بررسی نقش حضور زنان در دفاع مقدس با الهام از نهضت حسینی

کتاب نقش زنان در تدوام نهضت حسینی به قلم سید علی صادقی سنگدهی نگارش یافته است.
کد خبر: ۱۹۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶ - 16May 2014

بررسی نقش حضور زنان در دفاع مقدس با الهام از نهضت حسینی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نگرش دین اسلام و قرآن به زن، علل قیام امام حسین(ع) و دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای در این باره از جمله بخش های آغازین  کتاب نقش زنان درتداوم نهضت حسینی است.

در بخش علل استمرار و ادامه نهضت حسینی موضوعاتی چون خاستگاه قرآنی نهضت عاشورا، راز ماندگاری نهضت عاشورا مطرح شده است.

در فصل نشانه های استمرارنهضت عاشورا پس از گذشت قرن هاموضوعاتی چون تشکیل حکومت اسلامی در ایران، تشکیل بسیج مستضعفین نتوسط حضرت امام(ره) و مقاومت مردم فلسطین ولبنان به آن پرداخته شده است.

نقش زنان معاصر در ادمه نهضت کربلا و گلچینی ازمجاهدات زنان در عرصه دفاع مقدس در بخش نقش زنان در تداوم نهضت حسینی به آن پرداخته شده است.

در صفحه 60 این کتاب آمده است:

حضور زنان 70 ساله در جنگ تحمیلی:

خانم ولی زاده از شهر قدس تعریف می کند: از اهالی یزد بود. او را مادر خطاب می کردیم همیشه اصرار داشت برای اجابت امر امام(ره) در کلاس های آموزش نظامی بسیج خواهران شرکت کند..پیرزن پیروزمندانه در صف لبیک گویان به ندای امام (ره) قرار گرفت. بچه ها شاهد بودند که آن مادر فداکار در حین آموزش نظامی دستش آسیب می بیند حتی دندانش شکست ولی از پای نمی نشست.

در ادامه این مبحث از کتاب و تاثیر حضور زنان در جبهه آمده است: مادر شهید اقبال نقل می کند: "در جبهه هر کاری از دستم بر می آمد انجام می دادم اما وظیفه اصلی ام توزیع مایحتاج رزمندگان بود..بچه های رزمنده مرا مادر جبهه صدا می کردند."

در ادامه کتاب خاطره ای از زن دیده بان، نوه شهید نواب صفوی آورده شده است در یکی از عملیات های جنگ های نا منظم این زن شجاع به عنوان دیده بان به طرف بهمن شیر رفته بود با اطلاعات مفیدی که داده بود در موفقیت عملیات نقش تعیین کننده ای ایفا کرد.

عملیات استشهادی زنان فلسطینی عنوان دیگری از این کتاب است که به بررسی نقش زنان در مقاومت اسلامی فلسطین می پردازد.

پس از مقایسه ویژگی های زنان در نهضت حسینی با زنان مجاهد انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و گوشه هایی از سخنان شهید مطهری و مقام معظم رهبری در خصوص الگوی زنان در عصر حاضر ، به چهل ویژگی زنان ادامه دهنده نهضت حسینی اشاره می شود.

دانستن نحوه و مسیر حرکت حسینی، درک شرایط و مقتضیات زمان، شناخت آسیب ها و آفت ها، افزایش بصیرت سیاسی و معرفت دینی به طور مستمر، مجهز بودن به سلاح فکری و فرهنگی، حافظ هویت و شخصیت زن مسلمان از جمله ویژگی های زنان ادامه دهنده نهضت حسینی  است.

در بخش پایانی کتاب به آسیب شناسی مسیر تداوم نهضت حسینی پرداخته شده است وخطرات  تهدیدات نرم، تعمیق معرفت دینی، تقویت بصیرت سیاسی، ترویج و گسترش تفکر بسیجی بیان شده است.

این کتاب در 110 صفحه به همت انتشارات صریر و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس منتشر شده و علاقه مندان برای دریافت این کتاب با شماره های 88528905 و 88528903 تماس حاصل کنند.
 

نظر شما
پربیننده ها