"آینه‌ جادو" آینه تمام‌ نمای تفکرات شهید آوینی در هنر هفتم

آینه‌ جادو ثمره‌ تجربه‌ ده سال مستند‌سازی آوینی است. اما آن‌چه این کتاب را از دیگر کتب سینمایی متمایز می‌سازد، نگاه فلسفی - عرفانی حاکم بر مباحث آن است. نگاهی که برای طرح آن، تنها داشتن تخصص سینمایی کافی نیست.
کد خبر: ۱۵۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲ - 08April 2014

خبرگزاری دفاع مقدس: حالا بعد از این هزارها سال که از عمر انسان می رود، یک بار عاشقی فرصت یافته است تا بساط حاکمیت عشق را بر پا دارد، اما در جهانی که عقل یک سره طعمهی شیطان گشته است و عشق را جز در کشاله رفتن بدنهای کرخت نمی جویند، از هر طریق که راه بسیاری کار را به قطع نامهی 598 می کشانند...

نگاهی به شهر بیندازید! عقل غربی سیطره یافته و وجود بشر را در دایرة المعارف خویش معنا کرده است؛ بی دردی و لذت پرستی، توجیهی عقلایی یافته است و از میدانهای ورزش تا کلاسهای دانشگاه، "رب النوع تمتع" است که پرستیده می شود و باز در این میان بسیجی حزب الله تنها و غریب است و با آن چوب زیر بغل و پای مصنوعی و دست فلج و چشم پلاستیکی و ... موی کوتاه و محاسن و لباس ساده و فقیرانه و لبخند معصومانه، مظهری است از یک دوران سپری شده که با خونین شهر آغاز شد و در "والفجر ده" به پایان رسید و بعد از " مرصاد" از ظاهر اجتماع به باطن ان هجرت کرد و بیماردلان را در این غلط انداخت که "دیگر تمام شد".

 نه! نه فقط هیچ چیز تمام نشده است، که تاریخ فردا نیز از ان ما است. اما این جا عالم ظاهر است و بسیجی عاشق باطن.....

وقتی طبل جهاد در راه خدا نواخته می شود، دوران حکومت عشق آغاز می گردد، چرا که کسی جز عشاق کسی حاضر به فداکاری و از جان گذشتگی نیست...

اینها تنها جملاتی کوتاه از آن بیشمار واژه ههایی است که آوینی روزگاری قلم بر دست گرفت و به رشته تحریر در آورد.  شاید اگر می دانست روزگاری نوشته هایش در آینه جادو خواندنی ترین مطالب باشد، هیچ گاه دست از قلم نمی کشید.

این کتاب، ثمرهی تجربهی ده سال مستندسازی آوینی است. اما آنچه این کتاب را از دیگر کتب سینمایی متمایز میسازد، نگاه فلسفی-عرفانی حاکم بر مباحث آن است. نگاهی که برای طرح آن، تنها داشتن تخصص سینمایی کافی نیست.

آینهی جادو تنها کتابی است که در زمان حیات آوینی و با نظارت خود وی منتشر شده است. مادهی اولیهی مباحث کتاب، جزوهای دانشگاهی بوده که برای یک ترم تدریس در مجتمع دانشگاهی هنر، توسط نگارنده فراهم شده بود که بعدها به صورت کنونی بسط پیدا کرد و در فاصلهی میان مهر ماه 1367 تا اردیبهشت ماه 1369 در فصلنامهی سینمایی "فارابی" و ماهنامهی "سوره" منتشر شد.
 
جلد اول از مجموعه سه جلدی « آینه جادو» مقالات نویسنده در طی سالهای 67 تا 69 را در بر می گیرد. تجربیات نویسنده در زمینه نویسندگی، کارگردانی و بالخصوص مونتاژ بوده است و خودش می گوید که کلمه به کلمه این حرفها را در پای میز «موویلا» تجربه کرده است. و البته برای نگاشتن مقالاتی اینچنین، فقط تجربه سینمایی نمی تواند کافی باشد. نگاه کتاب را از آن لحاظ که دارای هویتی فلسفی و مذهبی نیز هست می توان بدیع و بی سابقه دانست. عناوین بعضی از بخش های کتاب عبارتنداز: جذابیت در سینما؛ مونتاژ به مثابه معماری سینما؛ آینه جادو؛ قاب تصویر و زبان سینما؛ جادوی پنهان و خلسه نارسیسی؛ زبان، تلویزیون و سینما، و اوقات فراغت؛ درباره ارتباطات؛ رمان، سینما و تلویزیون؛ تاملاتی در ماهیت سینما.
 
جلد دوم از مجموعه سه جلدی « آینه جادو»، نقدهای سینمایی شهید سید مرتضی آوینی را طی سالهای 71-1368 دربر می گیرد. بخش عمده مقالات این کتاب به نقد و بررسی فیلم های ایرانی در طول پنج دوره جشنواره فیلم فجر71-67 (جشنواره های هفتم تا یازدهم) و ارزیابی سیاستگذاری سینمای ایران در این سال ها اختصاص یافته. نویسنده در چند مورد به آثار سینماگران خارجی که در جشنواره فجر به نمایش درآمده و یا در ایران اکران عمومی گرفته اند نیز پرداخته است.
 
در جلد سوم، سینما و مردم" عنوان اولین یادداشت این جلد است که به پیوندهای تاریخی سینما و مردم اشاره دارد و حفظ این ارتباط را شرط لازم حیات سینما میداند. به اعتقاد نگارنده، سینمای ایران، بعد از انقلاب، در بازسازی خویش چشم به سینمای آوانگارد اروپا داشته و به همین علت، نتوانسته است مردم را با خود همراه کند. این یادداشت در ویژهنامه سینمایی مجله سوره، سال 1370 به چاپ رسیده است.

علاقه مندان می توانند برای تهیه این کتاب با نشر واحه تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها