آشنایی با ۵ شناور جاسوسی جهان

از کشتی‌ مرموز چین‌ تا جاسوس آلمانی آب‌های سوریه

علاوه بر تلاش‌های ارتش‌های مهم جهان برای جمع آوری اطلاعات از طرق پنهان و غیرآشکار، سامانه‌های مهمی نیز در این ارتش‌ها وجود دارند که همچون هواپیماهای شناسایی، آشکارا مشغول کسب اطلاعات هستند و شاید ناشناخته‌ترین این سامانه‌ها، شناورهای مخصوص جاسوسی باشند.
کد خبر: ۱۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲ - 14April 2014

از کشتی‌ مرموز چین‌ تا جاسوس آلمانی آب‌های سوریه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مشرق، جمع آوری اطلاعات درباره وضعیت نیروهای دشمن یکی از مهمترین اموری است که در حوزه مسائل دفاعی اتفاق میافتد. قدمت جمع آوری اطلاعات در جنگها شاید به قدمت خود جنگ باشد و البته در زمان صلح نیز ماموریت این یگانها همچنان ادامه دارد.ای بسا این گونه عملیاتها در زمان صلح از اهمیت بیشتری برخوردار باشند چرا که میتوانند با نشان دادن تصویر صحیحی از تواناییهای طرف مقابل به جلوگیری از جنگ و یا جلوگیری از غافلگیر شدن نیروهای خودی کمک کند.

اما در دریا و مبحث جنگهای دریایی نیز اطلاعات اهمیت خاص خود را حفظ کرده و نیاز به داشتن اطلاعات زنده و دسته اول از شرایط مناطق و کشورهای مورد نظر در دریا و مناطق ساحلی از جمله اولویتهای هر نیروی دریایی در جهان باشد. برای نمونه همین چند وقت پیش بود که یک فروند از کشتیهای مخصوص جمع آوری اطلاعات نیروی دریایی آلمان در نزدیکی سواحل سوریه رویت شد. بنا بر گزارشهای موجود این کشتی اطلاعاتی به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد تحرکات نظامی سوریه و شنود مکالمات مهم سران و فرماندهان نظامی این کشور به کار میرفته است. هرچند که به نظر میرسد با پیشرفتهای تکنولوژیک ارتش سوریه و پیش رویهای اخیر آنها، این اقدام فایدهای در بر نداشته است.

کشتیهای جمع آوری اطلاعات در حقیقت گونهای نادر و کمتر شناخته شده در میان شناورهای موجود در نیروهای دریایی جهان هستند که وظیفه حساس جمع آوری اطلاعات را بر عهده دارند. باید در همین ابتدا به این مطلب اشاره کرد که در مورد سامانههای جمع آوری اطلاعات موجود در این شناورها مطالب بسیار کمی منتشر شده و بسیاری از مطالب نیز از روی ظاهر این شناورها و گیرندههای رادارای مشخص بر روی عرشه آنها طرح شده است. در این مطلب شما را با ۵ فروند از این شناورها آشنا خواهیم کرد.

Yuan Wang

جمهوری خلق چین کشوری با برنامههای گسترده در زمینه نظامی در بخشهای مختلف است. یکی از این بخشها، تلاشهای چین در بخش پرتابهای فضایی و موشکهای قاره پیما بوده که از چند دهه پیش آغاز شده است. چین از ۶ فروند کشتیهای این کلاس به منظور رصد این پرتابها و همچینین امور دیگر مربوط به جمع آوری اطلاعات استفاده میکند.

اولین بار یک فروند از این شناورها در ماه میسال ۱۹۸۰ میلادی و در منطقه مرکزی اقیانوس آرام و در جریان آزمایش یک موشک قاره پیما توسط چین به وسیله منابع غربی رصد شد.

در این کلاس از کشتیها که ۶ فروند از آنها ساخته شده است از آنتهای گیرنده امواج ماهوارهای استفاده شده است که شکل عجیب و منحصر به فردی را به این شناورها اعطا میکند. همانطور که در تصویر زیر مشخص است چندین گیرنده مختلف بر روی این کشتی چینی نصب شده است.

بعضی از منابع غربی معتقد هستند که نزدیک به ۵۰ آنتن در اندازههای گوناگون و همچنین هزار عدد وسیله الکترونیک بر روی هر کدام کشتیهای این کلاس وجود دارد. باید گفت اطلاعات زیادی در مورد توانایی سامانههای رهگیر موجود بر روی این شناورها وجود ندارد. بر اساس اطلاعات موجود این کشتیها ۱۸۶ متر طول و ۲۲ متر عرض دارد. وزن این کشتیها در حالت بارگیری کامل ۱۸ هزار تن بوده و میتواند بیش از ۲۰۰ نفر خدمه را حمل کند.

شناورهای این کلاس از پیشرانهای دیزل بهره میبرند که میتواند سرعتی در حدود ۳۷ کیلومتر بر ساعت را به آنها بدهد. واژه «Yuan Wang» در زبان چینی به معنای «دید بلند» است.

Type ۴۲۳

شناورهای Type ۴۲۳ که با عنوان کلاس Oste نیز شناخته میشوند مجموعهای از ۳ کشتی جاسوسی ساخت آلمان هستند که در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی به منظور جاسوسی از فعالیتهای دریایی شوروی سابق طراحی، ساخته و به نیروی دریایی آلمان غربی تحویل داده شدند. این شناورها برای عملیاتهای اطلاعاتی و شناسایی به سامانههای الکترومگنتیک، آکوئستیک و الکترواپتیک مجهز شدند. این شناورها هیچ گونه سلاحی حمل نمیکنند.

چندی پیش مشخص شد که یک فروند از این شناورهای این کلاس در آگوست سال ۲۰۱۲ میلادی در سواحل سوریه رویت شده است.

مشخص است که به احتمال بسیار زیاد این شناور به منظور رصد اطلاعاتی تحرکات ارتش سوریه و شنود ارتباطات فرماندهان و یگانهای سوری به این منطقه رفته بوده است. یکی از نکات جالب در مورد این شناورها این است که این کشتی به طور معمول دارای ۷۶ نفر خدمه میباشد که ۳۶ نفر از آنها دریانوردان و خدمه کشتی و ۴۰ نفر باقی مانده تحلیلگران اطلاعاتی هستند. البته اطلاعات زیادی در مورد سامانههای الکترونیکی و شناسایی همراه این کشتی منتشر نشده است.

شناورهای Type ۴۲۳ ۸۳ متر طول، ۱۴ متر عرض دارند و از دو موتور دیزل برای نیرو گرفتن بهره میبرند. این شناورها در حالت بارگیری کامل وزنی در حدود ۳۲۰۰ تن دارند و میتوانند با سرعت ۳۹ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. برد عملیاتی این شناورها در حدود ۹۰۰۰ کیلومتر است. هر سه فروند ساخته شده از این کلاس در حال حاضر در خدمت نیروی دریایی آلمان هستند.

Elettra

یک فروند کشتی با نام Elettra وظیفه جمع آوری اطلاعات را در نیروی دریایی ایتالیا بر عهده دارد. این کشتی که در سال ۲۰۰۳ وارد خدمت شده است به صورت مشترک برای نیروی دریایی ایتالیا و همچنین ناتو در بحث جمع آوری اطلاعات و همچنین جنگ الکترونیک فعالیت میکند. بر اساس اطلاعات موجود این شناور به ۲۷ گونه سامانه شناسایی الکترونیک و آکوئستیک برای جمع آوری اطلاعات مجهز شده است.

همچنین در این شناور یک فروند مینی زیردریایی کوچک بدون سرنشین با قابلیت رفتن تا عمق ۱۰۰۰ متری زیر آب نیز تعبیه شده است که برای عملیات شناسایی زیرآبی به کار میرود. از عرشه پشتی این کشتی نیز میتوان برای به پرواز درآوردن پهپادهای شناسایی بهره برد. این کشتی به دو توپ ۲۵ میلی متری مجهز بوده و دارای ۳۰ نفر خدمه برای خود کشتی و ۶۵ نفر پرسنل اطلاعاتی است.

Elettra از دو دستگاه موتور دیزل نیرو میگیرد و میتواند با سرعت ۱۲ گره دریایی ۱۴ هزار کیلومتر را طی کند. طول این کشتی ۹۳ متر، عرض آن ۱۵. ۵ متر و وزن آن در حالت بارگیری کامل ۳ هزار تن است.

Marjata

شناور نروژی Marjata یکی از پیشرفتهترین کشتیهای شناسایی و جاسوسی در جهان به حساب آمده و در عین حال یکی از حساسترین و به نوعی خطرناکترین ماموریتهای ممکن در دنیا بر عهده این کشتی است. ماموریت اصلی این کشتی رصد و شناسایی ناوگان شمال نیروی دریایی روسیه بوده و در اکثر موارد در نزدیکی آبهای روسیه رویت شده است. بنا بر گزارشات موجود این کشتی در اصل متعلق به سرویس اطلاعاتی نروژ است.

اما باید توضیحاتی نیز درباره ناوگان شمال نیروی دریایی روسیه داد تا به اهمیت ماموریت این شناور مشخص شود. ناوگان شمال نیروی دریایی روسیه به نوعی قویترین ناوگان نیروی دریایی این کشور محسوب شده و بخش عمدهای از قدرتمندترین شناورهای روسی خصوصا زیردریاییهای حامل موشکهای قاره پیما در این ناوگان حضور دارند. چه در زمان جنگ سرد و چه در سالهای پس از آن این ناوگان همیشه مایه تهدید برای ناتو بوده و بخش زیادی از توان شناسایی ناتو برای رصد فعالیتهای این ناوگان صرف میشود.

این شناور در سال ۱۹۹۱ میلادی سفارش داده شده و در سال ۱۹۹۵ به خدمت وارد شده است. تقریبا هیچ اطلاعات خاصی درباره سیستمهای شناسایی موجود بر روی این شناور وجود ندارد و تنها منابع روسی مدعی شدند که این شناور نروژی از تجهیزات پیشرفته جاسوسی بهره میبرد.

این شناور به صورت اختصاصی برای عملیات در شرایط بسیار سخت آب و هوایی قطب شمال و اقیانوس منجمد شمالی طراحی شده است. این شناور ۸۱ متر طول، ۴۰ متر عرض و ۷۵۰۰ تن وزن دارد. در شناور Marjata ۱۴ ملوان و ۳۱ نفر پرسنل اطلاعاتی حضور دارند.

Balzam

اما آخرین شناور در لیست ما مربوط به کلاس Balzam ساخت شوروی سابق است که در دهه ۱۹۸۰ میلادی و با اوج گیری مجدد جنگ سرد بین غرب و شرق ۴ فروند از این شناورها ساخته شده است. امروزه تنها یک فروند از این شناورها عملیاتی باقی مانده است و در خدمت نیروی دریایی روسیه میباشد. این کشتی در حقیقت به عنوان یک مرکز تحلیلی فعالیت میکند.

اطلاعات خام توسط حسگرهای این کشتی و یا سایر منابع جمع آوری شده و به وسیله سیستمهای موجود در این شناور تحلیل شده و به سرعت به یگانهای عملیاتی در نقاط مختلف ارسال میشود. این شناور در سال دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی حضور پر رنگی در دریای شمال داشته و به صورت کامل رزمایشهای دریایی ناتو را زیر نظر داشت.

این شناور با یک فروند توپ گاتلینگ AK-۶۳۰، و سامانه ضد هوایی موشکی استرلا ۲ نیز مسلح شده است. تنها شناور باقی مانده از این کلاس در حال حاضر در ناوگان شمال نیروی دریایی روسیه فعال بوده یعنی همان جایی که شناور نروژی نیز مشغول جمع اوری اطلاعات است.

این شناور با دو موتور دیزل توان حرکت با سرعت ۳۷ کیلومتر در ساعت را داشته و دارای ۲۲۰ نفر خدمه میباشد. طول این کشتی ۱۰۵ متر و عرض آن در حدود ۱۵ متر است. وزن این کشتی در حدود ۴۵۰۰ تن است و علاوه بر گیرندههای ماهوارهای، به سیستمهای سونار نیز مجهز است.

نظر شما
پربیننده ها