وزیرخارجه لبنان:

مقاومت از قاموس لبنان قابل حذف شدن نیست

وزیر امور خارجه لبنان تاکید کرد که مقاومت بزرگتر از آن است که کسی یا مجموعه ای بتواند آن را تغییر دهد و از قاموس و زندگی مردم لبنان حذف کند.
کد خبر: ۱۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴ - 08March 2014

مقاومت از قاموس لبنان قابل حذف شدن نیست

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایرنا، جبران باسیل وزیر امور خارجه جدید لبنان گفت: مقاومت بزرگتر از آن است که کسی یا مجموعه ای بتواند آن را تغییر دهد و از قاموس و زندگی مردم لبنان حذف کند.

وی در فرودگاه بیروت و در پاسخ به این پرسش، آیا درمعاله « ارتش ، ملت و مقاومت» که لبنان برای درج در بیانیه ها و اسناد اتحادیه عرب قبلا ارسال کرده است، تعدیلی صورت می گیرد؟، افزود: ما خجالت نمی کشیم که بگوییم لبنانی ها خواستار حذف مقاومت از زندگی و قاموس خود نیستند.
 
«عدنان منصور» وزیر سابق خارجه لبنان پیشتر به اتحادیه عرب اعلام کرده بود که مانند سال های گذشته معادله « ارتش ، ملت و مقاومت» در اسناد و بیانیه های این اتحادیه درج شود.
 
وزیر خارجه لبنان گفت: ما در مرحله تغییریافته ای قرار داریم و مشخص نیست که همه نصوص و شرایط محکوم به تغییر نباشند اما مقاومت بزرگتر از آن است که کسی یا مجموعه ای بتواند آن را تغییر دهد و از قاموس و زندگی مردم لبنان حذف کند.
 
جبران باسیل افزود : الان در بیانیه وزارتی هم بحث و بررسی ها در باره معادله ارتش ، ملت و مقاومت با گذشته مختلف است.
 
وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که گفت از شما نقل شده ، مقاومت در کار برگه لبنان درج شده است اما در اسناد اجلاس سران اتحادیه عرب در کویت که اواخر ماه جاری میلادی درج نمی شود، آیا این صحت دارد؟ تصریح کرد: صحت ندارد ، گفتم که نه من و نه شخص یا مجموعه دیگری نمی تواند مقاومت را حذف کند.
 
وزیرخارجه لبنان تاکید کرد: اجماعی ملی درلبنان وجود دارد که لبنان کشوری مقاوم در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی باقی بماند ، ما که باشیم که بتوانیم مقاومت را حذف کنیم.
 
 وضعیت جهان عرب خوب نیست
 
جبران باسیل با تاکید به اینکه « وضعیت جهان عرب در بهترین حالات خود نیست»، گفت: معتقدم مشکلات عربی عربی رو به افزایش است و لبنان باید در حدی که می تواند برای نزدیک کردن کشورهای عربی به یکدیگر تلاش کند نه اینکه به مشکلات آنها بیفزاید و یا مشکلات آنها را وارد سرزمین خود کند.
 
وی افزود : این کاری است که ما انجام خواهیم داد و تلاش می کنیم مشارکت ما مثبت باشد.
 
وزیر خارجه لبنان در باره آخرین تصمیمات کمیته بیانیه وزارتی دولت جدید و اینکه آیا هنوز اختلافات بر سر مقاومت و اعلامیه بعبدا وجود دارد یا نه ؟؛ گفت: خبر جدیدی نیست، اما در خصوص بند متعلق به لبنان در بیانیه اتحادیه عرب یعنی بند همبستگی با لبنان در نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب در بیانیه وزراتی بررسی شد و آنچه در قاهره اعلام می کنیم قبلا موافقت رییس جمهوری و نخست وزیر را کسب کرده است.
 
بعد از 10 جلسه فشرده و21 روز پراز کش و قوس های سیاسی، بیانیه وزراتی دولت جدید لبنان همچنان صادر نشده است.
 
دهمین جلسه کمیته تدوین بیانیه وزارتی دولت تمام سلام عصر امروز جمعه بدون نتیجه پایان یافت و قرار شد جلسه بعدی عصر سه شنبه دیگر برگزار شود و این در حالی است که تنها 9 روز دیگر براساس قانون اساسی فرصت برای صدور بیانیه و گرفتن رای اعتماد از مجلس لبنان وجود دارد.
 
در صورت سپری شدن فرصت 30 روزه قانونی، بیانیه وزارتی صادر نشود و دولت نتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد، رییس جمهروی باید نخست وزیر جدید را برای رایزنی ها معرفی کند و دولت تمام سلام به عنوان دولت عهده دار امور لبنان به کار خود ادامه دهد.
 
مردم لبنان یازده ماه صبر کرده بودند تا اینکه روز (شنبه)، 26 بهمن ماه ، انتظار آنها بسر رسید و دولت جدید متولد شد.
 
«تمام سلام» نخست وزیر اسامی کابینه دولت جدید را به رییس جمهوری این کشور معرفی کرد با این امید که چالش های امنیتی، ناملایمات سیاسی و مشکلات اقتصادی از لبنان رخت بربندد.
 
اما ازهمان موقع هم، همه پیش بینی یک دوره سخت و نفس گیر را برای تدوین و صدور بیانیه وزارتی کرده و از آن به عنوان یک « امتحان بزرگ»برای دولت سلام یاد کردند ،دولتی که عمر آن اگرهمه چیز طبیعی سپری شود، حدود 90 روز دیگر خواهد بود.
 
دولت جدید لبنان روز سه شنبه ( 29/ 11/92) نخستین جلسه خود را به ریاست « میشل سلیمان» رییس جمهوری این کشور در بعبدا (کاخ ریاست جمهوری لبنان) برگزار کرد و در همین جلسه اعضای کمیته تدوین بیانیه وزارتی دولت انتخاب شدند.
 
هر دولت جدید لبنان در شروع کار خود بیانیه ای را صادر می کند که در آن مواضع ، رویکردها و برنامه هایش درج می شود و به آن بیانیه وزراتی می گویند.
 
از گروه 8 مارس و احزاب همسوی با آن « محمد فنیش» وزیر مشاور در امور پارلمان و عضو حزب الله، « علی حسن خلیل» وزیر دارایی و عضو جنبش شیعی امل و « جبران باسیل» وزیر خارجه و مسیحی مارونی عضو جریان ملی آزاد به رهبری«میشل عون» عضو این کمیته هستند.
 
« پطرس حرب» وزیر ارتباطات و مسیحی مستقل نزدیک به حزب جریان المستقبل، «سجعان قزی» وزیر کار و مسیحی عضو حزب الکتائب و «نهاد المشنوق» وزیر کشور و اهل تسنن عضو حزب جریان المستقبل از طرف جریان 14 مارس در این کمیته حضور دارند.
 
«وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت ، دروزی عضو حزب « سوسیالیست ترقی خواه» به ریاست « ولید جنبلاط » در این کمیته عضویت دارد که به اعتقاد کارشناسان نقش و رای مهمی در تصویب بیانیه وزارتی دولت تمام سلام داشته است.
 
بیانیه وزارتی که از آن به عنوان پاشنه آشیل دولت تمام سلام یاد می شود، مدت هاست بر سر یک بند آن بگومگوهای سیاستمداران شروع شده و تنها براساس یک توافق نانوشته برای مدتی قطع و به بعداز تشکیل دولت موکول شد.
 
معادله « ارتش، ملت و مقاومت» که تضمین کننده موفقیت لبنان در هر رویارویی با دشمن صهیونیستی است، درج آن در بیانیه وزارتی با مخالفت گروه 14 مارس بویژه جریان المستقبل به رهبری«سعدحریری» و حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیرجعجع» که حتی حاضر نشد به دلیل حضور حزب الله در دولت سلام شرکت کند، رو به رو شده و برخی وزاری وابسته به المستقبل از جمله « پطرس حرب» که در کمیته تدوین بیانیه وزارتی هم عصو است، تهدید کرده بودند که اگر این معادله در بیانیه وزارتی قرار گیرد، استعفا می دهند.
 
در چنین شرایطی این کمیته در جلسات مختلف تلاش کرد تا با حل نقاط اختلافی و نزدیک کردن دیدگاه ها بویژه حول دو گزینه « معادله ارتش ،ملت و مقاومت» و « اعلامیه بعبدا» ، دولت تمام سلام با بیانیه وزارتی به مجلس نمایندگان لبنان برای اخذ رای اعتماد برود.
 
اما جمعه گذشته و همزمان با برگزاری هفتمین جلسه کمیته وزارتی ، سخنرانی رییس جمهوری لبنان همچون « بمبی خبری» در فضای سیاسی لبنان منفجر شد.
 
میشل سلیمان که حدود 3 ماه به پایان دوران ریاست جمهوری او باقی مانده است، درسخنرانی خود در همایش « سرزمین من ... فردای روشن» تلاش کرد که سه گانه ساختگی« زمین ، ملت و ارزش های مشترک» را در برابر سه گانه تاریخی وتضمین کننده امنیت و تمامیت ارضی لبنان « ارتش ، ملت و مقاومت » قراردهد.
 
وی که انتظار می رفت درمقام رییس جمهوری، شخصی بی طرف و فصل الخطاب باشد، در جبهه مخالف مقاومت ضد صهیونیستی ایستاد و از گزینه ای که سال ها منجی لبنان بوده است به عنوان یک معادله « سخت و چوبین » یاد کرد و آشکارا خواستار کنار گذاشتن آن شد.
 
میشل سلیمان همچنین با بی اهمیت جلوه دادن بیانیه وزارتی گفت که اعلامیه بعبدا از این بیانیه با ارزش تر و مهمتر است.
 
اعلامیه بعبدا که در کاخ ریاست جمهوری لبنان امضا شده خواستار خویشتنداری و بی طرفی لبنان در قبال بحران سوریه است که با تمسک به این بیانیه عده ای تلاش دارند حزب الله را تحت فشار قراردهند تا از سوریه خارج شده و از حمایت از مقاومت ضد صهیونیستی دست بردارد.
 
در واکنش به اظهارات رییس جمهوری لبنان، حزب الله شامگاه شنبه با صدور بیانیه ای تاکید کرد: با احترام زیاد و موکد به مقام ریاست جمهوری، اما براساس آنچه از سخنان ایشان شنیدیم ، به این باور رسیدیم که رییس جمهوری در مدت باقیمانده از دوران خود باید توجه خاصی به مسائل داشته باشد».
 
در ادامه این بیانیه که در رسانه های لبنانی بازتابی گسترده داشت ، آمده است : ساکن قصر بعبدا ( کاخ ریاست جمهوری) بین طلا و چوب تمایزی قائل نیست.
 
صحنه سیاسی لبنان که با تهدیدهای امنیتی دشمنان صهیونیستی و تکفیری تروریستی مواجه است، با اظهارات «میشل سلیمان» رییس جمهوری این کشوردرباره مقاومت و واکنش حزب الله به آن وارد مرحله جدیدی شد.
 
از قبل هم قابل پیش بینی بود که تفاهم های صورت گرفته برای تشکیل دولت جدید لبنان شکننده است و باردیگر رویارویی و صف آرایی موافقان و مخالفان مقاومت ضد صهیونیستی شکل می گیرد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار