سفیر و سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل عنوان کرد

رژیم صهیونیستی تنها مانع خاورمیانه عاری از سلاح‌ هسته‌ای

سفیر و سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را تنها مانع خاورمیانه عاری از سلاح‌ هسته‌ای خواند و بر پیوستن این رژیم به پیمان عدم اشاعه تأکید کرد.
کد خبر: ۱۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲ - 26April 2014

رژیم صهیونیستی تنها مانع خاورمیانه عاری از سلاح‌ هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "غلامحسین دهقانی" سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی سخنانی در پایان نشست سالانه کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل با اشاره به اینکه مخالفت رژیم صهیونیستی با گنجاندن موضوع برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هستهای در سند پایانی این کمیسیون دلیل اصلی شکست نشست امسال بوده است، گفت: اسرائیل با این اقدام خود نشان داد که نهتنها سلاحهای هستهای و فعالیتهای هستهای مخفی آن و عدم پایبندیاش به معاهدات بینالمللی در زمینه سلاحهای کشتار جمعی مانع اصلی ایجاد منطقه عاری از سلاح هستهای در خاورمیانه است، بلکه سیاستهای غیرسازنده آن نیز مانع اقدامات سازمانهای بینالمللی در حمایت از تحقق این امر میباشد.

دهقانی اظهار کرد: متأسفانه این اقدامات اسرائیل تحت حمایت کشورهای هستهای غربی صورت میگیرد، در حالی که تمامی این کشورها مسئولیت مهمی در اجرای قطعنامه خاورمیانه عاری از سلاح هستهای به عهده دارند.

وی افزود: اسرائیل باید از این سیاستها دست برداشته و ضمن پیوستن به پیمان عدم اشاعه، کلیه تاسیسات هستهای خود را تحت پادمانهای جامع آژانس بینالمللی انرژی اتمی قرار دهد.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان از کشورهای هستهای نیز به خاطر عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاح هستهای خود انتقاد کرد و گفت: این کشورها باید با حسن نیت به تعهدات خود عمل کنند و اجازه دهند مذاکرات در این زمینه با موفقیت به پیش برود.

دهقانی همچنین خواستار آغاز فوری مذاکرات کنوانسیون جامع خلع سلاح هستهای شد و خاطرنشان کرد که تدوین و اجرای آن میتواند منجر به امحای کلیه این سلاحها شده و جهانی امنتر را برای همه ملل و آیندگان به ارمغان آورد.

شایان ذکر است که پیشنهاد تدوین کنوانسیون جامع خلع سلاح هستهای در شهریور گذشته از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد به اولین نشست عالیرتبه مجمع عمومی در خصوص خلع سلاح هستهای ارائه و ۲ ماه بعد به تصویب این مجمع رسید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار