سردار جلالی در دومین کنفرانس ملی دفاع سایبری:

آمریکا جنگ سایبری را علیه ما آغاز کرده است/ باید مقابله به مثل کنیم

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به آغاز جنگ سایبری آمریکا علیه ایران، گفت: چرا مسوولان نباید به تهدیدات سایبری پاسخ بدهند و چرا نباید وزارت خارجه و قوه قضاییه ما علیه دشمن اقامه دعوا کند. ما باید براساس آنچه مقام معظم رهبری فرمودند در برابر تهاجمات و تهدیدات دشمن مقابله به مثل کنیم.
کد خبر: ۱۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴ - 11May 2014

آمریکا جنگ سایبری را علیه ما آغاز کرده است/ باید مقابله به مثل کنیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ پاسدار "غلامرضا جلالی" رییس سازمان پدافند غیرعامل، در دومین کنفرانس ملی دفاع سایبری که در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، در سخنانی با موضوع نگاهی به تحولات و چالشهای فضایی سایبری جهان با تاکید بر قابلیتهای پدافندی و آفندی گفت: فضای سایبر پنجمین فضای جنگ تلقی میشود که چهار حوزه جنگ زمینی، هوایی، دریایی و فضایی را نیز تحتالشعاع قرار میدهد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به ادبیات فنی و علمی در حوزه سایبر افزود: ما اولین کشوری هستیم که آمریکا به صورت رسمی جنگ سایبری را با اعلام رمز علیه آن مطرح میکند؛ اما به دلیل نبود ادبیات فنی و علمی در حوزه سایبر در میان مسوولان، متاسفانه آنان این موضوع را درک نمیکنند.

 رییس سازمان پدافند غیرعامل افزود: امروزه جهان با سرعت خیره کنندهای به سوی سایبری شدن حرکت میکند و در برنامه توسعه کشور نیز تکالیف مسلمی برای ارایه خدمات دولت به مردم با استفاده از فضای سایبری دیده میشود.

سردار جلالی ادامه داد: هر چند ایران هنوز بطور صد در صد زیرساختهای حیاتی، حساس و مهم خود را به این فضا وابسته نکرده و نبودِ ادبیات استراتژیک سایبری در بین مسئولین سیاسی و نظامی کشور چالش اساسی در این حوزه است، اما آهنگ حرکت نشان از آن دارد که در آینده نهچندان دور این اتفاق خواهد افتاد؛ همچنانکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته و رو به توسعه در سالهای قبل به این نقطه رسیدهاند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: استفاده از فضای سایبری علاوه بر تسهیلات فوقالعادهای که برای کشورها بهوجود میآورد، میزان آسیبپذیریهای سرمایههای ملی مبتنی بر این فضا را نیز به شدت افزایش میدهد.

وی گفت: بسیاری از فرآیندهای مهم در زیرساختها و سامانههایی اساسی اکنون به وسیله شبکههای رایانهای از راه دور، فرمانپذیر و قابل واپایی هستند؛ بهطوری که این پدیدهها باعث شده که زیرساختهای یاد شده به اهداف جذابی برای بدخواهان و دشمنان تبدیل شود.

جلالی گفت: آمریکا با حمله سایبری به نطنز اولین جنگ سایبری را علیه ما آغاز کرده است، اما توان دفاعی ما باعث شد تلاش آنها ناکام بماند. همین امر موجب شد آمریکا به عنوان اولین کشوری که واحد آفندی سایبری تشکیل داده است، فرماندهی واحد خود را تغییر دهد. فرمانده سابق واحد آفندی سایبر آمریکا بیشتر بر استراتژی دفاعی تاکید داشت.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه آمریکا رویکرد آفندی علیه ما دارد و رسما ما را تهدید میکند، افزود: ما نباید استخاره کنیم؛ جنگ سایبری آغاز شده، اولین حمله سایبری به نطنز صورت گرفته و رییس جمهور آمریکا نیز مسوولیت آن را برعهده گرفت. آمریکا به لحاظ ساختاری در حوزه سایبر آماده شده و استعداد نیروی انسانی خود را در این زمینه یک ونیم برابر و بودجه را به دو برابر افزایش داده است. حمله آمریکا به ما صورت گرفته است و تنها ابزار آن با جنگ نظامی فرق میکند.

وی ادامه داد: چرا مسوولان نباید به تهدیدات سایبری پاسخ بدهند و چرا نباید وزارت خارجه و قوه قضاییه ما علیه دشمن اقامه دعوا کند. ما باید براساس آنچه مقام معظم رهبری فرمودند در برابر تهاجمات و تهدیدات دشمن مقابله به مثل کنیم.

جلالی تصریح کرد: "مقاومت بدون آسیب دیدن"، "قدرت پاسخگو در برابر تهدیدات" و "قدرت پشیمانکنندگی دشمن" سه مولفه اصلی است که باید در حوزه سایبر مورد توجه قرار گیرد تا تداوم دفاع توام با بازدارندگی و اقتدار در فضای سایبر را برای ما به ارمغان بیاورد. ما نیازمند شبکه پدافند سایبری در همه حوزههای هستیم و باید از الگوهای بومی در این زمینه استفاده کنیم.

در ادامه این کنفرانس که به مدت دو روز ادامه خواهد داشت سردار "محمدرضا حسنی آهنگر" فرمانده دانشگاه امام حسین(ع) و "علیرضا صادقی" رییس دانشکده جنگال و دبیر کنفرانس ملی دفاعی سایبری نیز به ارائه گزارش و نقطه نظرات خود پرداختند.

در این کنفرانس مقالات علمی پژوهشگران و فعالان عرصه سایبر ارائه خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار