به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، معنویتگرایى انقلاب اسلامى ایران و صدور ارزش هاى فرهنگى و سیاسى اجتماعى آن باعث نگرانى جدى سران غربى از گسترش جهانى و تأثیرگذارى عمیق آن بر سایر ملت ها شد.
ریچارد مورفى(معاون پیشین وزیر خارجه امریکا) در گزارشى خطاب به نمایندگان کنگره گفت: «پدیده انقلاب اسلامى ایران دیگر فقط یک مسئله استراتژیک متعارف نیست، مسئله امواجى است که این انقلاب پدید آورده و بنیان هاى تمدن معاصر کاپیتالیستى و سوسیالیستى غرب را به لرزه انداخته است.»
جورج شواتز(وزیر سابق دارایى امریکا) اعلام کرد: «انقلاب اسلامى خطرناک ترین دشمن مشترک غرب در سراسر تاریخ آن است.»
بنابراین دشمنان انقلاب اسلامى ایران اقدام به جنگ سختى تمام عیار علیه نظام نوپاى جمهورى اسلامى نمودند، اما توطئهها، ترورها و بمب گذارى هاى کور، کودتاهاى ناموفق و خصوصاً راه انداختن جنگ تحمیلى ۸ ساله علیه جمهورى اسلامى، باعث ناامیدى آنان از جنگ سخت و روى آوردن به جنگ نرم شد.
ماهیت جنگ نرم
جنگ نرم از جنس جنگ فرهنگى است. دشمنان در جنگ نرم به دنبال تسخیر باورها و ارزش هاى یک ملتاند. تصرف قلبها و مغزها هدف اصلى جنگ نرم است و وقتى به هدف نائل مى شوند که در حقیقت جبهه مقابل را به جبهه خودى تبدیل کردهاند. در این صورت اصولاً نیازى به تسخیر نظامى کشور و یا دخالت رسمى و مستقیم در تغییر نظام حاکم بر آن نیست.
به عبارت دیگر اگر از راه تهدید (چماق) و یا تطمیع (هویج) طرف مقابل را به انجام کار مورد نظر خود وادار کنیم، قدرت ما از سنخ قدرت سخت است، اما اگر بتوانیم بدون استفاده از ابزار تطمیع یا تهدید و با استفاده از ابزارهاى فرهنگى و شگردهاى اجتماعى و سیاسى و رسانه اى، طرف مقابل را با رضایت و تسلیم به عضوى از اعضاء گروه خود تبدیل کنیم و او را مجذوب اهداف و برنامه هاى خود نماییم، قدرت ما از سنخ قدرت نرم خواهد بود.
جنگ نرم، امروزه با بهره گیرى از حوزه هایى چون دیپلماسى عمومى، دیپلماسى رسانه اى و دیپلماسى مجازى (تصویرسازى) تجربه کاملاً متفاوتى از رویارویى کشورها را به منصه ظهور رسانده است. در عصر حاضر تصویرسازى (Image Making) موضوعیت یافته است، بدین معنا که بازیگران سعى مى کنند با استفاده از رسانه ها و فناورى هاى نوین، از رقیبان خود «تصویرى مجازى» تولید کنند که امکان جایگزین شدن با واقعیت را داشته باشد.
شاید بتوان جوهرى ترین و کلیدىترین عناصر مفهومى جنگ نرم را در قالب چهار مفهوم «پلورالیزم، هژمونى، مدیریت ادراکات و مدیریت احساسات» طبقه بندى کرد. به نظر مى رسد چنانچه راهبرد جنگ نرم بتواند از طریق مدیریت ادراکات و سیطره بر ذهن و عقل جامعه هدف و ایجاد نوعى اقناع، زمینه هاى تبدیل یقین به شک را در مجموعه سیستم باورى (هنجارها، ارزش ها، اخلاق، باورها، آداب و سنن) به وجود آورد و یا به واسطه مدیریت احساسات و سیطره بر روان و قلب جامعه هدف و ایجاد نوعى ارضا، زمینه هاى تبدیل حبّ به بغض را در مجموعه سیستم ساختارى (حکومت، نظام رفاه و تأمین اجتماعى و اقتصادى، نظام توزیع قدرت رسمى و غیررسمى) خلق کند، به تدریج زمینه هاى جایگزینى باورها جایگزین و اعتقاد به الگوهاى ساختارى بدیل در ذهن و روان مخاطبان جامعه هدف، تکوین و تقویت مىشود و گفتمان رایج و غالب، ناکارآمد جلوه مى کند و مجبور به انفعال در مواجهه با پادگفتمان جدید (گفتمان نظام سلطه) خواهد شد.
این امر، یعنى تحقق تکثرگرایى معرفتى، دینى، سیاسى و اقتصادى در جامعه هدف و نتیجه قهرى این تحقق، تعیّن یافتن هژمونى حداکثرى نظام سلطه سرمایه دارى است. بدیهى است این فرایند پیچیده، محتاج شکل گیرى جنگ رسانه اى، اطلاعاتى، علمى، سایبرى و عملیات روانى است تا بتواند در مدت زمانى معین، زمبنه هاى فروپاشى فرهنگى ـ هویتى و سیاسى ـ اقتصادى را فراهم آورد و پس از محقق کردن راهبرد تعدیل رفتار، به تدریج راهبرد تغییر رفتار و تغییر ساختار را نیز فراهم آورد.
ابزارهاى جنگ نرم
دشمنان نظام جمهورى اسلامى در فرایند جنگ نرم خود به منظور تسخیر اذهان و قلوب مردم، و جایگزین نمودن باورها و ارزش هاى غربى به جاى باورها و ارزش هاى اسلامى و دینى، از ابزارهاى فراوانى استفاده مى کنند. بدیهى است شناخت ابزارها و ادوات دشمن در جریان جنگ نرم، از شرایط ابتدایى و ضرورى ورود به میدان نبرد است. بدون شناخت دقیق امکانات، ابزارها و شگردهاى دشمنان هرگز نمى توان امیدى به مقابله درست، کارا و نتیجه بخش در عرصه مقابله با جنگ نرم آنان داشت.
برخى از مهمترین ابزارهاى جنگ نرم
۱- ادبیات مکتوب؛ داستان و رمان
یکى از راه هاى انتقال مفاهیم ارزشى واعتقادى - دینى، استفاده از قالب هاى داستان کوتاه و بلند و رمان است.
رمان «هرى پاتر» از نمونه هاى مشهور فعالیت کشورهاى غربى براى انتقال فرهنگ غرب و اصول و ارزش هاى ضددینى و لیبرالیستى به کشورهاى دیگر و از جمله کشور ماست.
در این رمان، به جاى تعالیم انبیا و اولیاى الهى، تعالیم و راهنمایى هاى ساحران و جادوگران، ناجى و هادى بشر معرفى مى شود.
۲- فیلم و سینما
با توجه به ضعف فرهنگ مطالعه در کشور ما، نقش و اثرگذارى رسانه هاى صوتى و تصویرى و از جمله سینما چند برابر شده است. هالیوود، سالانه نزدیک به ۶۰۰ حلقه فیلم سینمایى تولید مى کند که افزون بر درآمد هنگفت (نزدیک به ۱۵میلیارد دلار)، ۷۸ درصد سینماها و تلویزیون هاى دنیا را تغذیه مى کند. فیلم هایى همچون «بدون دخترم هرگز»، «اسکندر»، «۳۰۰»، «پرسپولیس»، «سنگسارثریا» نمونه هاى کوچکى از فیلم هاى ضداسلامى و ضدایرانى هستند که توسط مراکز فیلم سازى غرب تولید شدهاند.
۳- پویانمایى
با عنایت به ماندگارى تعلیم و تربیت در دوران کودکى و نوجوانى، این صنعت تأثیر بسیارى در شکل دهى به شخصیت کودکان در بزرگسالى دارد. یکى از مشهورترین شرکت هاى سرگرمى و انیمیشن در امریکا، شرکت «والت دیسنى» است که در سال ۱۹۲۳م تاسیس و اکنون به یکى از بزرگترین بخش هاى هالیوود تبدیل شده است. تهیه انیمشن و کارتون هایى با هدف ترویج فرهنگ و جهان بینى غربى و لیبرالیستى از اهداف عمده این شرکت است.
۴- بازى هاى رایانه اى
در بسیارى از بازى هاى رایانه اى وارداتى، سبک زندگى غیراسلامى و غیر ایرانى تبلیغ مى شود. به عنوان مثال، بازى رایانه اى «جهنم خلیج فارس» - که به بازى «یا مهدى» معروف است - در راستاى شرطى کردن کودکان و نوجوانان در مقابل شعار «الله اکبر» و نام «مهدى» و به منظور ایجاد تنفر از این دو حقیقت بزرگ اسلامى و شیعى طراحى شده است.
۵- اسباب بازى
اسباب بازى هاى وارداتى اغلب مروج و مبلغ فرهنگ غرب و مغایر با فرهنگ و ارزش هاى اسلامىاند. عروسک «باربى» یکى از این نمونه اسباب بازى هاست. از ابتداى پیدایش این عروسک در سال ۱۹۵۹م. بیش از ۵۰۰ بار در نقش هاى مختلفى همچون پرستار، افسر، معلم، پزشک، خواننده و... ظاهر شده است.
۶- نمادها و مدها
استفاده از مد و تنوع ممکن است به خودى خود اشکال نداشته باشد اما دشمنان اسلام با استفاده از ترویج مدها و نمادهاى خاصى، سعى در نفوذ در میان قشر نوجوان و جوان جامعه دارند.
۷- استفاده از ورزش و چهره هاى ورزشى
برخى از شخصیت هایى که سعى مى کنند ارزش هاى لیبرالیستى و غربى را در قالب دین و معنویت عرضه کنند، مورد توجه مسئولان ورزشى کشورهاى غربى قرار مى گیرند. به طورمثال «پائلو کوئیلو» در سال ۲۰۰۶ میلادى به عنوان مهمان افتخارى فیفا در جام جهانى فوتبال در کشور آلمان حضور داشت. اغلب کتاب هاى وى، با هنرمندى خاص اندیشه هاى لیبرالیستى را در قالب معنویت عرضه مى کند و از اعلام مخالفت با ارزش هاى اسلامى نیز هیچ ابایى ندارد.
۸- استفاده از ظرفیت مراکز علمى
اعطاى بورسیه هاى تحصیلى به دانشجویان، ادعاى کمک به رشد و توسعه کشورهاى جهان سوم توسط مراکزى همچون بنیاد هنرى فورد، بنیاد کارنگى و بنیاد راکفلر در قالب تأسیس دانشگاه و مراکز علمى و تربیت و پرورش استاد و مربى نیز از دیگر ابزارهاى جنگ نرم دشمن محسوب مى شود.
۹- استفاده از ظرفیت هاى بین المللى
استفاده از نهادهاى بین المللى مثل سازمان ملل، صندوق بین المللى پول، بانک جهانى، سازمان حقوق بشر و... از دیگر ابزارهاى جنگ نرم دشمن محسوب مى شود.
۱۰- رسانهها
برخى معتقدند امروزه قدرت و اختیار جهان در دست کسانى است که از رسانه هاى قوى برخوردارند. اکنون چهار قدرت رسانه اى جهان کشورهاى امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان هستند. شبکه هاى رویترز، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و فرانس پرس بیش از ۵۵ هزار دفتر در سراسر جهان دارند. این چهار غول خبرى ضمن مخابره روزانه بیش از ۵۵ میلیون کلمه به کشورهاى جهان، ۸۵ درصد اطلاعات و اخبار دنیا را ساخته و پرداخته مى کنند و بیش از ۱۲ هزار روزنامه و مجله سراسر دنیا از همین چهار غول خبرى تغذیه مى شوند.
رسانه ها عمدتاً شامل نشریات و روزنامهها، شبکه هاى رادیویى و تلویزیونى، اینترنت و ایمیل و ماهوارهها مى شوند.
سخن آخر
دشمنى مخالفان و معاندان با نظام جمهورى اسلامى ایران که الهام گرفته از تعالیم ناب الهى- اسلامى است، پایانى ندارد و به نظر مى رسد هدف اصلى از جنگ نرم دشمنان، تغییر باورها و ارزش هاى اسلامى است. بنابراین بهترین و مؤثرترین راه در مقابله با آن هم، ترویج و تقویت فرهنگ اسلامى و الهى است و در این عرصه، همه افراد جامعه در هر رده سنى و سطح اجتماعى در خط مقدم نبرد قرار دارند و باید هرکسى با هر توانى، آمادگى مقابله با جنگ نرم امروزى را در خود تقویت کند.
یکى از بهترین راه هاى مقابله با جنگ نرم دشمن، براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب افزایش «بصیرت» است. چنانکه معظم له در این زمینه مى فرمایند: «بصیرت وقتى بود، غبارآلودگى فتنه نمى تواند آنها را گمراه کند، آنها را به اشتباه بیندازد. اگر بصیرت بود. انسان ولو با نیت خوب، گاهى در راه بد قدم مى گذارد. شما در جبهه جنگ اگر راه را بلد نباشید، اگر نقشه خوانى بلد نباشید، اگر قطب نما در اختیار نداشته باشید، یک وقت نگاه مى کنید مى بینید، در محاصره دشمن قرار گرفته اید، راه را عوضى آمده اید. دشمن بر شما مسلط مى شود. این قطب نما همان بصیرت است.»