لاریجانی در صحن علنی مجلس:

آتش عملیات نظامی علیه سوریه گریبان برخی کشورهای منطقه را هم خواهد گرفت/ نگران اسرائیل باشید

رییس مجلس با اشاره به تهدیدات چند روز اخیر غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه علیه سوریه گفت: غرب باید بداند که اگر عملیات علیه سوریه را آغاز کند باید نگران فرزند نامشروع صهیونیست خود هم باشد.
کد خبر: ۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳ - 28August 2013

آتش عملیات نظامی علیه سوریه گریبان برخی کشورهای منطقه را هم خواهد گرفت/ نگران اسرائیل باشید

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه در نطق پیش از دستور طی سخنانی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی به حق شهیدان رجایی و باهنر را الگوی خدمتگزاری به ملت معرفی کرد و هفته دولت را به نام آن دو عزیز مزین کرد.


وی افزود: این مدل مدیریتی از چند ویژگی برخوردار بود؛ این دو شهید و اکثر رهبران صدر انقلاب اسلامی از زیربنای فکر اسلامی عمیق برخوردار بودند و کنه فکر سیاسی آنها برگرفته از اسلام ناب محمدی (ص) بود.


رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجادلاتی که شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، مطهری و لاجوردی و دیگر شهدای بزرگ انقلاب چه در زندان و چه در بیرون از  زندان با منافقین و مارکسیستها داشتند نشاندهنده این بود که آنان با همه وجود حیات طیبه فردی و اجتماعی را در تحقق اسلامی میدانستند نه التقاط اسلام با مدرنیته و یا اسلام با مارکسیسم که گروه زیادی از روشنکفران آن دوران در چنین بستری تفکرمیکردند.


لاریجانی تاکید کرد: تلاش آنان در این جهت بود که قوانین کشور بر مبنای فقه اسلامی تبیین گردد و سیاستهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر اساس قرآن و سنت مدون شود که برخی از آنها در قانون اساسی تجلی یافت و برخی نیز در قوانین مجلس محقق شد.


وی ادامه داد: ویژگی دوم این مدیریت این بود که برآیند حرکت انقلاب و تمام تحرکات مدیریتی در ابعاد مختلف باید به عزتمندی ملت ایران منتج شود. مواضع افتخارآفرین شهید بهشتی، باهنر و رجایی در مسائل بینالمللی و منطقهای در مقابل استکبار جهانی، صهیونیستم و ارتجاع منطقه عمق این معناست که نمونه آن را در سفر شهید رجایی به سازمان ملل و نطق مبنایی و عزتمندانه وی مییابیم.


رئیس مجلس اظهار داشت: در جنگ تحمیلی علیرغم همه کارشکنیهای بنیصدر، شهید رجایی استوار در دفاع از میهن و منافع ملی ایستادگی کرد که همین روحیه ایستادگی و مقاومت تحولات در جبههها را رقم زد. پس از عزل بنیصدر پیشرفتها در جبههها در شکست حصر آبادان و فتح خرمشهر محقق شد.


لاریجانی تاکید کرد: رویکرد آنان در خودکفایی کشور در بعد اقتصادی، اندیشه آیندهنگر و عزتبخشی برای کشور بود که پایه استقلال اقتصادی را فراهم کرد. ویژگی سوم در این مدل مدیریتی دخالت معنویت و اخلاق در ارکان مدیریتی بود. تواضع شهید باهنر و رجایی مثالزدنی بود. در همه طوفانهای بیاخلاقی بنیصدر متانت و اخلاقگرایی شهید رجایی را شاهد بودیم.


وی در همین زمینه تصریح کرد: شهید بهشتی که حتی از جانب دوستان انقلاب آماج فحاشی و تهمت قرار میگرفت، با نهایت مدارا عمل میکرد. شهید باهنر مجسمه اخلاق و آرامش روانی بود. ما هیچگاه از زبان آنان تندی و بداخلاقی ندیدیم. زمانی برخی جوانان حزب جمهوری اسلامی در کوران تندیهای بنیصدر موفق شدند نواری از جلسه خصوصی آنان که علیه شهید بهشتی حرف های تند و توطئهآمیز زده بود به دست آورند که وقتی آن را با شهید بهشتی در میان گذاشتند، تصور میکردند که وی از اقدامات آنان تقدیر میکند، اما با عصبانیت شهید بهشتی مواجه شدند و او به آنان گفت که شما با چه مجوزی دست به چنین اقدامی زدهاید و چرا آن را به بنده منتقل کردید؟


رئیس قوه مقننه تاکید کرد: اینها درسهای مهمی از سیاست اخلاقی این مدیریت ارزشمند است. ویژگی دیگر این نوع مدیریت، مردمی بودن آن بود. آنها هیچگاه از مردم جدا نبودند. با همه آشفتگیهای فضای سیاسی و امنیتی اوایل انقلاب، از هر فرصتی برای ارتباط با مردم استفاده و تلاش میکردند از حلقههای حفاظتی تا جاییکه میتوانند دور شوند. گرچه این روش هزینههایی را برای کشور ایجاد کرد که نظام مجبور شد در مقابل اقدامات تروریستی منافقین و سایر گروهکها حفاظت از رهبران انقلاب را جدیتر کند.


لاریجانی ادامه داد: این شهدای عزیز همان سطح زندگی که قبل از انقلاب داشتند را در دوره مسئولیتهای بزرگ حفظ کردند، گرچه مخاطراتی نیز برای آنان در بر داشت. ویژگی دیگر در این نوع مدیریت سیاسی، نگاه سازمان یافته و برنامهریزی شده مدیریتی آنان بود. گرچه مشکلات اوایل انقلاب از درگیریها با گروهکها و جنگ، فرصتهای زیادی برای تحقق این نظام سازمانیافته فراهم نکرد، اما اصول مواضع حزب جمهوری اسلامی که مرحوم شهید بهشتی در آن نقش اصلی داشت نشانگر تفکر نظامیافته تئوریک این مدل مدیریتی بود.


وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش شهید مطهری در این نوع تفکر مدیریتی اشاره کرد و افزود: شهید مطهری در اوایل سال 58 به شهادت رسید. وی در همان زمان بر روی طرح نظام اقتصاد اسلامی برای جمهوری اسلامی همفکری میکرد بهطوری که در شب شهادتش در کیف دستی وی دستنوشتههای او در این زمینه یافت شد. برای این رهبران انقلاب روشن بود که مسلکی زیستن چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی بدون داشتن برنامهای مدون ممکن نیست.


رئیس نهاد قانونگذاری کشور به ویژگی دیگر این نوع تفکر مدیریتی اشاره و تاکید کرد: ویژگی دیگر این نوع مدیریتی، تفکر ولایی آنها بود. شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی در تئوریزه کردن ولایت فقیه نقش بسزایی داشت. در مقابل تزویر بنیصدر شهید رجایی با افتخار به مقلد بودن امام مسیر حرکت خود را روشن کرد. نکته مهم این است که در مقابل این تفکر هم مارکسیستها با انواع مختلفشان و هم منافقین و هم لیبرالها قرار داشتند.


لاریجانی ادامه داد: با تمام اختلافات فکری که گروهها با هم داشتند، اما در این جهت اشتراک داشتند. این شهدای عزیز بر روی نکته بسیار مهمی استوار و معتقد بودند که جبهه اعتلابخش انقلاب را از جبهه تحجر و وادادگی و التقاط مجزا کنند. همین تفکر مستقیم باعث شد ملت و دولت متحد شوند و در مقابل مثلث استکبار و جنگطلبی صدام و ضد انقلاب درونی کشور پیروز میدان باشند گرچه این پایداری هزینههایی برای آنان داشت.


وی تصریح کرد: شهادت جمع زیادی از رهبران انقلاب اسلامی گوشهای از هزینههایی بود که این رهبران در آن سالها پرداخت کردند. اما نتیجه آن بهقدری عظیم بود که سرافرازی امروز ملت در دهههای بعد تا امروز نیز بخشی از دستاوردهای آن است. گرچه مدیریت کشور در دهههای بعد همواره نتوانست ابعاد مختلف این نگاه را پیگیری کند، اما همواره تحت تاثیر این حرکت مدیریتی بوده است که امیدواریم در دهه پیشرفت و عدالت مدیران کشور ابعاد گستردهتری از این مدل مدیریتی را محقق کنند.


رئیس مجلس در ادامه سخنانش به اوضاع منطقه و بهخصوص سوریه اشاره کرد و گفت: بیش از دو سال است که غرب و برخی کشورهای منطقه بعد از پیروزیهای مسلمانان در انقلابهای اخیر به سراغ سوریه رفتند تا عقبافتادگی و از دست دادن منافع خود را با ضربه زدن به یکی از کانونهای مقاومت در منطقه جبران کنند.


لاریجانی ادامه داد: آنها در ابتدای امر تصورات کودکانهای داشتند. آنها فکر میکردند که ظرف چند هفته حکومت سوریه را نابود میکنند، اما وقتی با مقاومت دولت سوریه مواجه شدند، به اعزام تروریستها و ارسال سلاح و فشار سیاسی دست زدند که با توام شدن این دسیسه چندوجهی دولت سوریه را به تسلیم وادارند. ناکامی غرب و صهیونیستها و ارتجاع منطقه آنان را به مکر شیطانی دیگری واداشت که سلاح شیمیایی به دست تروریستها بدهند.


وی اضافه کرد: ما از چندماه پیش اطلاع یافتیم که چند محموله سلاح شیمیایی از مرزهای یکی از کشورهای منطقه وارد سوریه شده است که چندی پیش به یکباره ماجرایی سامان یافت و تبلیغات گستردهای به راه انداختند و معلوم شد که مسئله استفاده از سلاح شیمیایی توسط تروریستها انجام شده است. در ماجرای اخیر هم همه شواهد و قرائن حکایت از داستانسرایی توطئهآمیز میکند که هنگام حضور مامورین سازمان ملل همزمان از سلاح شیمیایی استفاده شده است. البته هنوز مامورین سازمان ملل بررسیهای خود را انجام ندادهاند که ناقوس جنگ بلند کردهاند و آمریکا و انگلیس بدون مجوز شورای امنیت با همکاری برخی کشورهای منطقه و بهخصوص رژیم صهیونیستی سردمدار عملیات نظامی در سوریه شدند.


رئیس مجلس در ادامه افزود: شاید شیرینی زودگذر آشفته سازی در مصر برای رژیم صهیونیستی و برخی سفلگان منطقهای و غرب فرصت اندیشه عاقلانه را از آنان گرفته و در فضای غبارآلود وهمی گام بر سرزمین مینگذاریشده گذاشتهاند.


لاریجانی خطاب به تروریستهای سوریه و غرب که علیه این کشور متحد شدهاند، گفت: فرض میکنیم شما سوریه را بمباران میکنید. کشوری که در این دو سال دچار تخریبهای زیاد به دست عوامل تروریستها شده است، چندان ضربه نمیخورد که دیگران در مقابل سوریه آسیب میبینند. اگر قرار است قواعد بینالمللی در این ماجراجویی به نفع رژیم صهیونیستی توسط غرب و برخی کشورهای منطقه نادیده گرفته شود، چه دلیلی دارد که سوریه احترامی برای آنان قائل باشد؟ بنابراین نتیجه چنین اقدام نابخردانهای، نابسامانی منطقهای است که آتش آن گریبان کشورهای سادهاندیش منطقه را خواهد گرفت.


وی تصریح کرد: با توجه به شرایط و منافع کشورهای ماجراجو بعید است که با تصور خام حرکت بزندررو و بعد هم تغییرات گسترده در این کشور را هوس کرده باشند که اگر چنین باشد خود را در مهلکه نامعلومی گرفتار کرده اند. بهخصوص رژیم مفلوک صهیونیستی اگر دچار هوس فتنهآنگیزی شود، سرنوشت عذابآور بیشتری نسبت به جنگ 33 روزه را برای خود به ارمغان خواهد آورد. بنابراین به نظر میرسد با یک استراتژی ضعیف و خام حرکتی را طراحی کردهاند.


رئیس مجلس اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن چنین طراحی عجولانه و غیر مشروعانه آمریکا و غرب هشدار میدهد که ممکن است با کمک برخی کشورهای منطقه که هر یک هدف خاص قدرتطلبی را دنبال میکنند عملیاتی را علیه سوریه آغاز کنند، اما این شما نیستید که آن را خاتمه میدهید. در ضمن باید نگران فرزند نامشروع صهیونیستی خود در منطقه نیز باشید و هزار البته که در آینده نتایج برخورد تاکتیکی تروریستها در مقابل با خود را نیز شاهد خواهید بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار