سخنان موافقین و مخالفین وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس؛

چیت‌چیان مشکل آب را حل می‌کند/ در منابع آب باید تدبیر شود

دو نماینده مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کردند که با حضور چیت‌چیان در این وزارتخانه مشکل آب حل خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۵ - 15August 2013

چیت‌چیان مشکل آب را حل می‌کند/ در منابع آب باید تدبیر شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مجید جلیل رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری عصر امروز در صحن علنی مجلس به دفاع از برنامههای چیتچیان وزیر پیشنهادی نیرو پرداخت .

وی در ابتدا حمایت مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری از چیتچیان را اعلام و در ادامه از موضع گیری اخیر حجت الاسلام بزرگواری در مجلس اعتراض کرد و گفت: باید در اینجا جا دارد بگویم مواضع آقای بزرگواری نظر شخصی وی است و ما این تقسیم بندیها را قبول نداریم و از طرف جامعه "الوار" از ملت شریف ایران عذرخواهی میکنیم.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در ادامه  با بیان اینکه محور اصلی وزارت نیرو بحث آب است، تصریح کرد: چیتچیان که برای وزارت نیرو به مجلس معرفی شده، برای مدیریت هر چه بهتر آب برنامه دارد. ضمن آنکه معتقدیم این وزارتخانه نیاز به چشم انداز میان مدت و بلند مدت دارد تا بتواند نارساییها را جبران کند.

جلیل برنامههای وزیر پیشنهادی نیرو را خوب توصیف و خاطر نشان کرد: با  صحبتهای که با چیتچیان کردیم، متوجه شدیم وی در حوزههای تخصصی این وزارتخانه برنامه دارد. تامین پایدار آب، شاه کلید برنامههای چیتچیان است. همچنین وی در حوزه برق نیز برنامههای مفصلی دارد .

وی در ادامه سخنانش به شخصیت فردی چیتچیان اشاره کرد و با بیان اینکه وی از جنس مردم است، یاد آور شد: چیتچیان سابقه نمایندگی مجلس و معاونت وزارت نیرو را در کارنامه خود دارد. همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه هم است، از این رو میتوان گفت چیتچیان مدیری بدون حاشیههای سیاسی است. معتقدم برنامههای وزیر پیشنهادی نیرو با قوانین این وزارتخانه تطابق کامل دارد.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: افزایش توان تولید برق و توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی از مهمترین برنامههای چیچیتان است.

جلیل در پایان سخنانش دغدغههای قاضی پور نماینده مخالف چیتچیان را دغدغه وی ، مجلس و کشور دانست و گفت: معتقدم همه باید کمک کنیم تا دریاچه ارومیه را نجات دهیم .

رحمانی نماینده ماکو یکی دیگر از موافقان چیتچیان وزیر پیشنهادی نیرو بود که به دفاع از برنامهها و اهداف وی پرداخت .

وی با بیان اینکه وظایف وزارت نیرو حاکمیتی و زیربنایی است، تصریح کرد: از این رو در این وزارتخانه ما نیاز به شخصی برجسته و متعهد همچون چیتچیان داریم. وی حقیقتاً در حوزه نیرو صاحب نظر است و حتی آقای فتاح وزیر اسبق نیرو اعلام کرده که بگویید وی «چیتچیان» یکی از نیروهای بسیجی است. از اینرو معتقدم با برنامههای وی میتوان مشکلات آب را حل و فصل کرد. چیتچیان به مدیریت توازن اعتقاد دارد .

رحمانی تغییر رویکرد در مدیریت آب، توسعه آبهای روستایی و توجه به مدیریت و توسعه برق را از مهمترین برنامههای وزیر پیشنهادی نیرو عنوان کرد و افزود: این وزارتخانه نیاز به مدیریت قوی دارد و به نظرم چیتچیان میتواند در این عرصه موفق باشد.


هشدار به مسئولان درباره احتمال "تحریم آب"/ در منابع آب باید تدبیر شود

نادر قاضیپور نماینده ارومیه در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه نوبت عصر پارلمان طی سخنانی اظهار داشت: جنگ آینده جنگ قومی و مذهبی، نفت و انرژی نیست بلکه جنگ آینده، "جنگ آب" است لذا اهمیت وزیر نیرو کمتر از اهمیت وزیر نفت نیست.

وی با بیان اینکه کشور خشکی مانند ایران، آب منبع استراتژیک و حیاتی محسوب میشود، گفت: اگر در منابع آب داخل کشور تدبیری صورت نگیرد، با توجه به گزارش سایتهای جهانی درباره احتمال وقوع خشکسالی در ایران، تحریم آب نیز مانند نفت اهرمی جهت فشار به کشور تبدیل میشود.

نماینده ارومیه در مجلس افزود: ما هماکنون در زمینه رودخانههای مرزی با کشورهای همسایه بحث جدی داریم و به عنوان مثال ایجاد سد سلمان در کشور افغانستان باعث کمبود آب در شرق شده است چرا که در آن کشورها جلوی رودخانه هیرمند سیستان و بلوچستان را گرفتهاند و هیچ آبی از هیرمند به کشورمان وارد نمیشود و دریاچه هامون سیستان نیز خشک شده است.

قاضیپور خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: شما به عنوان قائم مقام وزیر نیرو چه تمهیداتی در این زمینه اندیشیدهاید و چه برنامهای برای استفاده از ظرفیت دستگاه دیپلماسی برای حل این مشکلات دارید؟ شما چه برنامهای برای حفظ تالابها و دریاچهها به خصوص دریاچه ارومیه دارید؟

نماینده مردم ارومیه در ادامه سخنان خود گفت: مجلس دادگاه سیاسی است و مخالفین کیفرخواست مردم را ارائه میکنند؛ آقای مهندس چیتچیان، برنامه شما برای مهار رودخانههای مرزی چیست؟ برای روستاها و شهرهایی که با خشکسالی مواجه شدهاند، چه برنامهای دارید؟ برای مدیریت منابع آبهای زیرزمینی چه برنامهای دارید؟

وی خطاب به وزیر پیشنهادی تصریح کرد: شما در برنامه پیشنهادی خود آوردهاید که تمام طرحها مجددا مطالعه و سپس اجرا میشود و این یعنی تعطیلی تمام پروژهها و آیا این مورد تا تصمیم سیاسی مواجه خواهد شد و یا با نظر کارشناسی خبرگان تصمیمگیری خواهید کرد؟ برنامه مدون شما برای خصوصیسازی نیروگاهها و توزیع برق در مناطق چیست؟ آیا قصد ندارید که باقی نیروگاهها را در محل مصرف برق احداث کنید تا این همه هزینه ایجاد پست تبدیلی و کابل فشار قوی ندهیم؟ برنامه شما برای تولید برق از رودخانهها و دریاچهها چیست و برای تولید از منابع پاک مانند باد چه برنامهای دارید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: آیا برای انتقال آب از لولههای تولید داخلی استفاده خواهید کرد و یا مانند وزارت نفت از لولههای کهنه هندی وارداتی استفاده میکنید؟ بنده با وزیر پیشنهادی و یار شهید باکری، یاغچیان، برزگر و تجلایی مشکل شخصی ندارم اما وظیفه نمایندگی ایجاب میکند که مطالبات خود را بگویم. پس آقای مهندس، چه برنامهای برای حمایت از اقشار محروم و تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بیماران خاص دارید؟ ما که برنامهای ندیدیم.

قاضی پور با آرزوی جاری شدن آب در زاینده رود افزود: آیا میخواهید باروری ابرها برای زاینده رود را از شمال و جنوب در دستور کار داشته باشید یا فکری برای این موضوع نکردهاید؟

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: وزیر پیشنهادی نیرو در مدیریت داخلی این وزارتخانه از نیروهای کارآمد و متعهد استفاده کند.

در ادامه مهدی عیسیزاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با استفاده از باقیمانده وقت نادر قاضیپور در مخالفت با چیتچیان، اظهار داشت: بنده مایل نبودم در مخالفت با آقای چیتچیان سخن بگویم اما متاسفانه در سالهای اخیر منابع عمومی آب کشور هر روز کاهش مییابد و تالابها و دریاچهها در حال نابودی و خشک شدن هستند. آقای چیتچیان چه برنامهای برای احیاء این ذخایر دارید؟

وی ادامه داد: مردم آذربایجان از لحظهای که شنیدند قصد دارم در مخالفت با شما صحبت کنم در حمایت از شما با بنده تماس گرفتند اما به آنها گفتم که باید مسائل مربوط به دریاچه ارومیه را مطرح کرد. شایسته است که نمایندگان آذربایجان غربی و شرقی به شما ایراد بگیرند که از عوامل اصلی مشکل دریاچه ارومیه و انتقال آب زرینهرود و سیمینهرود به بخشهای صنعتی و کشاورزی بودید.

نماینده مردم میاندوآب تصریح کرد: در روزهای آخر خدمت دولت سابق، بدون احتساب دیدگاه کارشناسان و بدون پذیرش نظرات متخصصین در عرض 2 روز انتقال آب را به شمال شرق دریاچه ارومیه تصویب میکنند و تاسفبار است که بیش از 200 میلیون متر مکعب به بخش صنعت استان همجوار انتقال داده میشود.

عیسیزاده خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو گفت: شما از استانی هستید که باید شریک غم ما باشید پس بفرمایید برای نجات دریاچه ارومیه که این روزها نفسهای آخر خود را میکشد چه برنامهای دارید؟

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار