معرفی سومین شهید شاخص سال 1393

"مالکوم لطیف شباز" شهید جهان اسلام

قتل مشکوک مالکوم شباز نوه مالکوم ایکس رهبر مسلمانان آمریکا که توجه بسیاری از آژانس‌های خبری را به خود جلب کرد، از سوی رسانه‌های وابسته به غرب، قتلی ساده بر اثر درگیری و نزاع یاد شد... مذهب او شیعه بود و با نقشی فعال در جامعه مسلمانان آمریکا از جمله هواداران نظام جمهوری اسلامی و آیت‌الله خامنه‌ای به شمار می‌رفت.
کد خبر: ۱۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴ - 09March 2014

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، صبح پنجشنبه 9 می، رسانههای خبری از قتل "مالکوم شباز" خبر دادند. خبری که این رسانهها تحت تاثیر "اف بی آی" به تحریف آن پرداختند.

قتل مشکوک مالکوم شباز، نوه مالکوم ایکس رهبر مسلمانان آمریکا، توجه بسیاری از آژانسهای خبری را به خود جلب کرد. خبری که از سوی رسانههای وابسته به غرب، قتلی ساده بر اثر درگیری و نزاع یاد شد.   
 
بازخوانی زندگی و نحوه کشته شدن نوه رهبر مسلمانان آمریکا، مرگ وی را فراتر از قتلی ساده نشان میدهد.

مالکوم شباز متولد 1984 در پاریس، فرزند قبیله، دومین دختر مالکوم ایکس است. او شباهت بسیاری به پدربزرگش داشت که شاید بتوان علت آن را به این امر نسبت داد که وی نخستین نوه مذکر خانواده به حساب میآمد.   
 
در دوران کودکی بسیار کنجکاو و پر شور بود و در 9 سالگی رانندگی را فرا گرفت. وی در طول زندگی کوتاه خود، با افراد زیادی برخورد کرد؛ ملیت پدرش الجزایری بود. پدر مالکوم در پاریس با مادرش آشنا شد. گفتهاند مالکوم هیچگاه نتوانست پدر را ببیند؛ البته منابعی نیز اعلام کردهاند وی را دیده است اما روابط خوبی با یکدیگر نداشتهاند.   
 
مذهب او شیعه بود و در جامعه مسلمانان آمریکا نقش فعالی را اجرا کرد. او از جمله هواداران نظام جمهوری اسلامی و آیتالله خامنهای به شمار میرفت.

وی حضور مستمری در جامعه اسلامی فاطمیه در کالیفرنیا داشت. از مهمترین اتفاقات زندگی شباز به نقل از خودش، میتوان به سفر حجم در سال 2012 اشاره کرد. وی همانند پدربزرگش معتقد بود این تجربه، زندگیاش را تغییر داد. وی درباره این سفر بیان کرد گویا دوباره متولد شده است. او نمیتوانسته پس از مشاهده کعبه، جلوی ریزش اشکهایش را بگیرد.   
 
اما، در کنار زندگی اجتماعی شباز به عنوان نوه رهبر مسلمانان امریکا، میباید به بعد فعالیتهای سیاسی وی نیز توجه کرد. او در وبلاگ خود مینویسد: در سال 2012 متوجه شدم تحت تعقیب نیروی مبارزه با تروریسم اف بی آی هستم. آنها نگران سفرهای متعدد من بودند. من در دمشق به مدت بیش از یک سال زندگی و تحصیل کردم.   
 
این گفته نشان میدهد وی نیز همانند پدربزرگش، شخصیت تأثیرگذار مذهبی بوده است؛ تا حدی که اف بی آی در راستای سیاستهای اسلامهراسانه مقامات آنگلوصهیون، وی را تحت تعقیب قرار میدهد.

مالکوم شباز در قسمتی دیگر از وبلاگش، در مورد جلوگیری از آمدنش به ایران سخن به میان میآورد و مینویسد: یک هفته پیش از حمله ناتو به لیبی، با معمر قذافی دیدار داشتم و خود را برای سفر به تهران آماده میکردم که در جشنواره فیلم فجر شرکت و درباره هالیوودیسم و خشونت سخنرانی کنم. دو روز پیش از سفر به تهران، توسط اف بی آی دستگیر شدم. در زمان بازجویی نام واقعی خود را نگفتم و به اتهام جعل هویت، محکوم و به زندان فرستاده شدم.

این اظهارات نشاندهنده ابعاد تأثیرگذار شخصیت اوست. اگر چه سخنی در مورد آن که بین وی و قذافی چه گذشته، به میدان نیامده است اما این گفته عمق وجود اثرگذار وی را بیان میدارد.

در نتیجه، تعقیب و گریز و دستگیری شخصی که به شدت تحت تأثیر سیاستهای ضد امپریالیستی و زیر سایه تفکرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر مسلمین جهان، آیتالله خامنهای قرار داشته است دور از ذهن به نظر نمیرسد.   
 
مالکوم شباز چگونه به شهادت رسید؟

منابع آگاه خبری از دیدار شباز با مسلمانان مکزیک خبر میدهند. مسلمانان و مهاجرین ضدامپریالیسم آمریکای لاتین که در گذشته به شدت تحت تفکر مالکوم ایکس بودهاند، این بار قصد داشتند تا با استفاده از پتانسیل شباز، سیاستهای ضد امپریالیستی خود را ادامه دهند. از این رو وی عازم مکزیک میشود.   
 
شباز تحت تعقیب و کنترل پلیس فدرال ایالات متحده بود. کنترل و مراقبت با توسل به سیستمهای شنود در کشوری همانند مکزیک که بزرگترین سفارت آمریکا پس از افغانستان، در آن قرار دارد کار مشکلی نیست، چرا که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده در این کشور به راحتی میتوانند به فعالیت برخیزند.   
 
بر این اساس، از آن جا که شباز و همراهانش محل مناسبی را برای گفتگو پیدا نمیکنند تصمیم میگیرند به طور ناگهانی به تفریحگاهی رفته تا در میان شلوغی محوطه، دیدارهایشان را به دور از گوشهای اف بی آی انجام دهند.

طبق برنامه باید دیداری میان مالکوم شباز و میخائیل سورائز در یک تفرجگاه صورت میگرفت. سورائز، رهبر جنبش کارگری مکزیک بود که وی در آپریل سال جاری، از آمریکا اخراج کردند. اما این نشست ناکام میمانَد، چرا که سورائز با بدن مجروح و به خون آغشته نوه مسلمانان آمریکا مواجه میشود. با وجود تلاش سورائز برای انتقال شباز به بیمارستان، وی در راه، جان خود را از دست میدهد و به پدربزرگ شهیدش میپیوندد.   
 
مسئولیت پیگیری ترور مالکوم شباز به پلیس فدرال آمریکا محول میشود. از آنجا که قاتل میباید خود را بیگناه نشان دهد، قتل را یک درگیری عادی میان شباز و صاحب تفریحگاه عنوان میکنند و با توسل به رسانههای وابسته به خود، به ویژه فاکس نیوز که محور  اصلی فعالیتش اسلامهراسی است، میکوشد وجهه اسلامی این فعال اسلامی را هدف قرار دهد.   
 
همچنین حضور وی را در این محل به دلیل بیبند و باری و بیقیدی شباز به اسلام مطرح کردند. این در حالی است که بازخوانی زندگی شهید جوان اسلام در آمریکا، خط بطلانی عمیق بر این ادعا میکشد.

گفتنی است "مالکوم لطیف شباز" معروف به "حاج شباز" مسلمان شیعه و دانشآموخته جامعةالمصطفیالعالمیه، مبارز ضد صهیونیسم و مخالف امپریالیسم جهانی، نوه "مالکوم ایکس" رهبر شهید مسلمانان آمریکا بوده که به عنوان یکی از سه شهید شاخص سال 1393 از سوی سازمان بسیج مستضعفین معرفی شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار