نتیجه همه پرسی کریمه مشخص شد/ تماس تلفنی اوباما و پوتین

نتایج اولیه بازشماری همه پرسی در منطقه مورد مناقشه کریمه حاکی است که حدود 90 درصد مردم این منطقه خواستار جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه هستند.
کد خبر: ۱۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷ - 17March 2014

نتیجه همه پرسی کریمه مشخص شد/ تماس تلفنی اوباما و پوتین

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از رویترز، با برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه در موعد مقرر و علی رغم تهدیدهای غرب، مردم این منطقه خواستار الحاق به روسیه شده و متعاقب آن روسای جمهور روسیه و امریکا با تاکید بر مواضع خود به طور تلفنی گفتگو کردند.

همه پرسی شبه جزیره کریمه روز گذشته (یکشنبه) به منظور تعیین سرنوشت مردم این منطقه برای الحاق به روسیه و یا باقی ماندن به عنوان منطقه خودمختار و بخشی از اکراین برگزار شد.

 بر اساس نتایج همه پرسی از شرکت کنندگان در همه پرسی در منطقه مورد مناقشه کریمه، 93 درصد مردم این منطقه به جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه رای مثبت داده اند.

مواضع بازیگران مختلف
 
آمریکا ، اتحادیه اروپا ، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دولت اوکراین پیشتر اعلام کرده اند نتایج این همه پرسی را به رسمیت نمی شناسند.
 
روسیه از این همه پرسی حمایت کرده است. دولت مسکو روز گذشته قطعنامه شورای امنیت در محکومیت برگزاری همه پرسی در کریمه را وتو کرد. دولت های غربی روسیه را تهدید کرده اند در صورت الحاق کریمه به خاک خود ، مسکو را مورد تحریم قرار خواهند داد.

نخست وزیر دولت جدید اوکراین در واکنش به برگزاری این همه پرسی، رهبران محلی روس گرای کریمه را تهدید کرد که زمین زیر پایشان به آتش تبدیل خواهد شد.
 
کریمه تنها منطقه خودمختار اوکراین است که دارای پارلمان و کابینه ویژه خود است.هم اکنون پارلمان و کابینه منطقه ای کریمه نیز در اختیار حامیان روسیه قرار دارد. شبه جزیره کریمه بخشی جنوبی اکراین است که بیش از دو میلیون جمعیت دارد و حدود یک میلیون و نیم تن از آنها روس تبار هستند.
 
تماس تلفنی اوباما با پوتین
 
با اعلام نخستین نتایج از رفراندوم کریمه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود بار دیگر با تکرار موضع آمریکا در عدم قبول نتایج این رفراندوم، این همه پرسی را غیر قانونی و ناقض قوانین اوکراین و با فشارهای نظامی روسیه دانست و اعلام کرد آمریکا و متحدان این کشور نتایج آن را به رسمیت نمی شناسند.

اوباما همچنین پوتین را تهدید کرد که در صورت الحاق کریمه به خاک خود، مورد تحریم غرب قرار خواهد گرفت.

ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در پاسخ به این اظهارات اوباما تاکید کرد که همه پرسی شبه جزیره کریمه مطابق با قوانین بین المللی بوده است.
 
رییس منطقه خودمختار کریمه پس از اعلام نتایج اولیه رفراندوم که حاکی از رای قاطع مردم کریمه به الحاق به روسیه است ، اعلام کرد که درخواست الحاق به روسیه را روز دوشنبه به این کشور ارایه خواهد کرد.

 
نظر شما
پربیننده ها