دبیر کل سازمان ملل؛

تلفات بحران سوریه به 100 هزار نفر رسیده است/ بحران از راه نظامی حل نمی شود

دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه تلفات بحران در سوریه در بیش از دو سال گذشته به 100 هزار نفر رسیده است بر ضرورت افزایش تلاش ها برای برگزاری کنفرانس های صلح تاکید کرد.
کد خبر: ۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱ - 26July 2013

تلفات بحران سوریه به 100 هزار نفر رسیده است/ بحران از راه نظامی حل نمی شود

به گزارش خبرگزرای دفاع مقدس، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنان خود درباره بحران سوریه ضمن ارائه گزارشی از افزایش روزمره تلفات در این کشور گفت: دولت سوریه و مخالفان آن باید موافقت و حسن نیت خود را برای برگزاری کنفرانس های صلح نشان دهند.


در رابطه با چگونگی تداوم بحران سوریه این نکته شایان ذکر است که این بحران داخلی از زمان آغاز در سال 2011 تاکنون به طور روزمره شدت گرفته است. علاوه بر زمان طولانی، دخالت گروه های مختلف داخلی همراه با بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در تعمیق و گسترش بحران نیز تاثیرگذار بوده اند.


همچنین با توجه به دخالت و نقش آفرینی گروه ها و کشورهای خارجی، علت اصلی گسترش خشونت ها و افزایش تلفات انسانی بحران در سوریه را می توان دخالت این عناصر خارجی برشمرد. بدین نحو می توان بیان داشت که نیروها و عوامل تاثیرگذار اصلی در میان شورشیان سوری را افرادی از کشورهای دیگر منطقه تشکیل می دهند که به صورت گروه های سلفی و جهادی وارد جریان مبارزه مسلحانه علیه دولت مرکزی سوریه به رهبری بشار اسد شده اند و به صورت مالی و نظامی نیز از طرف کشورهای منطقه و برخی دول غربی مورد حمایت قرار گرفته اند.


در این رابطه با توجه به عمق و شدت بحران، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات پیشین برای حل بحران و همزمان با افزایش تلفات، در روز گذشته طی سخنانی خواستار برگزاری مذاکرات صلح برای توقف بحران شده است.


به گزارش "الجزیره" قطر: دبیر کل سازمان ملل طی سخنانی با ارائه گزارشی از تلفات بحران سوریه و بیان اینکه تعداد کشته شدگان در این بحران از مرز 100 هزار نفر گذشته است بیان نموده است طرفین منازعه باید آمادگی و تمایل خود را برای برگزاری کنفرانس های صلح نشان دهند چرا که این بحران از راه نظامی قابل حل نخواهد بود.


همچنین گفتنی است بان کی مون پس از بیان این سخنان در دیداری نیز که با جان کری وزیر امور خارجه امریکا داشته است تاکید نموده است برگزاری مذاکرات صلح ژنو 2 برای حل بحران امری ضروری و فوری است و استفاده از ابزارهای نظامی تنها منجر به تعمیق و طولانی تر شدن بحران می شود.


علت عدم برگزاری کنفرانس ژنو 2


در حالی روز گذشته دبیر کل سازمان ملل خواستار برگزاری کنفرانس های صلح برای متوقف کردن بحران و ممانعت از افزایش تلفات انسانی بحران سوریه شده است که قرار بوده است مذاکرات صلح ژنو 2 توسط امریکا و روسیه و مشارکت طرفین منازعه در سوریه و بازیگران تاثیرگذار دیگر در ماه های گذشته برگزار شود.


در واقع هدف اصلی از برگزاری چنین کنفرانسی نیز حل بحران سوریه با استفاده از روش های سیاسی بود ولی به دلایلی که به انها اشاره می شود این کنفرانس تاکنون برگزار نشده و منازعه مسلحانه در سوریه با شدت تمام ادامه داشته است. از جمله دلایل اصلی عدم برگزاری  کنفرانس های صلح را می توان پیروزی های ماه های اخیر ارتش سوریه در مقابل شورشیان برشمرد که منجر به تقویت مواضع ارتش در مقابل شورشیان شده و این امر می تواند در مذاکرات صلح نیز به نفع ارتش و دولت سوریه تمام شود. به همین دلیل در پی پیروزی های ارتش، در حالی که قرار بود در ماه های گذشته کنفرانس ژنو 2 برگزار گردد، امریکا و کشورهای دیگر با روش های مختلف مانع برگزاری این کنفرانس شده اند و توجیه خود را نیز از این سیاست عدم توافق در مورد طرفین شرکت کننده در مذاکرات صلح اعلام کرده اند.


در این رابطه مقامات سازمان ملل و دیگر طرفین در بحران همواره بر برگزاری کنفرانس های صلح مانند مذاکرات ژنو 2 برای حل بحران و جلوگیری از افزایش تلفات تاکید می کنند، ولی برخی عوامل خارجی درگیر در بحران همانند امریکا مانع برگزاری این مذاکرات شده اند.


بحران سوریه از راه نظامی قابل حل نمی باشد


یکی دیگر از بخش های سخنان روز گذشته بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به عدم کارایی استفاده از ابزار و روش نظامی به سود یکی از طرفین برای حل بحران برمی گردد. همانطور که بان کی مون در سخنان خود اشاره داشته است، تجربه دو سال اخیر بحران در این کشور نشان داده است  استفاده از ابزارهای خشونت آمیز و نظامی در این بحران تنها به تعمیق و تداوم بحران منجر شده است.


در این رابطه می توان به کمک های تسلیحاتی برخی کشورهای منطقه به شورشیان اشاره کرد که با ارسال انواع تسلیحات سبب افزایش سطح خشونت ها در سوریه شده اند. همچنین در این رابطه با توجه به دیدار بان کی مون با جان کری وزیر امور خارجه امریکا می توان به تصمیم اخیر امریکا در ارسال مستقیم کمک نظامی به شورشیان نیز اشاره داشت. در حالی که دولت امریکا اخیرا طی تصمیمی اعلام کرده است به طور مستقیم کمک های نظامی خود را به شورشیان ارائه خواهد کرد، می توان گفت تجربه دو سال اخیر بحران در سوریه و همچنین در سخنان اخیردبیر کل سازمان ملل پیداست این سیاست ها تنها می تواند به گسترش خشونت در سوریه منجر گردد و کمکی به حل بحران نخواهد کرد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار