جنگ عراق عليه ايران از نگاه مطبوعات جهان[197]

کد خبر: ۱۲۶۵۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۶ - 22September 2010

رييس جمهور عراق ديروز قرارداد ‌1975 الجزاير بين كشور خود و ايران را لغو كرد و اعلام نمود كه اكنون عراق سرزمين‌هاي مورد اختلاف را با نيروي نظامي بازخواهد گرداند. صدام در يك نطق تلويزيوني در برابر مجمع ملي عراق، ايران را " به عدم عقب‌نشيني از اراضي مرزي عراق متهم كرد، بنابراين عراق بايد آنها را با توسل به زور باز پس گيرد."

بني‌صدر رييس جمهور ايران در مصاحبه‌اي با خبرگزاري فرانسه عراق را متهم به تدارك يك " حمله گسترده" عليه استان نفت‌خيز خوزستان كرد. بني‌صدر در پايان سفر سه روزه خود به مناطق مرزي، گفت كه گزارش‌هايي را يك ماه پيش مبني بر " برنامه تجاوز" عراق دريافت كرده است.

عراق به شكل فزآينده‌اي در رابطه با مسئله مرزي در خلال سال گذشته مدعي شده است، و ظاهرا از موضع ضعف ايران نهايت بهره را مي‌برد.

پس از گذشت ‌18 ماه از وقوع انقلاب و به دنبال پاكسازي‌ها و قطع رابطه كامل با آمريكا كه تامين كننده سلاح‌هاي ايران قبل از سقوط شاه بود، معمولا تصور اين است كه نيروهاي مسلح ايران در يك حالت بي‌ثباتي به سر مي‌برند.

هر دو كشور ادعاي مالكيت شط‌العرب را دارند، اما براساس قرارداد الجزاير هر دو طرف توافق كردند از وسط رود، مرز خود را تعيين كنند. صدام طي سخنراني خود گفت:" شط بايد به وضعيت پيشين خود برگردد، يعني براي عراقي‌ها و اعراب . . . و تحت حاكميت كلي عراق باشد."

ادامه دارد...

 

منبع:ايسنا

نظر شما
پربیننده ها