انتخاباتی سرنوشت ساز در عراق

آیا" نوری مالکی" برای سومین دوره متوالی ردای نخست‌وزیری عراق را برتن می‌کند؟

اگرچه ائتلاف "الاحرار" تحت زعامت مستقیم "مقتدی صدر" قرار ندارد، اما بدون تردید باید "مقتدی صدر" را رهبر معنوی و فکری این ائتلاف دانست، امری که موجب می‌شود، مانع از تصدی پست نخست وزیری از سوی "نوری مالکی" برای سومین دوره پیاپی شود.
کد خبر: ۱۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵ - 27April 2014

آیا

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از باشگاه خبرنگاران، در هفته جاری سومین انتخابات مجلس نمایندگان عراق برگزار خواهد شد؛ این انتخابات، نخستین انتخابات پارلمانی است که از زمان عقبنشینی نظامیان آمریکایی در اواخر سال 2011 در کشور عراق برگزار میشود. انتخابات پیش رو از آن جهت برای آینده سیاسی عراق حائز اهمیت است که علاوه بر نمایندگان پارلمان، نخست وزیر آینده این کشور نیز بر مبنای آن تعیین میشود. 

شور انتخاباتی در عراق و جولان تروریستها
 
گزارشهای رسیده ازعراق، حکایت از داغ شدن تنور انتخابات در شهرهای مختلف این کشور دارد، این درحالی است که بالا گرفتن شور انتخاباتی در عراق موجبات سوء استفاده تروریستها را فراهم آورده است، به گونهای که هرروز بانزدیک شدن به موعد برگزاری این انتخابات حساس و سرنوشت ساز، بر دامنه اقدامات تروریستی گروههای بنیادگرا و فرقه گرا در عراق افزوده میشود. روز گذشته خبر کشته شدن 25 نفر در گردهمایی انتخاباتی حزب "اصحاب اهل حق" در بغداد، روی خروجی سایتها و خبرگزاریها قرار گرفت.
 
 
اگرچه تروریستها با اقدامات رادیکال خود، امنیت جانی شهروندان عراقی را در معرض تهدید قرار دادهاند، اما بدون تردید برای اغلب مردم عراق، مشارکت گسترده در انتخابات پیشرو به مثابه یک فریضه واجب مطرح است؛ این امر را میتوان از نتایج نظرسنجیهایی دریافت که در چند وقت اخیر از سوی موسسات دولتی و خصوصی عراقی انجام شده است؛ نتاج نظرسنجیها حاکی از آن است که اکثریت واجدان شرایط عراقی در پای صندوقهای رای سومین انتخابات پارلمانی حضور به عمل میرسانند.
 
دعوت از مردم برای مشارکت گسترده
 
انتخابات پارلمانی30 آوریل در شرایطی برگزار میشود که مراجع دینی، سیاسی و فکری عراق نیز از هر فرصت و تریبونی برای دعوت مردم به مشارکت گسترده در این انتخابات بهره میجویند؛ در این میان "آیت الله سیستانی" مرجع عالیقدر جهان تشیع، از تمامی مردم عراق خواسته است تا به منظور ناکام گذاشتن توطئههای دشمنان، در این انتخابات مشارکتی فعال داشته باشند. "عمار حکیم" رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با تاکید بر حفظ انسجام اجتماعی و وحدت ملی، از عموم مردم عراق برای مشارکت گسترده در انتخابات پارلمانی آینده و انتخاب افراد شایسته و اصلح دعوت کرد.
 
 
 همچنین "نوری مالکی"، نخستوزیر عراق ضمن تاکید بر شکست اهداف تروریستها برای تضعیف اراده مردم عراق اعلام کرد، قصد و نیت گروههای مسلح برای تضعیف اراده مردم عراق ناکام مانده است و ملت عراق در انتخابات پارلمانی حضوری گسترده خواهند داشت. نوری مالکی، فضای رقابتهای انتخابی عراق را مطلوب توصیف کرد و از مردم خواست به نامزدهایی رای دهند که هدفشان کمک به دولت و پیشرفت و توسعه عراق است.
 
مالکی که جمعه هفته گذشته در استان بابل سخن میگفت با متهم کردن رژیم آل سعود به تفرقه افکنی و جنگ افروزی در بلاد اسلامی، از مردم عراق خواست تا به کسانی که در مقابل تروریسم ساکت نشستهاند، رأی ندهند.
 
 
بر مبنای آمار رسمی کمیسیون انتخابات پارلمانیعراق، تعداد واجدین شرایط رایدهنده در انتخابات 30 آوریل بالغ بر 21 میلیون و 592 هزار و 882 نفر است. همچنین9040 نامزد در این دوره برای کسب 328 کرسی پارلمانی با هم رقابت میکنند. گفتنی است تبلیغات انتخاباتی نامزدها از تاریخ 12 فروردین آغاز شده است.
 
آرایش و جناحبندی احزاب و جریانات سیاسی عراق در آستانه انتخابات
  
اما در چند روز گذشته، با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، آرایش و جناح بندیهای احزاب و جریانات سیاسی این کشور شکل برجسته تری به خود گرفت. در یک تقسیمبندی کلی میتوان جریانات سیاسی عراق را در سه دسته شیعی،سنی و کرد قرار داد.
 
 
شاید بتوان قدرتمندترین و سازمانیافته ترین حزب عراق را حزب شیعی "الدعوه" دانست، حزبی که در اکثر انتخابات گذشته، منجمله انتخابات اخیر شوراها توانسته است اعتماد مردم عراق را به خود جلب کند و بیشترین میزان آرای ماخوذه را به خود اختصاص دهد. این حزب که رهبری آن را "نوری مالکی" نخستوزیر کنونی عراق برعهده دارد، در جریان انتخابات در قالب ائتلاف "دولت قانون" ظاهر میشود.
 
 
ائتلاف "مواطن" که آن هم در زمره جریانات سیاسی شیعی عراق قرار میگیرد، دومین جبهه سیاسی قدرتمند این کشور محسوب میشود؛ گواه این ادعا، نتایج انتخابات شوراها و پارلمانی گذشته است که این ائتلاف شیعی موفق شد پس از ائتلاف قانون در جایگاه دوم اقبال عمومی قرار گیرد. جریان "مواطن" از ائتلاف مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با تشکیلات خردتری همچون حزب " اصلاح میهنی" به رهبری "ابراهیم جعفری" و حزب "کنگره ملی عراق" به رهبری "احمد چلبی" تشکیل شده است.
 
 
 "الاحرار" ائتلافی متشکل از گروههای شیعی عمدتا وابسته به جریان صدر است. "مقتدی صدر" که اواسط سال گذشته کنارهگیری خود را از فعالیتهای سیاسی اعلام کرده بود، در چند سال اخیر به یکی از منتقدان و مخالفان سرسخت "نوری مالکی" تبدیل شده است.
 
 
 اگرچه ائتلاف "الاحرار" تحت زعامت مستقیم "مقتدی صدر" قرار ندارد، اما بدون تردید باید "مقتدی صدر" را رهبر معنوی و فکری این ائتلاف دانست، امری که موجب میشود، ائتلاف "الاحرار" که در استانهای جنوبیعراق از پایگاه مردمی نسبتا بالایی برخوردار است، تحتتاثیر جهتگیریهای"مقتدی صدر" مانع از تصدی پست نخست وزیری از سوی "نوری مالکی" برای سومین دوره پیاپی شود.
اما در میان جریانات سیاسی تاثیرگذار سنی عراق میتوان از ائتلاف "العراقیه" نام برد؛ این ائتلاف به نوعی اصلیترین جریان سیاسی اهل تسنن در عراق بود که در حال حاضر از درون این ائتلاف، سه جریان سیاسی متولد شده است، اولین آنها جریان "متحدون" به ریاست "اسامه نجیفی" رئیس پارلمان عراق است؛ دومین جریان "العربیه" به ریاست "صالح مطلک" و سومین جریان نیز "الوطنیه" به رهبری "ایاد علاوی" نخست وزیر اسبق عراق است. البته به غیر از این سه جریان اصلی، احزاب کوچک اهل تسنن نیز در انتخابات پارلمانی پیش رو فعالیت دارند.
 
 
در انتخابات پارلمانی گذشته که در تاریخ 7 مارس 2010 برگزار شد، فهرست "العراقیه" که شخصیتهای سکولاری همچون "ایادعلاوی"،"طارق الهاشمی" و "عدنان باجه جی" هسته اصلی آن را تشکیل میدادند، توانست 91 کرسی پارلمان را تصاحب کند.
 
 
کردهای عراق را باید بعنوان نیروی سوم در تقسیم بندیهای سیاسی این کشور محسوب کرد؛ اقلیم کردستان عراق از زمان اعلام موجودیت و استقلال در سال 1991، تاریخ پرفرازونشیبی از تخاصم و دوستی با حکومت مرکزی داشته است؛ شاید بتوان آخرین منازعه اقلیم کردستان عراق با دولت مرکزی را بحث الحاق استان نفت خیز "کرکوک" به کردستان دانست که با مخالفت صریح بغداد مواجه شد.
 
 حزب "دموکرات کردستان" به رهبری "مسعود بارزانی" و حزب "اتحاد میهنی" به رهبری "جلال طالبانی" دو تشکل کرد شاخص و فعال در عرصه سیاسی عراق محسوب میشوند؛ البته در این میان نباید از حزب تغییر کردستان(گوران) غافل شد، این حزب که در زمره گروههای اپوزیسیونی قرار میگیرد، در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق در سال 2009 موفق به تصاحب 25 کرسی از 111 کرسی پارلمان کردستان شد. رهبری حزب گوران کردستان عراق را "نوشیروان مصطفی" برعهده دارد.
 
 
کردهای عراق در شرایطی خود را برای انتخابات سراسری پارلمان آماده میکنند، که در چند روز گذشته مذاکرات بر سر تشکیل دولت اقلیم کردستان با حضور رهبران جناحهای شاخص این منطقه، بدون حصول نتایج ملموسی پایان یافته است.
 
بدونتردید انتخابات سومین دوره مجلس نمایندگان عراق برای سیاستمداران و مردم این کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است، چراکه این انتخابات، نخستین آزمون سیاسی محسوب میشود که از زمان ترک اشغالگران آمریکایی در عراق انجام میشود، بنابراین مشارکت گسترده و عقلانی مردم وهمچنین بینش و بصیرت نخبگان و خواص جامعه عراق و احتزار از اختلافافکنیهای فرقهای و مذهبی در خنثی کردن توطئهها و خدعههای دشمنان و تسهیل و تسریع گامهای توسعه عراق بسیار موثر است.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار