مقدم‌فر:

ضروری‌ترین نیاز در عرصه فضای مجازی تولید محتواست

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران با اشاره به اهمیت تولید محتوا در فضای مجازی اظهار داشت: کشورهای مسلمان باید در فضای مجازی جبهه‌ای و هماهنگ عمل کنند.
کد خبر: ۱۳۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰ - 22July 2013

ضروری‌ترین نیاز در عرصه فضای مجازی تولید محتواست

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حمیدرضا مقدمفر معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از پایگاه اطلاعرسانی نخستین جشنواره بینالمللی فعالان مجازی مقاومت و بیداری که صبح امروز برگزار شد با تبریک به برگزارکنندگان این جشنواره، اظهار داشت: این جشنواره حتما اقدام موثر و فراگیری خواهد بود و جای چنین اقدامی در عرصه بیداری اسلامی تا به حال خالی بوده است.


وی بسیج مستعضفان را تبلور انقلابهای مردمی دانست و خاطرنشان کرد: انشاءالله این جشنواره اقدامی مبارک و منشأ خیر برای جهان اسلام باشد.


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تصریح کرد: فضای سایبر و مجازی برای جمهوری اسلامی ایران و جهان هم فرصت و هم تهدید است و یکی از عرصههای فرصت و تهدید بودن آن امروز در انقلاب مصر مشاهده میشود.
 

مقدمفر ادامه داد: آن زمانی که بیداری اسلامی و انقلاب در مصر شکل گرفت، فضای اینترنت در آن به عنوان یک ابزار برای تقویت این جنبش موثر بود و نقش یک فرصت را بازی کرد و جوانان مسلمان مصر به وسیله شبکههای اجتماعی فیسبوک و توئیتر انقلاب مصر را شکل دادند.


وی با بیان اینکه امروز شاهد یک جنبش و حرکت در ظاهر غیرخشونتآمیز با عنوان جنبش تمرد هستیم که به نهضت قبلی آسیب و لطمه میزند و یک تهدید است، تصریح کرد: ابزار اصلی در این جنبش فضای مجازی است و همان فیسبوک و توئیتری که ابزاری در جهت بیداری اسلامی بود، امروز ابزاری در خلاف جهت آن است.


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه با اشاره به نقش شبکههای اجتماعی و فضای مجازی در فتنه 88 اظهار داشت: در فتنه 88 نیز یکی از ابزارهای مؤثر رسانههای اجتماعی نظیر فیسبوک و توئیتر بودند و خانم کلینتون وزیرخارجه سابق آمریکا نیز رسما اعلام کرد که ما تعمیرات توئیتر را به خاطر اتفاقات رخ داده در ایران به تعویق میاندازیم.
 

مقدمفر افزود: هدفگذاری آمریکا به عنوان راس نظام سلطه در استفاده از فضای مجازی همین بوده است و آمریکاییها سندی را که در سال 2000 به عنوان سند امنیت ملی منتشر کردند، بعد از اینکه منافع حیاتی آمریکا را معرفی میکنند، رسما اینترنت را به عنوان ابزار دیپلماسی عمومی مطرح میکنند و در آن سند آورده شده است که "برنامهریزی ما باید به گونهای باشد که توانایی ما را برای اطلاعرسانی و تاثیرگذاری بر ملل دیگر در جهت منافع آمریکا تقویت کند و توسعه اینترنت و استفاده از آن برای تاثیرگذاری بر دیگران بخش مهمی از سیاست استراتژیک آمریکاست".


وی خاطرنشان کرد: از سال 2000 تا به امروز که از آن سند میگذرد، این سیاست موفقیتهایی را به همراه داشته است و اینترنت خصوصا در آسیا توسعه پیدا کرده است و یکی از سایتهای مرجع در این زمینه اخیرا اعلام کرد که 2/5 میلیارد نفر در آسیا از اینترنت استفاده میکنند.


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه با بیان اینکه امروزه دنیای جدید در حال شکلگیری است، گفت: در حال حاضر اینترنت وقت بیشتری از مردم نسبت به تلویزیون میگیرد. یک زندگی جدید در حال ایجاد است و فضای مجازی مانند فضای رئال در همه عرصهها حضور دارد و کاربران با آن زندگی میکنند.


مقدمفر این زندگی جدید را با هدفگذاری آمریکا دانست و گفت: بیشترین نقطه تهدید در عرصه فضای مجازی موضوع فرهنگی است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدورای کرد که این جشنواره منشأ ایجاد یک شبکه بینالمللی و به عنوان یک فرصت ظاهر شود و گفت: این جشنواره یک اقدام به هنگام از بسیج در عرصه بینالملل است.


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص تشکیل شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: در حکمی که مقام معظم رهبری برای تشکیل این شورا صادر کردند، 3 جنبه در آن هدفگذاری شده بود که اولا اشراف در سطوح داخلی و خارجی، ثانیا مواجهه فعال و خردمندانه، ثالثا در نظر گرفتن محورهای سختافزاری و نرمافزاری و محتوایی.


مقدمفر اظهار داشت: اگر بخواهیم در فضای مجازی به دنبال ایجاد فرصت باشیم، شرط لازم آن است که در این عرصه جنبههای سختافزاری و نرمافزاری را در نظر بگیریم و خردورزانه و فعالانه وارد شویم.
 

وی شرط کافی تاثیرگذاری در فضای مجازی و بهرهبرداری از آن به عنوان یک فرصت را "تولید محتوا" دانست و تصریح کرد: حتما باید تولید محتوا داشته باشیم و به تولید محتوا توجه کنیم. البته راهاندازی سایت خیلی خوب است، اما در سایت نیز باید به تولید محتوای خوب و مبتکرانه توجه کرد، چرا که تولید محتوا ضروریترین نیاز در این عرصه است و اگر محتوا تولید نشود اقدامات دیگر نیز به نتیجهای نمیرسد.


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه ادامه داد: مورد دیگر در این زمینه جبههای عمل کردن است، چرا که دشمنان ما در فضای مجازی جنگی را رقم زدند و به صورت جبههای و هماهنگ در حال عمل کردن هستند. به طور مثال در مصر ظاهرا کودتای خشونتآمیز دیده نمیشود، اما جنگ نرمی در حال رخ دادن است. در فتنه 88 نیز مدلی از این نوع جنگ را برخورد داشتیم.


مقدمفر با اشاره به فعالیت هماهنگ و جبههای دشمنان در عرصه فضای مجازی، حرکت آنها را کاملا منسجم دانست و گفت: امروز جهان اسلام با جبههای هماهنگ از دشمنان در عرصه فضای مجازی مواجه شده است. مسلمانان نیز باید در این فضا یک دیگر را پیدا کنند و دست به دست یکدیگر دهند و آنجاست که اهمیت این جشنواره مشخص میشود و این جشنواره میتواند بسیار مهم و ثمربخش باشد.


وی با اشاره به برگزاری اجلاسهای مختلف بیداری اسلامی در ایران تصریح کرد: کشورهای اسلامی واقعا تشنه هستند و افرادی که در اجلاس بیداری اسلامی شرکت کردند، میگفتند که مردم کشورشان تشنه عضو شدن و فعالیت در چنین شبکههایی هستند و انشاءالله این اقدام دوستان چنین عطشی را رفع کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار