امیر پوردستان:

شهید شیرودی و یارانش مانند پرندگان "ابابیل" بالای سر تانک‌های دشمن حاضر شدند

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: روز شهادت شهید شیرودی، یک روز به یاد ماندنی است. ایشان شب قبل از شهادت تا صبح مشغول دعا، نماز و عبادت بود و با شروع روشنایی، همراه با یارانش حمله خودشان را علیه یگان‌های زرهی رژیم بعثی عراق آغاز می‌کنند.
کد خبر: ۱۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸ - 27April 2014

شهید شیرودی و یارانش مانند پرندگان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از باشگاه خبرنگاران، ۸ اردیبهشت مصادف با سالروز شهادت امیر سرلشکر خلبان "علی اکبر قربان شیرودی" است.

شهید شیرودی در دی ماه سال ۱۳۳۴ در روستای بالاشیرود تنکابن از استان مازندران در یک خانواده کشاورز متولد شد. در سال ۱۳۴۹ به تهران آمد و به ادامه تحصیل پرداخت و شبها در یک شرکت ساختمانی نگهبانی میداد که بعدها به علت پایان کار این شرکت نتوانست به تحصیل ادامه دهد.

وی وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران گذراند، سپس برای گذراندن دوره کاملتر به اصفهان منتقل و با درجه ستوانیاری فارغالتحصیل شد.

در همان سال با هلیکوپتر سقوط کرد اما جان سالم به در برد و به دادگاه نظامی سپرده شد و چون نمیتوانست غرامت بپردازد از استعفا دادن منصرف شد.

استخدام شهید شیرودی در هوانیروز (هواپیمایی نیروی زمینی ارتش) در سال ۱۳۵۳ بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۱۸ ماه علیه گروهکهای ضد انقلاب در کردستان و جبهه غرب جنگید و پس از آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، ۷ ماه و ۸ روز در جبهههای نبرد، دشمن بعثی را زمینگیر کرد.

شهید مصطفی چمران، او را ستاره درخشان جنگ کردستان نامید. شهید سرلشکر فلاحی، او را ناجی گردنه آربابا- بازیدراز- میمک- دشت ذهاب و پادگان ابوذر میدانست و گفت او غیر ممکنها را ممکن ساخت.

شهید شیرودی با سه فروند هلیکوپتر در برابر لشکر بعثی عراق ایستاد و سپاه کفر را با تلفات زیاد منهدم کرد.

همرزمان وی به او لقب مالک اشتر جبههها داده بودند. در شب شهادتش، تا صبح به نماز و عبادت پرداخت و میگفت چرا صبح نمیشود. تا اینکه صبح ۸ اردیبهشت ۱۳۶۰ فرا رسید، نمازش را خواند و ساعت ۵. ۳۰ حرکت کرد و به مقابله با تانکهای بعثی پرداخت.

سرلشکر خلبان شیرودی بعد از رشادت فراوان و انهدام چند تانک دشمن، از پشت مورد اصابت گلوله جنگندههای بعثی قرار گرفت و به شهادت رسید.

به گفته شهید سرلشکر فلاحی، وقتی خبر شهادت شیرودی را به حضرت امام خمینی (ره) دادند، ایشان به مدت یک ربع ساعت به فکر فرو رفتند. امام (ره) درباره همه شهدا میگفتند خدا بیامرزد اما درباره شهید شیرودی فرمودند: او آمرزیده است.

مقام معظم رهبری درباره وی فرمودند: شهید شیرودی نخستین نظامی بود که من به او اقتدار کردم و نماز خواندم.

به همین مناسبت، امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره ۸ اردیبهشت سالگرد شهادت سرلشکر خلبان "علی اکبر قربان شیرودی"، اظهار کرد: شهید شیرودی یکی از خلبانان شجاع و تیزپرواز هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که هم در وقایع کردستان و هم در جنگ و دفاع مقدس، ضربات مهلک و جبران ناپذیری را به دشمن وارد کرد.
 
وی افزود: شهید شیرودی یکی از خلبانانی بود که از بنیههای اعتقادی و ایمانی بسیار بالایی برخوردار بود و عشق شدید و والایی به ولایت و فرماندهی معظم کل قوا داشت و همین عشق و شور و نشاط بود که او را برای انجام وظایف کمک و پشتیبانی میکرد.

امیر پوردستان تصریح کرد: علاوه بر این روحیه ایمانی و تدینی که داشت از تخصص پروازی بسیار بالایی نیز برخوردار بود و تکنیکها و تاکتیکهای پروازی را به زیبایی میشناخت و در این عرصه نیز از خلبانان زبده هوانیروز بود.
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: مراتب اثرگذاری و حضور فعال شهید شیرودی در کردستان به گونهای بود که شهید فلاحی از ایشان به عنوان ستاره غرب کشور یاد کرد.

وی افزود: زمانی که جنگ شروع شد شهید شیرودی توسط بالگرد خودش و ۲ فروند بالگرد دیگر چنان ضرباتی را بر یگانهای زرهای رژیم بعثی عراق وارد میکند که فرماندهان جنگ که در زمان کردستان وی را میشناختند لقب مالک اشتر به او میدهند.
 
امیر پوردستان اظهار کرد: روز شهادت شهید شیرودی نیز یک روز به یاد ماندنی است. ایشان شب قبل از شهادت تا صبح مشغول دعا، نماز و عبادت بود و با شروع روشنایی، همراه با یارانش حمله خودشان را علیه یگانهای زرهای رژیم بعثی عراق آغاز میکنند و مانند پرندگان «ابابیل» بر بالای سر تانکها حاضر شده و ضرباتی را وارد میکنند که دشمن متوقف شده و ناچار میشود نیروی هوایی خود را به کمک بطلبد.

فرمانده نزاجا تصریح کرد: در این شرایط، جنگ بین جنگنده و بالگرد آغاز میشود و در این جدال نابرابر است که بالگرد شهید شیرودی مورد اصابت قرار گرفته و ایشان به شهادت میرسد. یاد و خاطره آن شهید عزیز را گرامی میداریم و به روح بلند و ملکوتی آن شهید و سایر شهدای بزرگوار درود میفرستیم و برای آنها علوّ درجات را از خداوند متعال آرزو میکنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار