هنرمندان ایرانی لوح صلح دریافت کردند/ انتقاد مفتی سوریه از پاپ فرانسیس

هنرمندان ایرانی کاروان صلح سوریه لوح صلح این سفر را به خود اختصاص دادند.
کد خبر: ۱۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹ - 13April 2014

هنرمندان ایرانی لوح صلح دریافت کردند/ انتقاد مفتی سوریه از پاپ فرانسیس

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، شب گذشته کاروان زائران صلح سوریه پس از دو روز دیدار از شهرهای لاذقیه و حمص به دمشق بازگشت و در ضیافت شام وزیر گردشگری و مفتی سوریه شرکت کرد.

بنابر این گزارش، بسام دارسی وزیر گردشگری سوریه در سخنانی با ارائه آماری از اوضاع گردشگری سوریه پیش از بحران جاری، گفت: غنای تاریخی و طبیعی سوریه مورد هدف قرار گرفته است.

وی افزود: پیش از جنگ 30 میلیون لیره سوریه درآمد حاصل از حضور توریست ها در سریه بود که در نتیجه این حجم از درآمد 258 هزار کارمند و 4 هزار فرصت شغلی در عرصه توریسم ایجاد شده بود که امروز اکثر آنها از بین رفته است.

دارسی با ارائه تصاویری از تخریب آثار باستانی در حلب و دمشق و شهرهای دیگر سوریه از جمله مسجد اموی حلب، قصر الوالی حلب، بیت الوالی در حلب و ... تاکید کرد: این روزها در سوریه حفرهای غیرقانونی برای کشف آثار باستانی در حال صورت گرفتن است.

وی با ارائه تصاویر از این حفرهای غیرقانونی افزود: دولت سوریه بارها تلاش کرده و از یونسکو خواسته است تا از ورود مسلحین به خاک کشور جلوگیری شود اما گویا این سازمان می خواهد سوریه به حالت عراق تبدیل شود.

وزیر گردشگری سوریه ادامه داد: تنها راه حل جلوگیری از سرقت آثار باستانی سوریه بستن مرزهاست که باید از سوی کشورهای همجوار صورت گیرد.

بنابر این گزارش، پس از آن آرکوب آمانسیان از عکاسان سوری برخی عکس ها از مظلومیت مردم سوریه از جمله زنان و کودکان را به نمایش گذاشت.

سپس پاتریاک لوبیوس از بزرگان ارامنه سوریه در سخنانی حمایت از سوریه را حمایت از صلح خواند و گفت: این صلح نه برای سوریه بلکه برای همه منطقه است.

وی با اشاره به دروغ پردازی ها در رسانه ها، افزود: آنچه که امروز شما در سوریه دیدید با آنچه که آنها به تصویر می کشند بسیار متفاوت است لذا باید حامی حقیقی صلح بود.

این کشیش مسیحی با اشاره به گفت و گوهای اسلام و مسیحیت و شرق و غرب، تصریح کرد: این گفتگو ها می تواند از سوریه آغاز شود و به سیاست بین الملل و صلح حقیقی کمک کند چراکه اگرچه مسیح در فلسطین به دنیا آمد، مسیحیت در سوریه به دنیا آمد.

به گزارش بدر الدین حسون مفتی سوریه نیز با اشاره به سفر سخت 48 ساعت گذشته کاروان زائران صلح سوریه در شهرهای مختلف، گفت: اگر از 25 سال پیش اروپا با تمام نژادها و زبان هایش متحد شده در سوریه از 5 هزار سال پیش ادیان مختلف در کنار هم زندگی می کردند.

وی با اشاره به شام بزرگ و پیمان سایکس پیکو برای تقسیم آن به کشورهای متعدد، افزود: آنها می خواستند مسیحی و مسلمان را در مقابل هم قرار دهند اما جد من 1500 سال پیش مسیحی بوده است و امروز مسیحی و مسلمان همدیگر را در قلب هم قرار داده اند.

حسون با اشاره به نام فامیلی هاشمی در منطقه شام، تصریح کرد: این خانواده به نسل پیامبر اکرم(ص) برمی گردد که ما در آنها شیعی داریم به نام «علی هاشم»، دروز داریم به نام «سلمان هاشم»، سنی مذهب داریم به نام «عمر هاشم» و مسیحی داریم به نام «جوزف هاشم» و وقتی آنها برای انتخابات پارلمانی ثبت نام کردند نگفتند ما خانواده هاشم هستیم بلکه گفتند خانواده ما سوری است.

وی به داستان برگزیده شدن خود در جایزه صلح توچی در ایتالیا اشاره کرد و گفت: آنان ده روز به من ویزا دادند و دمکراسی آنان تحمل حضور ده روزه من در این کشور را ندارد اما کسانی که امروز مردم سوریه را می کشند در هتل های پاریس و رم و لندن می خوابند.

حسون با اشاره به ریاست جمهوری بشار و عدم تمایل وی به نامزدی در انتخابات پیش رو نیز اشاره و تصریح کرد: اما مردم سوریه وی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری انتخاب خواهند کرد.

وی همچنین به اهمیت جان انسان ها در نزد اسلام اشاره کرد و گفت: به نظر ما اگر کعبه تکه تکه شود، مسجد الاقصی تخریب شود، کلیسای مهد و قیامت در قدس نابود شود ارزش آن از جان یک کودک که گرفته می شود کمتر است.

حسون با اشاره به 3 پیام خود به پاپ و 30 پیام به مفتی های کشورهای دیگر، افزود: من به آنها گفته ام دعا کافی نیست؛ حج امروز در قدس نیست بلکه در دمشق است چرا که اگر دمشق در صلح و صفا باشد، قدس در سلامت است.

وی ادامه داد: دفتر واتیکان به من خبر داد که پاپ به دلیل مشغله خود عذرخواهی کرده است اما سوال این است سوری ها بهتر هستند یا ملکه انگلیس؛ ما نه شیرینی داریم و نه شراب تنها خون کودکان سوری است که می توانیم به شما نشان دهیم.

مفتی سوریه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما در سوریه سنی و شیعه و علوی، مسیحی و مسلمان نداریم، گفت: ما همه انسانیم و این تکفیری ها هستند که به دنبال جنگ مذهبی هستند که اگر ما پیروز شویم جهان پیروز شده مگر نه جنگ مذهبی صدساله برپا خواهد شد.

بنا به این گزارش در پایان این مراسم از چهره های برجسته همراه کاروان از جمله تیم ایرانی و هنرمندان تقدیر شد و لوح صلح دریافت کردند.

بهروز افخمی، محمدحسین جعفریان، ناصر فیض، رضا امیرخانی، محسن مؤمنی، ابوالقاسم طالبی، علیرضا قزوه، محمدرضا شهیدیفر، حجتالاسلام محمدرضا زائری، رضا مرندی، مولوییعقوب حسینبر، علیرضا سبحانی و خانمها فروز رجاییفر و فرشته روحافزا کسانی بودند که لوح صلح دریافت کردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار