حسن‌بیگی در نشست خبری تشریح کرد

برنامه های همایش بین‌المللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، برنامه‌های اجلاس ۲روزه و بین‌المللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲ - 02March 2014

برنامه های همایش بین‌المللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ابراهیم حسنبیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی امروز در نشست خبری مشترک با علیاکبر ولایتی رئیس شورای سیاستگذاری همایش بینالمللی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی که در سالن همایشهای این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به همکاری دانشگاه عالی دفاعی برای برگزاری همایش دو روزه نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی گفت: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع اساتید دانشگاه و حوزه در سال ۹۱ مبنی بر اینکه دانشگاهها و مراکز حوزوی نقش اساسی در قدرت جهانی داشته باشند، دانشگاه عالی دفاع ملی توفیق پیدا کرد تا مطالعاتی را به منظور تحقق تدابیر معظمله انجام دهد.

وی افزود: از این رو گروههای تحقیقاتی در دانشگاه شکل گرفت و تحولات درونگذار را مورد بررسی قرار داد و سلسله همایشهایی را هم با همکاری دانشگاههای مختلف و مراکز حوزوی کشور طراحی کرد.

حسنبیگی با اشاره به اینکه اولین همایش تحت عنوان نقش دانشگاهها و حوزههای علمیه در سال گذشته و در دانشگاه عالی دفاعی برگزار شد، ادامه داد: در این همایش ۱۱۶ مرکز و دانشگاه شرکت و نتایج در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

وی افزود: دومین همایش هم بنا به تدبیر دکتر ولایتی با عنوان نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی در روزهای ۲۰ و ۲۱ اسفند برگزار میشود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه کمیتههای علمی و اجرایی همایش با حضور دانشگاهها، مراکز و موسسات پژوهشی علمی در محل این دانشگاه تشکیل میشود، گفت: هسته این همایش مرکز تحقیقات استراتژیک و شورای عالی بیداری اسلامی هستند و ۱۰۰ دانشگاه و موسسه با برگزاری همایش اعلام همکاری کردند ضمن اینکه ۶۷ دانشگاه مستمرا در جلسات هفتگی کمیتهها در دانشگاه شرکت میکنند.

حسنبیگی اضافه کرد: محوریت همایش با دانشگاه عالی دفاع ملی و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بنابراین نوع بررسیها راهبردی است. به همین جهت در جلسات شورای سیاستگذاری و کمیته علمی قرار شد که محورهای همایش با نگاهی راهبردی طراحی شود.

وی افزود: نقاط قوت، ضعف، تهدیدها، فرصتهای جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت و در ۶ محور سازماندهی شدند. همچنین مقالات و کتابهایی در خصوص همایش به محضر شرکت کنندگان تقدیم خواهد شد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان این مطلب که ۱۱۴ مقاله به کمیته علمی ارائه شده است، تأکید کرد: این مقالات به عنوان مقالات منتخب ارزیابی میشود و ارزیابی نهایی در کمیته ملی بررسی خواهد شد.

حسنبیگی با بیان اینکه دانشگاهها ۴۸ نشست تخصصی را برعهده گرفتند، ادامه داد: ۳۱ نشست در مراکز و دانشگاههای تهران، شهرستانها و قم برگزار شد و بقیه تا ۳ روز آینده برگزار میشود.

وی ادامه داد: کتابهایی را با عنوان الگوی همه جانبه توسعه، رویکرد بیداری اسلامی، الگوی همکاری کشورهای اسلامی، مدل همکاری پایدار و گفتارپژوهی که برگرفته از آثار مصاحبه با صاحبنظران است، آماده کردهایم.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار داشت: ۳ جلد مجله علمی و پژوهشی نیز تا روز همایش در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت و در روز همایش مقالات و سخنرانیهای علمی پیشبینی شده و سخنرانان داخلی و خارجی به دعوت شورای عالی بیداری اسلامی برای شرکت در این همایش حضور خواهند یافت.

حسنبیگی اضافه کرد: سلسله نشستهایی هم در روز دوم همایش پیشبینی شده و ۶ مقاله علمی در بعد از ظهر روز اول هم ارائه خواهد شد و ۶ سخنران از مقامات خارجی نیز به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه نشستهای همایش حاصل مطالعات دانشگاههای مختلف است، افزود: ۶ نشست که در روز دوم برگزار میشود که حاصل همین مطالعات است و مسئولیت هر نشست به عهده یکی از این دانشگاهها گذاشته شده است ضمن اینکه نشستها و مقالات منطبق بر محورهای همایش تعیین شده است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در پاسخ به این پرسش که سخنرانان داخلی همایش نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی چه افرادی هستند و آیا از مسئولان بلندپایه کشوری نیز برای سخنرانی دعوت کردهاید، افزود: ممکن است مسئولین قوا هم باشند ولی در مجموع، شخصیتهایی برای سخنرانی دعوت شدهاند.

حسن بیگی همچنین در پایان اظهار کرد: دنیا در حال تغییر یک پارادایم است و قطعا بعد از فروپاشی شوروی نظام جهانی در حال شکل گیری است و افول قدرت استکباری امریکا امروز کاملا محسوس است. جهان در آینده به منظومههایی تقسیم خواهد شد که یکی از بزرگترین منظومههای شکل گیرنده در آینده منظومه اسلامی خواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار