امیر سرتیپ اسماعیلی خبر داد

۱۵ پروژه و یک رزمایش خاص برای سال ۹۳

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش گفت: پروژه «پوش»، پروژه متحرک‌سازی لانچر موشک یا پرتاب کننده موشک برد متوسط است تا این لانچر‌ها توسط هواپیماهای ضد سامانه‌های موشکی کشف نشوند و بتوانند همزمان در زمان بسیار کوتاهی هم شلیک کنند و هم تغییر مکان دهند.
کد خبر: ۱۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴ - 16March 2014

۱۵ پروژه و یک رزمایش خاص برای سال ۹۳

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران به ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت دستاوردهای پدافند هوایی کشور در سال ۹۲، پروژههای جدید قرارگاه پدافند هوایی در سال ۹۳، رزمایش جدید پدافند هوایی و بهکارگیری دستاوردهای جدید در این رزمایش، شناسایی پهپادها، هواپیماهای پنهانکار و نحوه پاسخ به تهدیدات دشمن پرداخت. متن این گفتوگو در ذیل آمده است.

درباره آخرین دستاوردهای پدافندهای هوایی کشور بفرمائید؟

امیر اسماعیلی: نزدیک پنج سال از تفکیک قرارگاه پدافند هوایی نسبت به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران میگذرد و در مدت این پنج سال دستاوردهای بسیار خوبی به عنوان یک ستاد تخصصی در کشور جمهوری اسلامی ایران داشته و من بسیاری از این موارد را در طول سالیانی که در خدمت شما عزیزان بودم عرض کردهام، لذا لازم میدانم با توجه به اینکه چند روزی از سال باقی مانده، عرض کنم چه اتفاقاتی در طول سال ۹۲ افتاد.

ما مأموریت قرارگاه پدافند هوایی را به ۴ بخش کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام تقسیم کردیم. قرارگاه پدافند هوایی برای اینکه بتواند در همه این ۴ بازو خوب اقدام کند همه پروژهها و دستاوردهایش را در این ۴ بازو تقسیم کرده است.
 
در دو بخش کشف و شناسایی، دو بازوی عجین شده با همدیگر، ۹ پروژه و کارویژه عمده را در سال ۹۲مستقر کردیم. مانند رادار «آرش» که یک رادار «سالید استیت» است. مثل رادار «مراقب» که رادار آرایه فازی و مکمل رادار آرش در باندهای فرکانسی برای جلوگیری از جنگ الکترونیکی دشمن است.
 
رادار «دهم شهریور» نیز که رادار کاملاً پسیو و منحصر به فردی در منطقه است، یعنی این رادار اهداف ریز پرنده را میبیند اما خودش دیده و کشف نیشود، زیرا موجی از خودش ساطع نمیکند.
 
همچنین پروژههای کشف و شناسایی مانند «صیاد ۴۰» در بخش شنود الکترونیکی و سامانه «راصد ۳۲» در بخش دیدهبانی و کلاً ما ۹ پروژه عمده در بخش کشف و شناسایی داشتیم.

در بخش رهگیری و انهدام که دو بازوی سوم و چهارم در پدافند هوایی و عجین با همدیگر هستند ما پروژههای موشکی «تلاش» را داریم که در حقیقت عجین سامانه موشکی ارتفاع متوسط و بالا به اس ۲۰۰ را شاهد بودیم و الحمدلله شلیک موفقی داشتیم.
 
سامانه موشکی «مرصاد ۱» را که در سال ۹۱ قول داده بودیم به کمک بازوان توانمند صنایع دفاعی کشور به سامانه «مرصاد ۲» با قابلیتهای بسیار بالاتر تجهیز کرده و تغییر دهیم، راهاندازی کردیم.
 
موشکهای «شلمچه» که موشکهای برد ارتفاع متوسط ما و کاملاً بومی و برای درگیری با این دسته از هواپیماهای پرواز کننده و حملهور احتمالی در بخش ارتفاع متوسط است نیز تحویل قرارگاه پدافند هوایی شده است.

همچنین پروژههای «پوش» و «فاروق» را تا این لحظه نه خبری کرده بودیم و نه رونمایی کردیم و اولین بار شما هستید که متوجه میشوید.
 
پروژه «پوش»، پروژه متحرک سازی لانچر موشک یا پرتاب کننده موشک برد متوسط است. برای اینکه این لانچرها توسط هواپیماهای ضد سامانههای موشکی کشف نشوند و بتوانند همزمان در زمان بسیار کوتاهی هم شلیک کنند و هم تغییر مکان دهند.

همچنین پروژه «حلقه بیدار» که تاکنون خبری نکرده بودیم و اکنون در پایان سال آن را خبری میکنیم، در حقیقت IFF یا سامانه شناسایی است که هم به شکل غیر فعال یا پسیو و هم به شکل فعال یا اکتیو انجام وظیفه میکند و در حقیقت این حلقه بیدار دو بخش است که به دست جوانان قرارگاه پدافند هوایی طراحی و تولید شده است.

در بخش ارتباطی که در حقیقت رگ حیاطی سامانههای کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام است، ما تقریباً به عرصه بسیار خوبی از فیبر نوری رسیدهایم. بستر ارتباطی قرارگاه پدافند هوایی یک بستر امن و ایمن برای ارتباطات شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور است که از لایههای متعدد ارتباطی استفاده کرده و امروزه ارتباط در حقیقت نقش مهمی در صحنههای رزمی ایفا میکند.

همچنین سامانه ارتباطی «تروپواسکتر» تاکتیکی که در بهمن ماه امسال رونمایی کردیم، قادر است به شکل تاکتیکی، همه اطلاعات صحنه نبرد را از یک نقطه به هر نقطه دیگری که فرمانده تشخیص دهد، منتقل کند. این اطلاعات هم صوتی و هم تصویری است، یعنی ممکن است فرمانده صحنه نبرد هزار کیلومتر دورتر از صحنه نبرد باشد اما میتواند بسیار راحت آن را ببیند و مدیریت صحنه نبرد کند.
 
این ارتباط یک ارتباط درونسازمانی است و به هیچ عنوان قابل جنگ الکترونیک نیست، زیرا کدهای آن توسط جوانان برومند ارتباطی قرارگاه پدافند هوایی طراحی و تولید شده است.

در بخش صحنهای و میدانی این افتخار را داریم که با اینکه ۵ سال از تفکیک قرارگاه پدافند هوایی از نیروی هوایی میگذرد ۵ رزمایش عمده، سراسری و مشترک در کل کشور انجام دادهایم.
 
این رزمایشها به هیچ عنوان شبیه هم نبوده و در مناطق متفاوت و با تاکتیکها و تفکرات متفاوتی انجام شده و این تفکرات متفاوت به خاطر تهدیداتی است که هر روز شاهد آن هستیم و قرارگاه پدافند هوایی بایستی خودش را آماده این شرایط کند.

من یک آمار کلی به شما عرض میکنم که در طول ۱۲ ماه سال ۹۲ که روزهای پایانی آن را سپری میکنیم ما ۲۴ کارویژه و پروژه عمده را کلید زده و مستقر کردهایم و اینها فقط پروژههای تحقیقاتی نبوده و تقریباً ماهیانه دو پروژه را کلید زدیم.
 
برای سال ۹۳ نیز ۱۵ پروژه و کارویژه عمده را در نظر داریم که انجام دهیم. انشالله برای ۲۹ فروردین که روز ارتش جمهوری اسلامی ایران است امیدواریم چند مدل از این پروژهها که از ۳۰ درصد تا بالای ۸۰ درصد کار روی آن انجام شده را رونمایی کنیم.
 
از رزمایش جدید چه خبر؟
 
امیر اسماعیلی: رزمایش ما در سال ۹۲ یک رزمایش مشترک و سراسری و موفقیتآمیز هم بود اما آن را خبری نکردیم که علل خاصی داشت. تاکتیکهای خاصی را نیز در آن تمرین کردیم و تقریباً سه پاسگاه فرماندهی و ۴ رزمایش مصباحالهدی در سطح کشور و مناطق پدافند هوایی به شکل موزاییکی انجام دادیم.
 
برای سال ۹۳ نیز رزمایش خاص دیگری در نظر داریم که این رزمایش سال ۹۳ تقریباً مشابه هیچ کدام از رزمایشهای ۵ سال گذشته نیست و نخواهد بود.
 
از دستاوردهای جدیدی که خبر دادید (رادارهای پوش و فاروق و حلقه بیدار) در رزمایش آینده استفاده خواهید کرد؟

امیر اسماعیلی: قطعاً، ما اولین آزمایش فنی و میدانی همه دستاوردهایی که توسط صنایع دفاعی یا دانشگاه یا در حلقه مشترک قرارگاه، دانشگاه و وزارت دفاع انجام میشود را در رزمایشها تست میکنیم تا هم جوانان ما با این سیستم عجین شوند و هم در صحنه قابلیتهای خودش را انشالله نشان بدهد.
 
آخرین باری که هواپیما یا پهپاد بیگانهای در کشور شناسایی شده، چه زمانی بوده است؟

امیر اسماعیلی: هواپیماهای بدون سرنشین یا با سرنشین مانند u۲ که «استیلس» یا پنهانکار هستند خیلی دوست دارند که بر فراز کشورها پرواز کنند و شاهد این هم هستیم بسیاری از کشورهایی که با کشورهای فرامنطقهای، معاهدات نظامی دارند شکایت میکنند که چرا پهپاد بدون مجوز یا هواپیماهای شناسایی جاسوسی برفراز کشور آنها پرواز میکنند.
 
اما امروز شما شاهد موارد عینی از توانمندی قرارگاه پدافند هوایی هستید که اجازه ورود پهپاد یا اجازه ورود و نفوذ هواپیمای جاسوسی یا شناسایی آمریکایی یا فرامنطقهای را به کشور نمیدهد. آنها به موقع خارج از مرزها شناسایی شده و اگر نزدیک به مرزهای ما شوند به آنها اخطار هوایی داده میشود. آنها نیز تمکین کرده، پاسخ میدهند و از مرزهای ما دور میشوند.

در بسیاری از مرزهای مشترک ما با آبهای بینالمللی طبیعتاً بسیاری از پروازها حضور دارند. قرارگاه پدافند هوایی بایستی در این جور مواقع بسیار هوشیار عمل کند و همانطور که میدانید قرارگاه پدافند هوایی با همه سامانههایی که در اختیار دارد شبانهروزی ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی، چشمان بیدار آسمان جمهوری اسلامی ایران است.
 
اگر خدایی نکرده دشمن جمهوری اسلامی ایران به خودش این جرأت و جسارت را بدهد که به جمهوری اسلامی ایران حمله و به خاک مقدس کشورمان تعدی کند، شما چه میکنید؟
 
امیر اسماعیلی: خوب شما گفتید خدایی نکرده، نه اینکه از باب بیم و ترس برای جمهوری اسلامی ایران باشد، بلکه این بیم و ترس باید برای آن کسی باشد که حتی چنین فکری را به خود راه دهد. اگر چنین کشور یا کشورهایی بخواهند قصد حمله به فضا و خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران که ریشه در خون شهدا دارد را ذرهای در مخیله خودشان جا دهند، مطمئن باشند که طوفان سهمگین ملت عزیزمان و سامانههای هولناک دفاعی ما انشاءالله سیلی محکمی به آنها خواهند زد.
 
برای نبرد بزرگ آمادهاید؟
 
امیر اسماعیلی:
بله، برای نبرد بزرگ، برای دفاع همهجانبه، برای دفاع از مظلومیت جمهوری اسلامی ایران و برای اقتدار و دستاوردهای کشورمان آمادهایم.
 
پیام نوروزی شما برای ملت ایران؟
 
امیر اسماعیلی: انشاءالله همه ملت عزیز جمهوری اسلامی ایران سال خیلی خوبی داشته باشند. آرزوی سلامت برای خودشان و همه میهمانان و میزبانانشان داریم و امیدواریم موفق باشند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار