محمدباقر قالیباف:

عبور از دیوان‌سالاری از مولفه‌های مدیریت جهادی است

شهردار تهران گفت: عبور از دیوان‌سالاری مبتنی بر جوان‌گرایی، شایسته‌سالاری و شایسته‌پروری از مؤلفه‌های مدیریت جهادی است.
کد خبر: ۱۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹ - 21May 2014

عبور از دیوان‌سالاری از مولفه‌های مدیریت جهادی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "محمدباقر قالیباف" شهردار تهران در بیستمین همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه اظهار کرد: مدیریت جهادی در سایه فرهنگ جهادی معنا و مفهوم پیدا میکند. مقام معظم رهبری امسال را سال فرهنگ و اقتصاد با تأکید بر عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردهاند، اما موضوع مدیریت جهادی فقط مربوط به سال ۹۳ نیست، مربوط به فرهنگ شیعه است. آنچه در زندگی ما بسیار مهم و اساسی است، بحث مربوط به ایمان است. به هر حال نظام اسلامی بر ایمان تکیه دارد. شهید مطهری(ره) وقتی خصوصیات امام را مطرح میکنند، بر موضوع ایمان در وجود امام تأکید دارند. شرط ایمان به باورهایی که داریم، بسیار اساسی است.

 وی با اشاره به فرمایش امام علی(ع) افزود: ایشان فرمودند "حقیقت ایمان بر چهار پایه است: صبر، یقین، عدل و جهاد". ما این را باید در فرهنگ خود بهطور جدی مدنظر داشته باشیم. جهاد خود بر چهار پایه استوار است: امر به معروف، نهی از منکر، راستگویی در هر شرایطی و دشمنی با فاسقان.

شهردار تهران در ادامه گفت: مدیریت جهادی متأثر از فرهنگ جهادی است و عبارت است از مدیریت عملیاتی اسلامی. به عبارت دیگر، مدیریت جهادی، شعبهای از فرهنگ اسلامی در حوزه مدیریت است. مدیریت جهادی یعنی کار و تلاش خالصانه در راه خدا و با عقل متصل به وحی نه عقل ابزاری و نه عقل پراگماتیستی. اگر مبنا پراگماتیستی بود، اساساً لزومی نداشت که در طول هشت سال دفاع مقدس، ایستادگی کنیم؛ یعنی این عقل است که ما را ملزم به ایستادگی میکند.

قالیباف در ادامه با اشاره به برخی اشتباهات گذشته، به توصیف مدیریت جهادی پرداخت و تصریح کرد: با فرهنگ جهادی الآن میز مذاکره را هم میز مبارزه میدانیم. دور شدن از فرهنگ جهادی در برهه پس از جنگ، یکی از اشتباهات فاحش بود. در مقاطعی خودشیفتگی به جای خودباوری به مردم تزریق شد، عدالت با مساوات اشتباه گرفته شد، اقتصاد مقاومتی با اقتصاد سیاسی اشتباه گرفته شد، خیلی جاها توهم جای آرمانگرایی را گرفت، به وادادگی و انفعال لقب عقلانیت دادیم. مدیریت جهادی تغییر در نگرش و روش است، خودباوری در عین خداباوری است. در این مدیریت، ابتکار، خلاقیت و نوآوری متکی به علم، وجود دارد.

شهردار تهران ادامه داد: در فرهنگ جهادی، آرمانگرایی واقعبین هستیم و درصدد خدمت به خود، خانواده خود و جامعه هستیم. در فرهنگ جهادی هم به خدا توکل میکنیم و هم به مردم ایمان داریم. عبور از دیوانسالاری مبنی بر جوانگرایی، شایستهسالاری و شایستهپروری از مؤلفههای مدیریت جهادی هستند.

وی گفت: باید دولت را در رسیدن به اهداف انقلاب یاری کنیم؛ زیرا این خواسته رهبری است و نظام را به اهدافش میرساند.

قالیباف تصریح کرد: از وقتی که حضرت آقا فرمودهاند در شهرداری مدیریت جهادی وجود دارد، شب و روز خواب نداریم و میخواهیم با عمل مجاهدانه، مردم را از مدیریت نظام جمهوری اسلامی راضی کنیم.

نظر شما
پربیننده ها