انتخابات عراق

احتمال نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌ جمهوری عراق

کمیسیون پارلمانی همپیمانی کردستان عراق خبر احتمال نامزدی «هوشیار زیباری» برای پست ریاست ‌جمهوری جدید این کشور را تایید و در عین حال اعلام کرد هنوز توافقی در این ‌زمینه صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸ - 11May 2014

احتمال نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌ جمهوری عراق

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از خبرگزاری «النخیل»، «محمود عثمان» از رهبران مستقل در کمیسیون همپیمانی ملی کردستان عراق خبر منتشر شده در برخی رسانهها مبنی بر احتمال نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاستجمهوری به جای «جلال طالبانی» را تایید کرد.

این درحالی است که طالبانی به دلیل بیماری دیگر نمیخواهد پس از پایان دوره ریاستجمهوریاش در این پست باشد. وی گفت: تا به این لحظه در ائتلاف همپیمانی کردستان بر روی نامزدی زیباری برای دور جدید ریاستجمهوری توافقی صورت نگرفته است.

از سوی دیگر زیباری نیز در پاسخ به احزاب سیاسی دیگر که میگویند ریاستجمهوری بر اساس قانون اساسی عراق منحصر به کُردها نیست، گفت که تصدی این پست با کُردها است زیرا ریاستجمهوری ضامن حفظ حقوقشان در عراق است.

وی گفت: کردها باید برای انتخاب یک نامزد متحد شوند و فراکسیون همپیمانی کردستان در پارلمان آنقدر نفوذ دارد که همه را برای حمایت از این نامزد متقاعد کند. دو حزب کُردی بزرگ عراق یعنی اتحادیه میهنی کردستان به ریاست طالبانی و دموکراتیک کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» به رغم آنکه موافقند پست ریاستجمهوری به کردها برسد، بر سر معرفی نامزد برای این پست با یکدیگر اختلاف دارند و هر یک ترجیح میدهد که خود این پست را برعهده بگیرد.

«احمد کانی» مسئول روابط ملی در ائتلاف کردستان عراق میگوید: بر اساس توافق راهبردی پیشین میان این دو حزب، پست ریاستجمهوری منحصر به حزب اتحادیه میهنی و پست ریاست منطقه کردستان منحصر به حزب دموکراتیک کردستان است. وی افزود: اوضاع اکنون تغییر کرده است همانگونه که توزان موجود میان این دو حزب تغییر کرده است.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، حزب دموکراتیک کردستان عراق آراء بیشتری کسب کرده و در نتیجه انتخاب نامزد برای پست ریاستجمهوری را حق خود میداند و انتخاب هر نامزدی باید با موافقت این حزب صورت گیرد. بارزانی نیز بر این امر تاکید دارد و همین مسئله اختلافات او با حزب طالبانی را تشدید میکند.

هوشیار زیباری عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات است و سالهاست که پست وزارت خارجه را برعهده دارد و دایی مسعودبارزانی نیز است. از آنجا که مواضع تند بارزانی در قبال بغداد میتواند مانع او برای کسب رای اعتماد از پارلمان جدید شود، به نظر میرسد که کسب موافقت کردها برای ریاستجمهوری زیباری آسانتر باشد

نظر شما
پربیننده ها