رویترز مدعی شد

مذاکرات ایران و روسیه بر سر قرارداد نفتی ۲۰ میلیارد دلاری پیشرفت کرده است

منابع مطلع از پیشرفت مذاکرات تهران-مسکو برای انعقاد قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار با هدف مبادله نفت در برابر کالا خبر داده است.
کد خبر: ۱۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰ - 03April 2014

مذاکرات ایران و روسیه بر سر قرارداد نفتی ۲۰ میلیارد دلاری پیشرفت کرده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، خبرگزاری رویترز از پیشرفت مذاکرات ایران و روسیه برای انعقاد قرارداد مبادله نفت در برابر کالا به ارزش ۲۰ میلیارد دلار خبر داده است. این خبرگزاری این ادعا را به نقل از "افراد مطلع از روند مذاکرات" مطرح کرده است.

این خبرگزاری اولین بار در ماه ژانویه از وجود چنین مذاکراتی خبر داده و مدعی شد در صورت انعقاد این قرارداد روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران میخرد و در مقابل کالا و خدمات به تهران ارائه میکند. انتشار این موضوع واکنش وزارت خارجه آمریکا را در پی داشت. واشنگتن چنین قراردادی را "مایه نگرانی" خوانده است.

روز چهارشنبه یک منبع روس به خبرگزاری رویترز گفته است که مسکو "تمام اسناد خود را آماده کرده" و تنها مورد باقیمانده نهایی شدن قیمت فروش نفت است.

به گفته این منبع، ایران به دنبال آن است تا در قبال صادرات نفت، از روسیه کالاهای تجاری و مواد غذایی خریداری کند و بحث خرید اقلام نظامی مطرح نیست. این منبع رقم قرارداد را چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده و گفته است احتمالاً قرارداد در مرحله اول، ارزشی حدود ۶ تا ۸ میلیارد دلاری خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز نوشته است که مقامات دولتی ایران و روسیه از اظهارنظر در این مورد خودداری کردهاند. با این حال دو مقام ایرانی به طور جداگانه این موضوع را تائید کرده و ارزش قرارداد را ۲۰ میلیارد دلار برای حدود ۲ یا ۳ سال اعلام کردهاند. یکی از این مقامات که رویترز از وی نامی نبرده، به این خبرگزاری گفته است: "ایران میتواند ۳۰۰ هزار بشکه را از طریق دریای خرز منتقل کرده و باقی صادرات را هم از بندرعباس و از مسیر خلیج فارس انجام دهد. میزان قیمت (که هنوز در مرحله مذاکره است) از قیمت جهانی پائینتر است، اما نه خیلی زیاد و چندین گزینه هم وجود دارد. اما در مجموع، تنها چند دلار پائینتر از قیمت بازار است."

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار