معاون اول قوه قضائیه مطرح کرد

حساسیت ویژه کار قضات به دلیل ارتباط با آبروی مردم

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: قاضی دادگستری به دلیل اینکه کار وی با حقوق، آبرو، مال، جان و ناموس مردم ارتباط دارد، کارش از حساسیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است و این اقتضائات در کار آن‌ها جلوه می‌کند.
کد خبر: ۱۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰ - 21April 2014

حساسیت ویژه کار قضات به دلیل ارتباط با آبروی مردم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام "سیدابراهیم رئیسی" معاون اول قوهقضاییه شب گذشته در مراسمی که با حضور قضات و کارکنان دستگاه قضایی و همسران آنها برگزار شد، به اقتضائات مشاغل اشاره کرد و اظهار داشت: قاضی دادگستری به دلیل اینکه کار وی با حقوق، آبرو، مال، جان و ناموس مردم ارتباط دارد، کارش از حساسیت ویژهای برخوردار است و این اقتضائات در کار آنها جلوه میکند.

وی ادامه داد: سیر و سلوک رفتار قاضی یکسری از این اقتضائات را نیز به خانوادهاش تسری میدهد که این امر تنها مختص به شرعیات نیست و در شئون مختلف زندگی و رفتار قابل مشاهده است.

معاون اول قوهقضاییه با اشاره به نهادینه شدن برخی رفتارها در بین قضات به عنوان حفظ شأن جایگاه آنها گفت: ما در دستگاه قضایی هیچگاه بخشنامه نکردیم که قضات حتما کت و شلوار بپوشند اما این مسئله به یک شأنیت برای قضات تبدیل شده است و قضات شئونات مرتبط با کار خود را رعایت میکنند و به عنوان مثال در گرمترین روز گرمترین نقطه کشور میبینیم که قضات هنگام انجام کار خود، کت به تن دارند. این اقتضائات شغل قاضی ایجاب میکند که آنها در برخی مسائل که با شأن و جایگاهشان تناسب ندارد نیز حاضر نشوند در حالی که این موضوع نیز به آنها تکلیف نشده است.

رئیسی با اشاره به آیه "ان خلق لکم من انفسکم ازواجا..."، نزدیکترین شخص به قاضی را نفس یا زوج وی نامید و خاطرنشان کرد: افراد، پدر، مادر، برادر و خواهر و اقوامی دارد که هیچکدام آنها نفس نیستند. زوج و زوجه در واقع یکی هستند و هیچگاه دوتا نمیشوند. مرحوم علامه طباطبایی در خاطراتش میگوید: «تفسیر المیزان را در واقع همسرم نوشته است چرا که اگر صبر، تحمل و همراهی ایشان نبود، من موفق به نگارش المیزان نمیشدم».

وی با بیان اینکه اگر مردان یا زنانی توانستند تاریخساز شوند به خاطر همسران آنها بوده است، اظهار داشت: قضات بهترین زمان روز خود را به کار قضاوت و رسیدگی به مشکلات مردم اختصاص دادهاند. تربیت فرزندان و آرامش دادن به قضات برعهده همسران آنها است. زمانی که قضات آرامش نداشته باشند نمیتوانند به خوبی مشکلات مردم را رسیدگی و برطرف کند. بدون شک آرامشی که از سوی همسر به قاضی داده میشود، در تضمین نگارش احکام قضایی مؤثر است.

در این مراسم، تعدادی از مسئولان عالی دستگاه قضایی از جمله حجتالاسلام رازینی معاون حقوقی قوهقضاییه، حجتالاسلام بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، حجتالاسلام صادقی معاون فرهنگی قوهقضاییه، اسماعیلی رئیس سازمان زندانها و شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی حضور داشتند.

نظر شما
پربیننده ها