فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) عنوان کرد

ضبط مکالمات خلبان هواپیمای U2 آمریکایی/ رونمایی رادارهای کشف هواپیماهای استیلث

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: با استقرار سامانه‌های راداری در نقاط مرزی کشورمان، به پهپادهای RQ4 و MQ1 آمریکایی در آب‌های آزاد اخطارهای بازدارنده‌ای را صادر کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱ - 17May 2014

ضبط مکالمات خلبان هواپیمای U2 آمریکایی/ رونمایی رادارهای کشف هواپیماهای استیلث

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش در حاشیه اختتامیه پنجمین جشنواره حدیث قرارگاه پدافند هوایی خاتم خاتمالانبیا(ص) ارتش در گفتوگویی با اشاره به توانمندیها و دستاوردهای پدافندی، سیر تحول و بالندگی پدافند هوایی در سال های اخیر را مثالزدنی دانست و گفت: ما در حوزه ساخت و طراحی سامانههای راداری، موشکی، پهپادها و سایر تجهیزات به دستاوردهای قابل تأملی دست یافتهایم و فناوری ساخت آن به دست جوانان همین مرز و بوم صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه امروز ایران اسلامی در زمره معدود کشورهایی است که در حوزه فناوریهای ساخت راداری حرفی برای گفتن دارد، درباره دستاوردهای این قرارگاه، بیان داشت: سامانههای راداری آرش، سامانه شبیهساز موشک غفار و سامانه متحرک سازی پرتاب کننده موشک پوش و قادر؛ سامانههای شبیهساز موشک هاگ و اسکایگارد؛ سامانه ارتفاع متوسط مرصاد با استفاده از موشک ساخت داخل که به دست توانمند متخصصین جوان قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) به بهرهبرداری عملیاتی رسیده اند.

امیر اسماعیلی افزود: چینش سامانهها برای مقابله با طیف وسیع تهدیدات؛ چینش رادارهای پدافندی بر اساس موج تهدیدات؛ رصد تهدیدات در آبهای دور دست با رادار کیهانی سپهر؛ استقرار بخش اعظم رادار کیهانی سپهر؛ ارتقاء «هاوک» برای کشف تهدیدات ارتفاع پایین با بُرد دو برابر؛ نصب لانچر موشک صیاد روی S200؛ رادار بُرد بلند علیه اهداف ریزپرنده و ارتفاع پایین ثامن را از دیگر دستاوردهای مهم قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۶۰۰ نقطه کشور تحت پوشش پدافند هوایی است، خاطرنشان کرد: امروز خیلی از کشورها هستند که حتی قابلیت کشف اینگونه هواپیما را ندارند، ولی ما اسناد و صدای خلبان این هواپیما را داریم که در همان نقطه که به آن اخطار میدهیم، بلافاصله تمکین میکند و بدون اینکه نفوذ کند، از مرزهای ما دور میشود.

امیر اسماعیلی با تاکید بر دقت اخطارها تصریح کرد: این موارد در قوانین بینالمللی هوانوردی رایج است، اگر اخطار ما در نقطهای که حدس و گمان باشد، صورت بگیرد، آن خلبان میتواند بگوید من در این نقطه نیستم و شما اشتباه میکنید، اما خلبان هواپیمای U2 موضوع را تائید میکند و بلافاصله از آن نقطه دور میشود.

وی با تاکید بر اینکه اجازه نزدیکی جنگندههای بیگانه به مرزهایمان را نمیدهیم، به رصد جنگندههای فرامنطقهای اشاره کرد و گفت: هواپیماهای جنگندهای که از روی ناوهایشان در آبهای آزاد نزدیک به مرزهای ما پرواز میکنند، شاید قصد تقرب نداشته باشند، ولی طبیعتا وقتی تعداد زیادی هواپیما در هوا در حال پرواز است، اگر ما هوشیار نباشیم، بالاخره آنها بدشان نمیآید در بحث هوانوردی وسعتشان را افزایش دهند. کاری که در خیلی از کشورها که به آن نفوذ کردهاند، انجام میدهند.

امیر اسماعیلی درباره رونمایی از راداهای کشف هواپیماهای پنهان کار و استیلث هم بیان کرد: خیلی از کشورها که با این قدرتهای فرامنطقهای معاهده نظامی دارند هم امروز از این قضیه ناراحتند که چرا این پهپادها و یا هواپیماهای با سرنشین باید در کشورشان پرواز کنند، ولی این چیزها را در جمهوری اسلامی ایران نمیبینیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) در پایان با اشاره به ۱۰ شهریور ماه سالروز تشکیل تشکیل قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) گفت: برای مقابله با هواگردهای پنهانکار از سامانه و رادارهای شناسایی و کشف هواپیماهای پنهانکار و استیلث که با توجه به شرایط تحریم توسط این نیروهای جوان و متخصص ساخته شد رونمایی میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار