زندگينامه سرلشکر خلبان ، شهيد مصطفي اردستاني

کد خبر: ۱۲۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۶ - 01January 2012
سرلشکر خلبان شهيد ، مصطفي اردستاني در سال 1328 در روستاي قاسم آباد از توابع شهرستان ورامين ديده به جهان گشود . تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در شهرستان ورامين گذراند . پس از اخذ ديپلم در سال 1348 به خدمت سربازي اعزام شد . خدمت سربازي را به عنوان سپاه دانش در يکي از روستاهاي اسفراين انجام داد . شرايط جغرافيايي منطقه در آن زمان براي کشت خشخاش مساعد بود و اهالي روستا به صورت فراگير مبادرت به کشت آن مي‌کردند . شهيد اردستاني تا جايي که مي توانست آنها را از اين کار باز مي‌داشت .
پس از انجام خدمت سربازي ، در سال 1350 وارد دانشکدة خلباني نيروي هوايي شد . پس از گذراندن مقدمات آموزش پرواز در ايران ، به منظور تکميل دورة خلباني به کشور آمريکا اعزام شد و پس از اخذ دانشنامة خلباني به ايران بازگشت و با درجة ستواندومي در پايگاه چهارم شکاري دزفول به عنوان خلبان هواپيماي « اف 5 » مشغول به خدمت شد .
 با اوج گيري انقلاب شکوهمند اسلامي و حتي قبل از آن جزء نخستين خلبانان حزب اللهي بود که در به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي و آگاه کردن ساير قشرهاي پرسنل نيروي هوايي نقش بسزايي داشت .
 شهيد اردستاني پس از انقلاب با جمعي از همکاراني اقدام به انتشار يک نشرية درون گروهي به نام « مخلصين » کرده بود که حاوي مطالب اعتقادي و فرهنگي بود و علي رغم تيراژ محدود ، بسيار جالب توجه و در آگاه سازي پرسنل مؤثر بود .
 شهيد اردستاني در سال 1359 به عنوان افسر خلبان شکاري در پايگاه شکاري تبريز مشغول به خدمت بود که جنگ تحميلي عراق عليه ايران آغاز شد ، علي رغم اينکه در روز حملة‌هوايي دشمن به خاک ميهن اسلامي در مرخصي به سر مي‌برد ، ولي بلافاصله خود را به پايگاه مربوطه رساند و از روز بعد پروازهاي جنگي خود را شروع کرد .
 وي در سال 1360 به عنوان فرمانده پايگاه پنجم شکاري ( اميديه ) انتخاب و در اين پايگاه مشغول خدمت شد . علاوه بر مسئوليت سخت فرماندهي ، خود نيز شخصاً در پروازهاي جنگي شرکت مي‌جست و نسبت به خدمات جانبي از جمله رسيدگي به امکانات زيستي و فضاي سبز و … پايگاه پنجم همت مي‌گمارد .
 
alt

 در سال 1363 به سمت معاون عملياتي پايگاه دوم شکاري منصوب شد . پس از 3 سال انجام وظيفه در اين مسئوليت ، در سال 1366 به عنوان مديريت آموزش عمليات نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران منصوب شد .
 پس از شهادت سرلشکر خلبان عباس بابايي که معاونت عمليات نيروي هوايي را عهده دار بود ، شهيد اردستاني به اين سمت ( معاونت عمليات نيروي هوايي ) برگزيده شد و تا زمان شهادت (15/10/1373 ) عهده دار اين مسئوليت مهم بود .
 سرلشکر خلبان ، شهيد اردستاني ، در طول جنگ تحميلي ، همواره داوطلب مأموريتهاي مشکل بود و بارها اتفاق مي‌افتاد که در يک روز ، هفت بار به خاک دشمن حمله مي‌برد و بدون شک او با انجام دادن 400 پرواز برون مرزي بر فراز خاک دشمن و 1724 ساعت پروازهاي مختلف در خاک ميهن اسلامي ، يکي از قهرمانان جنگ به حساب مي‌آيد که چندين بار تا مرز شهادت پيش رفت تا سرانجام در مورخة 15/10/73 بر اثر سانحة‌هوايي ، به همراه فرمانده فقيد نيروي هوايي ، سرلشکر شهيد منصور ستاري و چند تن ديگر از همرزمانش ، به آروزي ديرينه‌اش رسيد و به لقاء معبود پيوست .
 شهيد اردستاني به هنگام شهادت 46 سال سن داشت و از وي دو فرزند پسر و دو فرزند دختر به يادگار مانده است .
 روحش شاد و يادش گرامي باد
 
 
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار