به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دفتر حقوق مدنی وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده (Department of Education «s Office for Civil Rights) اخیرا گزارش مبسوط و اعتراف گونهای را منتشر کرده است که نشان میدهد، دولتی که پیوسته با انگیزههای سیاسی رقبای بین المللی خود را متهم به نقض حقوق بشر میکند و داعیه دفاع از این حقوق را دارد، خود به طور سیستماتیک و حتی از دوران کودکی و نوجوانی، انسانهای بیگناه بسیاری را از ابتداییترین حقوق خود محروم میکند.
این گزارش تصریح کرده است که تبعیض نژادی در ایالات متحده حتی در مقطع پیش از دبستان نیز وجود دارد.
گزارش یاد شده که به تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از ۹۷ هزار مدرسه در سراسر آمریکا طی ۱۵ سال پرداخته (شامل ۴۹ میلیون دانش آموز) آورده است، وزارت آموزش و پرورش در برخی حوزهها دارای "الگوی نابرابری" میباشد که نژاد یکی از مولفههای این الگوهای نابرابری است.
این مطالعه نشان میدهد در حالیکه بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان سفید پوست در مدارسی حضور دارند که طیف گستردهای از دورههای ریاضی و علوم از جمله جبر، زیستشناسی، حساب دیفرانسیل، انتگرال، شیمی، هندسه و فیزیک ارائه میشود، تنها حدود نیمی از دانش آموزان سیاه پوست به این دورهها دسترسی دارند. تنها دو سوم از دانش آموزان لاتین در مدارسی حضور دارند که در آنها دورههای ریاضی و علوم تدریس میشود و کمتر از نیمی از دانش آموزان بومی آمریکا و بومی آلاسکا مانند همسالان سفید خود قادر به ثبت نام در دورههای سطح بالای ریاضی و علوم هستند.
این گزارش میافزاید، دانش آموزان سیاه پوست با نرخ سه برابری نسبت به دانش آموزان سفید پوست از مدرسه اخراج یا تعلیق میشوند. دانش آموزان سیاه پوست بیش از چهار برابر دانش آموزان سفید پوست و دانش آموزان لاتین دو برابر سفید پوستان، احتمال حضور در مدارسی را دارند که یک پنجم معلمین آنان تمامی دورههای مورد نیاز تدریس را نگذراندهاند. نزدیک به نیمی از دانش آموزانی که بیش از یک بار از تحصیل معلق شدهاند را کودکان آمریکایی آفریقایی تبار تشکیل میدهند.
این مطالعه از اطلاعات به دست آمده بر پایه دادههای جمع آوری شده طی سال تحصیلی۲۰۱۲-۲۰۱۱ نتیجه گرفته است که درباره دانش آموزان سیاه پوست پیش دبستانی مقررات نظم و انضباط شدیدتری نسبت به سفید پوستان اعمال شده است.
"آرن دانکن" وزیر آموزش و پرورش آمریکا طی بیانیهای در واکنش به این گزارش، به محتوای آن اعتراف کرده و اظهار داشته است: "واضح است که ایالات متحده فاصله زیادی برای رسیدن به هدف ایجاد فرصتهای تحصیلی مناسب برای موفقیت همه دانش آموزان، از هر نژادی دارد".
بر اساس بند ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر "آموزش و پرورش حق همگان است" و "میبایست قابل دسترس برای عموم بوده و دستیابی به آموزش عالی به شکلی برابر برای تمامی افراد و بر پایه شایستگیهای فردی صورت پذیرد." همچنین بر اساس ماده ۱۳ "میثاق بین المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی" که آمریکا در سال ۱۹۷۷ آن را امضا کرده اما به تصویب نرسانده است، آموزش و پرورش ابتدایی باید اجباری باشد و رایگان در دسترس عموم قرار گیرد. ماده ۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز تصریح کرده است که "همه در برابر قانون برابرند و همگان سزاوار آناند تا بدون هیچ تبعیضی به طور برابر در پناه قانون باشند. همه انسانها محق به پاسداری و حمایت در برابر هرگونه تبعیض که ناقض این "اعلامیه" است. همه باید در برابر هر گونه عمل تحریک آمیزی که منجر به چنین تبعیضاتی شود، حفظ شوند". مهمترین انتقاد کارشناسان به عملکرد دولت آمریکا در زمینه حقوق بشر آن است که اعلامیهها و میثاقهای مرتبط با حقوق بشر عمدتا بر مبانی لیبرالی و با نفوذ آمریکا و دولتهای غربی تدوین شدهاند و ارزشهای سایر مکاتب از جمله ادیان را لحاظ نداشتهاند، اما با این حال دولت آمریکا همین حقوق بشر تدوین یافته خود را نیز زیر پا میگذارد.
واکنشها
گزارش دفتر حقوق مدنی آموزش و پرورش آمریکا واکنشهای متعددی را در میان نخبگان مرتبط با بحثهای آموزشی و حقوق بشری داشته است.
"ریکاردو مارتینز" که اداره یک مدرسه غیر انتفاعی در ایالت "کلورادو" را به عهده دارد در گفتوگو با مجله تایم درخواست پایان دادن به رویکردی شده است که "مدارس را به راهی برای رسیدن به زندان تبدیل کرده است". او میگوید: "وقوع هر اشتباه کوچکی برای دانش آموزان سیاهپوست جرم تلقی شده و واکنش در مقابل آن بیش از میزان نیاز است. حضور پلیس در مدارس حتی برای سوء رفتارهای بسیار جزئی افزایش یافته است، به گونهای که کودکان از کلاس درس بیرون کشیده شده و در شرایطی قرار میگیرند که به احتمال زیاد با مشکلات قانونی مواجه خواهند شد". مارتینز اضافه میکند: "هر بار، یک افسر پلیس خبر میشود و دانش آموز خاطی دستبند به دست مجبور به رژه رفتن میشود؛ به دلیل راهی کهنژاد پرستی نهادینه شده در پیش گرفته، در مدارس محیطی مانند زندان ایجاد شده است که هیچ خطایی بدون جزا رها نمیشود".
"لتیسیا اسمیت ایوانز" مدیر موقت آموزش و پرورش در امور دفاع حقوقی و صندوقهای آموزش NAACP به نیویورک تایمز میگوید: "دیدن اینکه کودکان دانش آموز آمریکایی- آفریقایی، یا به زعم من این «نوزادان»، در برنامههای پیش از مهد کودک با چنین نرخ وحشتناکی از آموزش تعلیق میشوند، عمیقا نگران کننده است، تصور این مطلب که یک دانش آموز پیش از مهد کودک چه کار خطایی ممکن است انجام دهد که باعث محرومیتش از مدرسه شود، باورنکردنی است."
"کلاوس وان زاسترو" مدیر مرکز تحقیق و پژوهش برای تغییر معادله، یک سازمان غیر انتفاعی مدافع علوم پیشرفته، فناوری، مهندسی، ریاضی و آموزش و پرورش در آمریکا نیز در مصاحبه با نیویورک تایمز اینگونه به گزارش وزارت آموزش و پرورش کشور خود واکنش نشان میدهد که "ما خواهان شرایطی هستیم که دانش آموزان از هر رنگی با توجه به علاقهمندی خود و امکان دسترسی به مشاغل پایه و مورد نیاز در آینده را داشته باشند". وی میافزاید: "ما دریافتهایم که در حقیقت درصد بالایی از دانش آموزان رنگین پوست دوران ابتدایی حتی فرصت دریافت این دورههای تحصیلی را ندارند. اینها دروازههایی هستند که به روی آنها بستهاند".