سعداله زارعی در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

روسیه چوب حمایت از سوریه را در اوکراین خورد

کارشناس مسائل سیاسی بین الملل با تأکید بر اینکه اوکراین برای غربی ها اولویت ندارد، گفت: غربی ها سناریوی این اغتشاشات و آشوب ها را زمانی نوشتند و امروز عملیاتی می‌کنند که دیدند دولت روسیه مجدانه از دولت سوریه حمایت می‌کند.
کد خبر: ۱۲۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱ - 27February 2014

روسیه چوب حمایت از سوریه را در اوکراین خورد

سعداله زارعی کارشناس مسائل سیاسی بین الملل، در خصوص واکنش و حضور جدّی روسیه در صحنه تحولات اوکراین به خبرنگار دفاع مقدس، گفت: شاید چند روز گذشته همه منتظر واکنش روسیه نسبت به سخنرانی ها و آشوب هایی که هر روز در اوکراین شدت بیشتری پیدا می کند، بودند اما روسیه  طی روزهای جاری در سه سطح واکنش نشان داده است. اول بالاترین مقام ها روند تحولات اوکراین را یک روند نامطلوب و حاکمان جدید را فاقد صلاحیت خواندند.

وی اضافه کرد: خطر تجزیه اوکراین به دو بخش طرفداران و مخالفان غرب هشداری بود که در سطح دوم از سوی روسیه به منصه ظهور رسید.از همه مهمتر هم حضور فیزیکی آنها به صحنه تحولات اوکراین با آماده باش ارتش روسیه و اعلان مانوری است که دولت روسیه به نیروهای نظامی اش داده است.

زارعی در پاسخ به این سوال که روسیه از این آماده باش  و مانور قصد تظاهر دارد و یا به واقع می خواهد به هدفی در این تحولات دست یابد، تصریح کرد: مسلماً یکی از موضوعاتی که روسیه با جدّیت دنبال می کند،مناسبات با کشورهای پیرامونی است.چراکه روسیه امنیت ملی خودش را در عدم گسترش ناتو در منطقه اروپای شرقی و همین طور جمهوری های مشترک المنافع و جمهوری های جنوب روسیه می داند.

کارشناس مسائل سیاسی بین الملل با بیان اینکه تحولات اوکراین ارتباط مستقیمی با تضعیف امنیت و منافع روسیه دارد، افزود: اعتقاد دارم روس ها به میدان آمدند زیرا تحولات اوکراین را یک تحول در راستای تضعیف امنیت و منافع روسیه می دانند و از این حیث از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

زارعی در پاسخ به این سوال که چرا غرب آنقدر بر سر سقوط حاکمان متمایل به روسیه در اوکراین حساسیت نشان می دهد، خاطرنشان کرد: براساس اخباری که این روزها رسانه ها به آن می پردازند، نشان می دهد که اوکراین برای غربی ها اولویت ندارد. بلکه هدف آنها از این اقدامات، ضربه شستی بود که می خواستند در قبال حمایت جدی دولت روسیه از سوریه نشان دهند.

وی در پایان افزود:  در واقع غرب به گونه ای خواسته  به روسیه  بگوید که اگر در مسئله سوریه کوتاه نیاید،منافعش به خطر خواهد افتاد. تحولات اوکراین از این منظر حائز اهمیت است، کما اینکه نشانه هایی از این موضوع در رسانه های غربی و روسی منعکس شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار