی شهید دکتر رهنمون گفت: آیین‌نامه اهدا جایزه شهید دکتر محمدعلی رهنمون معاون درمانی بهداری سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس به تصویب رسید تا هر ساله به پزشکان و فعالان جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس اهدا شود.
کد خبر: ۱۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰ - 18February 2014

تدوین آیین‌نامه اهدا جایزه شهید دکتر رهنمون

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دکتر "سید مسعود خاتمی" دبیر چهارمین یادواره شهید رهنمون و دومین آیین اهدا جایزه ملی شهید دکتر رهنمون در نشست خبری که به همین منظور برگزار شد، هدف از برگزاری این یادواره را تجلیل از مقام شامخ شهدا و ایثارگران جامعه پزشکی کشور عنوان کرد و گفت: شهید دکتر رهنمون مسئول بیمارستان صحرایی خاتم الانبیا(ع) شش اسفند در محل این بیمارستان بر اثر بمباران هوایی بیمارستان توسط هواپیماهای عراقی به شهادت رسید. به همین جهت این یادواره برای زنده نگه داشتن یاد و نام این شهید گرانقدر و ۶۶۰۰ شهید جامعه پزشکی یکم و دوم اسفند در اهواز برگزار میشود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف برگزاری این دو مراسم، تکریم چهرههای برجستهٔ علمی و ارزشی در جامعه پزشکی و الگوهای برتر در این عرصه، تاکید بر حفظ و همکاری همه جانبه همهٔ طیفها و گروههای جامعهٔ پزشکی در راستای برونرفت از مشکلات حوزه سلامت است.

دکتر خاتمی در خصوص تجلیل و معرفی افرادی که در این مراسم قرار است تجلیل شوند، بیان کرد: هرساله در دو نوبت هیات امنای اهدای جایزهٔ ملی شهید دکتر رهنمون که به ریاست سردار سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی برگزار میشود، افراد منتخب تعیین و معرفی میشوند.

وی در خصوص اعضای این هیات امنا، عنوان کرد: علاوه بر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر بهداشت، سه تن از معاونین وزارت بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و جندی شاپور، رئیس بهداری ستاد کل نیروهای مسلح و فرمندهان بهداریهای ارتش، سپاه، ناجا و دو شخصیت حقیقی از جامعه پزشکی که سابقه حضور در جنگ تحمیلی را دارند عضو این هیات هستند.

دکتر خاتمی با اشاره به اینکه اعطای اینجایزه به تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده است، بیان کرد: در این مراسم قرار است از ۱۰ نفر از اعضای جامعه پزشکی دوران دفاع مقدس که شامل فرمانده بهداری، پزشک و امدادگر و دو نفر از ایثارگران بهداری دفاع مقدس هستند، تجلیل به عمل آید. بنابراین این کنگره به منظور گرامیداشت و تجلیل از ایثارگریهای این قشر در دفاع مقدس و الگو قرار دادن آنها برای نسل جدید انقلاب است.

وی در ادامه به ضرورت ثبت خاطرات علمی پزشکان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: روز هشتم اسفند یادآور بمباران شیمیایی بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه زهرا (س) و شهادت جمعی از پزشکان است. به همین مناسبت این روز به عنوان روز بسیج جامعه پزشکی ثبت شده است.

دبیر چهارمین یادواره گرامیداشت شهید دکتر رهنمون با تاکید بر اینکه امروز ایران اسلامی با عنوان قطب درمان مصدومان شیمایی در جهان مطرح است، یادآور شد: این توانایی در شرایطی به دست امده که پزشکان و متخصصان ما در دوران دفاع مقدس دانش لازم برای مقابله با سلاحهای شیمایی نداشتند ولی اکنون به چنان توانایی رسیدهاند که در مانوری که برای مقابله با آثار سو سلاحهای شیمیایی در یکی از کشورهای اروپایی برگزار شد از پزشکان ایرانی برای درمان و مقابله با آثار به کارگیری سلاحهای شیمیایی استفاده کردند.

دکتر خاتمی با اشاره به اینکه بیمارستان بقیه الله از سوی وزارت بهداشت به عنوان قطب تروما در کشور تعیین شده خاطرنشان کرد: باتوجه به حادثه خیز بودن کشور و تجارب جنگ تحمیلی که باعث شد، کادر پزشکی نیروهای مسلح با حجم زیادی از مجروحان مواجه شود، وزارت بهداشت برآن شد تا با تشکیل قطب تروما در کشور، مسئولیت آن را به بیمارستان بقیه الله واگذار کند تا به سمت تجارب علمی و انتقال دانشهای لازم در این زمینه فعالیت کند.

وی با بیان اینکه ضروری است در همه شهرها مرکز تروما احداث شود، گفت: ثبت تروما اکنون در مراکز درمانی ما انجام نمیشود و این موضوعیست که باید به آن توجه لازم صورت گیرد.

دکتر خاتمی درخصوص بیمارستانهای صحرایی نیز یادآور شد: وزارت دفاع در حال ساخت بیمارستانهای صحرایی پورتابل است تا در صورت وقوع حادثهای مانند زلزله در منطقه بحرانی برپا شود. در همین زمینه بسیج جامعه پزشکی در سال جاری تاکنون ۶۰ مورد بیمارستان صحرایی در مناطق محروم برپا کرده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار