مخالفت حماس با مذاکرات صلح با اسرائیل/ هدف امریکا منزوی کردن حماس است

در حالی که در هفته گذشته و پس از وساطت امریکا محمود عباس موافقت خود را برای ازسرگیری مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی اعلام کرد، رهبران حماس بیان کردند که مخالف هرگونه مذاکره ای با اسرائیل و واگذاری امتیاز به آن هستند.
کد خبر: ۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰ - 27July 2013

مخالفت حماس با مذاکرات صلح با اسرائیل/ هدف امریکا منزوی کردن حماس است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در حالی که در میان ناآرامی در برخی از کشورهای عربی منطقه جان کری وزیر امور خارجه امریکا پس از چند هفته تلاش موفق شد موافقت نهایی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را برای ازسرگیری مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی کسب نماید، دیگر گروه های فلسطینی به خصوص حماس مخالفت اصولی خود را با مذاکرات سازش با اسرائیل اعلام کرده و عنوان نموده اند امریکا و رژیم صهیونیستی اهداف دیگری را نیز در این مذاکرات تعقیب می کنند.


به اعتقاد رهبران حماس، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حالی با تلاش امریکا برای برقراری مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی موافقت کرده است که این رژیم به درخواست ها و پیش شرط های طرف فلسطینی مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی عمل نکرده است و این موضوع نشانه آشکاری از غیرقابل اعتماد بودن تعهدات اسرائیل است. لذا حماس با توجه به این موضوع و همچنین سیاست های کلی خود در مورد عدم سازش با رژیم صهیونیستی با اشتباه خواندن تصمیم محمود عباس برای از سرگیری مذاکرات، مخالفت کلی خود را با مذاکرات صلح اعلام کرده است.


به گزارش "المانیتور" امریکا، رهبران حماس به دلایلی مانند عدم تعهد رژیم صهیونیستی به تعهدات پیشین خود، یک طرفه بودن امتیازها در جریان مذاکرات و زمان کنونی مذاکرات و دلایلی دیگر اعلام نموده است که موافقت محمود عباس با مذاکرات صلح با اسرائیل تصمیم اشتباه دیگری از سوی وی خواهد بود که در سال های اخیر اتخاذ کرده است و این موضوع باعث تعمیق اختلافات و شکاف تشکیلات خودگردان فلسطین با دیگر گروه های فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی خواهد شد.


زمان نامناسب مذاکرات برای فلسطینیان


به اعتقاد «ابو زهری» از مقامات سیاسی حماس، یکی از دلایل تاکید و جدیت امریکا در وساطت برای ازسرگیری مذاکرات صلح و همچنین یکی از انگیزه های رژیم صهیونیستی از استقبال از مذاکرات پیش رو به تحولات منطقه برمی گردد؛ بدین نحو که تحولات در مصر و ناآرامی های دیگر در منطقه باعث شده است در زمان کنونی موضوع فلسطین به عنوان دغدغه اصلی دنیای عرب به شمار نرود و همچنین از حمایت های منطقه ای از فلسطین کاسته شده است.

امریکا و رژیم صهیونیستی در پی آن هستند که با برگزاری مذاکرات سازش در دوره کنونی و در حالی که به دلیل مشکلات داخلی کشورهای منطقه فشاری نیز از سوی افکار عمومی کشورهای عربی منطقه همانند گذشته علیه موضوع سازش قرار ندارد، بتوانند به اهداف خود در جریان مذاکرات دست یابند. لذا رهبران حماس که البته با سقوط مرسی یکی از حامیان مهم خود را در منطقه از دست داده اند، عواقب آغاز مذاکرات با اسرائیل را در زمان کنونی به محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین گوشزد کرده اند.


تلاش برای منزوی کردن حماس


همچنین باید یادآور شد که یکی دیگر از اهداف امریکا و اسرائیل از مذاکرات پیش رو به انگیزه آنها برای منزوی کردن حماس برمی گردد. در واقع در حالی که حماس وارد جریان مذاکرات نخواهد شد و در نتیجه آن تاثیرگذار نیست و همچنین با توجه به سقوط مرسی و کاسته شدن از حمایت ها از حماس، امریکا و اسرائیل در پی آن هستند که با تضعیف مواضع حماس در دوره کنونی نسبت به گذشته، و با توجه به مواضع غیرسازشکارانه این گروه فلسطینی، با منزوی کردن آن از تاثیرگذاری این گروه در تحولات آینده فلسطین بکاهند.


در این رابطه این نکته نیز شایان ذکر است که در صورت از سرگیری مذاکرات صلح شاهد جدایی بیشتر فتح به رهبری محمود عباس و حماس به رهبری اسماعیل هنیه به عنوان دو گروه اصلی در صحنه سیاسی فلسطین خواهیم بود و این روندی است که در صورت تداوم به یکی از اهداف امریکا و اسرائیل یعنی انزوای بیشتر حماس کمک خواهد کرد.


 البته در این رابطه باید به این نکته نیز توجه داشت که با توجه به تحولات منطقه به خصوص مصر و همچنین پیامدهای مذاکرات احتمالی سازش، می توان گفت که در آینده شاهد نزدیکی بیشتر حماس به ایران خواهیم بود که این موضوع علاوه بر تقویت مواضع و اهمیت حماس، از انزوای آن نیز جلوگیری خواهد کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار